نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری

به گزارش تاسیسات نیوز، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در جلسه هماهنگی «نخستین همایش ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری» گفت: نخستین نکته­‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد ضرورت توجه به تغییرات پارادایمی(Paradigm Change) است؛ به این معنا که باید قالب و قواره ذهنی که در اندیشه آدمی شکل گرفته تغییر کند و پارادایم جدید وارد اندیشه شود.

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اکبر ترکان در این جلسه که با حضور گروه تخصصی مکانیک شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران چهارشنبه 16 دی برگزار شد، افزود: لازم است تغییرات پارادایمی در حوزه ساخت و ساز شهری اتفاق بی‌افتد. فرآیند تحولات فکری و مفهومی باید در صنعت ساختمان تحریک و تقویت شود.

 

 

 

 

وی در ادامه، با اشاره به ضرورت توجه به مقوله آینده ­پژوهی نیز بیان کرد: مهندسان مکانیک در حوزه ساخت و ساز باید به آینده ­پژوهی روی بیاورند. آینده ­پژوهی در این حوزه یعنی آیا همواره باید روش سردسازی خانه­‌ها روش کمپرسوری با راندمان 17 درصد و هزینه بالا باشد یا لازم است روش‌های کم­ هزینه‌­تر با راندمان بیشتر جایگزین شود؟

 

 

 

 

ترکان خاطرنشان کرد: مهندسی مکانیک می­‌تواند در بحث انرژی در تاسیسات ساختمانی حرف­ه‌ای زیادی برای گفتن داشته باشد. اینجاست که آینده‌پژوهی کمک می‌­کند تغییرات پارادایمی در دستور کار قرار گیرد.

 

 

 

وی با ذکر مثالی بیان کرد: این تغییرات پارادایمی در حوزه روشنایی به خوبی مشخص است که از لامپ­‌های رشته­­‌ای به LED رسیده­‌ایم هرچند این انتهای کار نیست. برای روی دادن این تغییرات پارادایمی در حوزه ساخت و ساز باید از پژوهشگران و آینده‌­پژوهان مدد بگیریم که امید است این موضوع در همایش پیش رو مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه به موضوع نوآوری نیز اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر باید به موضوع نوآوری نیز توجه شود و از خلاقیت و ایده­‌های افراد مختلف در جامعه بهره جست. نمایشگاه هانوفر، بزرگترین نمایشگاه صنعتی جهان، در زمان برگزاری سالنی را به افراد عادی اختصاص می­‌دهد که در گاراژ خانه­‌شان دست به ساخت و ابداع ماشین‌­ها و هواپیماهای عجیب می­‌زنند.‌‌ کمپانی­‌ها و شرکت­‌های بزرگ علاقه بسیاری به این بخش دارند چون ایده‌­های ناب را در آنجا شکار می­‌کنند.

 

 

 

 

ترکان افزود: بیل­گیتس، موسس شرکت مایکروسافت، 400 نفر را برای مرکز پژوهشی شرکت مایکروسافت استخدام کرده است. شاید عده­ای تصور کنند همه این 400 نفر متخصصان خبره کامپیوتر هستند در حالی که بیشتر آن‌ها هیچ سررشته‌­ای در کامپیوتر ندارند اما جزو بهترین­‎های موسیقی، معماری، هنر و غیره هستند، چون بیل­گیتس فقط به دنبال بهترین‌­های کامپیوتر نیست بلکه کسانی که تراوشات ذهنی نو و ایده­‌های خلاقانه دارند-حال در هر رشته و تخصصی که باشند- برای این کمپانی موفق، مهم هستند.

 

 

 

 

وی در ادامه یادآور شد: نباید تمام توجه در موضوع تاسیسات ساختمانی به بحث سرمایش و گرمایش معطوف باشد. امروز تغییرات مکانیکی در نما و سازه­‌های ساختمان در حال وقوع است از جمله نماها و سازه­‌های انعطاف‌­پذیر در کشورهای بسیاری از جمله دوبی در حال ساخته شدن است؛ این سرفصل باید مدنظر مهندسان مکانیک کشور ما در حوزه ساخت و ساز قرار گیرد. از این رو، باید نوآوری در مباحث مربوط به مکانیک از اهداف مهم این همایش باشد.

 

 

 

 

گفتنی است نخستین همایش ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری 20 و 21 تیرماه سال ۱۳۹۶ در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;