نگاهی به سیستم‌های گرمایش از کف

سیستم‌های گرمایش از کف از زمان رومیان باستان وجود داشته‌اند. مردمان اعصار مختلف دریافته بودند که راحتی و آسایش سیستم‌های گرمایشی کفی بیشتر است. سیستم‌های گرمایش از کف با وجود تاریخچه بلندمدت و موفق‌شان، تنها در سال‌های اخیر در ساخت و سازهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته‌اند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، حتی هم‌اکنون نیز در بازار سیستم‎های گرمایشی عالی مانند سیستم‌های گرمایش از کف بنا به دلایلی مقاومت وجود دارد. درک ویژگی‌ها و مزایای سیستم‌های گرمایش از کف، اولین گام در فهمیدن جایگاه سیستم گرمایشی با کیفیت است. زمانی که قرار است لوله‌های پلاستیکی سیستم‌های گرمایش از کف مدارس قدیمی در زیر کف تخته‌ای چند لای آن‌ها نصب شوند، پیمانکاران مقاومت بی‌دلیلی به خرج می‌دهند.
این افراد اغلب چنین تصور می‌کنند که لوله‌های سیستم‌های گرمایش از کف برای گرمادهی مناسب باید در بسترهای بتنی نصب شوند؛ تنها به این دلیل که در گذشته این تنها روش مورد استفاده بود. امروزه این فرض باطل کنار نهاده شده است و به طور متداول دیده می‌شود که سیستم‌هایگرمایش از کف، در بسترهای بدون بتن نصب می‌شوند. لوله‌ها می‌توانند در لایه زیرین کف، در لایه بالای زیرین، و یا به صورت لایه‌های کف باریک نصب شوند.
همچنین روش‌های پیشین نصب کف ساختمان همچنان مرسوم هستند. حقیقت این است که نصب سیستم‌های گرمایش از کف برای تمامی ساختمان‌ها و سیستم‌های گرمایشی امکان‌پذیر است.
آیا می‌دانستید که می‌توان سیستم‌های گرمایش از کف را با سیستم‌های گرمایشی سطحی ترکیب کرد؟ به نظر شما برای یک بویلر مقدور است که در حین تامین حرارت سیستم گرمایش از کف، آب داغ سیستم سطی را نیز تامین کند؟ قطعا امکان‌پذیر است. برخی اطلاعات کوچک امکان تغییر و کنترل دمای هر دو سیستم را فراهم می‌کند. سیستم‌های گرمایش از کف تشعشعی می‌توانند در هر مرحله از ساخت، اصلاح و یا تغییر مورد استفاده قرار گیرند. هم ساختمان‌های تجاری و هم ساختمان‌های مسکونی را می‌توان با این سیستم‌ها گرمایش کرد. همچنین برخی نیازهای گرمایشی ویژه مانند سیستم‌های ذوب برف و یخ را نیز می‌توان با این سیستم‌ها ترکیب کرد.
سیستم‌های گرمایش از کف تشعشعی برای انجام کار خود، صرفا به سیال کم دما نیاز دارند. این بدین معنی است که هزینه‌های این سیستم‌ها پایین خواهد بود. لوله‌های PEX مورد استفاده در اغلب سیستم‌های گرمایش از کف بسیار ارزان‌تر از لوله‌های مسی است. از آنجا که حرارت تولیدی در این سیستم‌ها از کف ساختمان بلند می‌شود، لذا نسبت به سیستم‌های تشعشع‌کننده حرارت محیطی فضای بیشتری را گرم خواهد کرد. جابجایی گرد و غبار در نتیجه گرمایش با این سیستم‌ها نیز بسیار اندک است. سیستم‌های گرمایش از کف، در تمامی کاربردهای خود هوایی تمیز و آرامش‌بخش را فراهم می‌کنند.
ترجمه: مهندس مهدی ملک پور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;