نگهبانی از برنامه

روح اله واصف

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۴7 میباشد.



همکاران عزیز سلام و خداقوت


سال نو و تولد امام علی علیه‌السلام را تبریک عرض می‌کنم.

 

وقتی سال جدید آغاز می‌شود ده‌ها قول به خودمان می‌دهیم که امسال با سایر سال‌ها متفاوت است. فرصت خوب تعطیلات ابتدای سال و اوضاع خاص جوی که سرشار از رویش و طراوت و پاکی است ما را مصمم می‌سازد که امسال را بهتر آغاز کنیم و کارهای بزرگ انجام دهیم.





درس بخوانیم، ورزش کنیم، کتاب بنویسیم، پولدار شویم و … . این تصمیمات بزرگ در ابتدا یک سری آرزوست که تحقق برخی از آن‌ها شاید غیرممکن باشد. خوب است برای تغییرات بزرگ گام‌ها را کوچک برداریم و مثلاً اگر می‌خواهیم کتاب بنویسیم ابتدا یک مقاله ترجمه کنیم. اما بسیاری از تصمیمات را شاید بتوان به اجرا رساند. این مرحله یعنی گذر از ایده به عمل به چند ساعت برنامه‌ریزی و فکر نیاز دارد. پس‌ازآن باید به برنامه طراحی‌شده پایبند بود.

 

 

 

مشکلات بزرگی در سر راه تصمیمات بزرگ وجود دارد.بزرگ‌ترین آن‌ها میل طبیعی ما به بازگشت به شرایط قدیم است.به‌هرحال برای انجام این کارها نیاز به همت و پذیرفتن شرایط سخت‌تری است. ما یک سال تمام به شرایطی به‌جز این برنامه عادت کرده‌ایم و حال این تغییر کمی سخت است.





در تمام دنیا معروف است که با صرف زمانی مناسب می‌توان عادت‌های جدید خلق کرد. برخی سی و برخی چهل روز زمان را برای ایجاد عادت جدید پیشنهاد می‌کنند. یعنی چهل روز برنامه را با جدیت و بدون هیچ وقفه‌ای باید انجام داد تا به آن عادت کنیم.

 

 

 

برخی از تصمیمات یک عادت نیست. مانند سفرکردن در هر فصل. برای این تصمیمات باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشت. می‌توانیم آن را در برنامه سالیانه خود بگنجانیم و برای انجام آن‌کارهای مرتبط را مشخص و زمان‌بندی کنیم. مثلاً زمان گرفتن بلیت هواپیما یا قطار، زمان رزرو هتل و مانند این‌ها را در برنامه بگنجانیم. با این ترفند پروژه‌ای بزرگ یعنی کندن از کار و رفتن به مسافرت ممکن می‌شود.

 

 

 

در برنامه سالیانه خود مراجعه منظم به پزشک برای چکاپ را فراموش نکنیم. مراجعه به سینما و کنسرت موسیقی و موزه به‌صورت مثلاً ماهیانه و ده‌ها لذت دیگر معمولاً در بی‌برنامگی‌های ما رها می‌شود. اکنون وقت برنامه‌ریزی فوق‌العاده و برنامه‌ریزی فوق‌العاده برای نگهبانی از این برنامه فوق‌العاده است.

 

 

 

بیاییم امسال را سالی بهتر از همیشه بسازیم. سالی که تاکنون مانند آن را نداشته‌ایم. سال 1396 سال خروس وقت‌شناس است. موجودی دوست‌داشتنی که از برنامه ما نگهبانی می‌کند!







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;