نفع ملی در کاهش گازهای گلخانه ای

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که در برخی از محافل به دولت اعتراض می‌شود که چرا به سمت الزام و تعهد دادن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای رفته‌اید؟ در حالیکه فردی مانند ترامپ زیر قطعنامه پاریس می‌زند. ما باید نابخردی‌هایی که در عرصه سیاست رخ می‌دهد را کنار بگذاریم.




محمد درویش با بیان اینکه ایران در شمار 9 کشور نخست انتشار دهنده گازهای گلخانه‌ای است، اظهار کرد: این مسئله در حالی است که کشور ما در بین ۲۰ اقتصاد برتر دنیا قرار نگرفته. پس ما دست کم بیش از دو برابر سرانه هر فرد در کره زمین، گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کنیم و نسبت به آلاینده‌هایی که در سرزمین‌مان منتشر می‌کنیم از عواید اقتصادی این حوزه متاسفانه برخوردار نیستیم.




وی در ادامه تصریح کرد: ما باید نابخردی‌هایی که در عرصه سیاست رخ می‌دهد را کنار گذاشته و به‌عنوان کشوری که ادعای حرکت‌های فرهنگی دارد و می‌خواهد منشی متفاوت با نظام‌های جهان داشته و قابل تقلید باشد،‌ حرکت کنیم. کار آمریکا غلط است و ما باید به دنبال اجماع جهانی علیه چنین تفکری باشیم.




درویش در پایان گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم به باور جدی برسیم که چرا حرکت در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌تواند به نفع منافع ملی، منطقه‌ای و به نفع منافع کره زمین باشد.




بداغ جمالی عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست با بیان اینکه انتشار گازهای گلخانه‌ای ابعاد جهانی دارد و خارج از این است که در یک روستا، شهر یا کشور قرار گیرد، توضیح داد: جو سیال است و در یکجا ساکن نمی‌ماند. به همین دلیل از حدود ۴۰ سال پیش تاکنون در سطح جهانی کنسرسیوم‌ها و پروتکل‌هایی را فعال کرده‌اند تا همه کشورها با یکدیگر همکاری و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کنترل کنند.




وی هشدار داد: اگر دیر بجنبیم تصویری که برای صد سال آینده داده می‌شود تصویر تاریک و وحشتناکی است. بالا آمدن آب اقیانوس‌ها، گرم شدن بیش از حد دمای متوسط کره زمین، تاثیری که بر منابع آب و کشاورزی و در نهایت سلامتی انسان می‌تواند داشته باشد ابعاد گوناگونی دارد.




این عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست همه را مسئول در حفظ محیط زیست دانست و یادآور شد: اینگونه نیست که مسئولیت با کشورهای دیگر باشد بلکه همه کشورها و همه انسان‌ها تک‌تک در حفظ محیط زیست مسئول هستند و باید به نوبه خود در جهت کنترل و کاهش گازهای گلخانه‌ای تلاش کنیم.




وی به اقداماتی که در ایران برای کنترل گازهای گلخانه‌ای صورت گرفته است اشاره کرد، و گفت: در بخشی از گازهای گلخانه‌ای که مربوط به گازهای سی اف سی است کشور کارهای خوبی انجام داده‌اند ولی برای بخش دیگر هنوز اقدامی انجام نشده است و تاکنون صنایع ما بهبود پیدا نکرده‌اند.




جمالی در خاتمه سخنان خود در یک برنامه رادیویی اظهار کرد: ابتدا باید درد را بپذیریم و باور کنیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم اقدامی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای انجام دهیم. شاید هنوز در سطح متخصصان، مدیران و عامه به این باور نرسیده‌ایم که با صنایع مختلف مثل نفت، پتروشیمی و امثال آن گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنیم و بر این گازها تاثیر می‌گذاریم. چون با چشم نمی‌بینیم و روزانه آن را لمس نمی‌کنیم باور نداریم که چنین وضعیتی وجود دارد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;