نظام مهندسی و پلاسکو

روح اله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۳9 میباشد.



همکاران عزیز سلام و عرض تسلیت

 

 

حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو چندان تلخ و عجیب و غیرمنتظره است که صحبت تمام مردم ایران است و هرکس سعی می‌کند از زاویه جدیدی به آن بنگرد؛ اما در این میان شاید به نقش سازمان نظام‌مهندسی ساختمان باید بیشتر پرداخته می‌شد.





این‌که این ساختمان سال‌ها قبل از تاسیس سازمان نظام‌مهندسی اجرا شده امری بدیهی است؛ اما ای‌کاش در این زمان که همه انگشت‌های اتهام به‌سوی دیگری است سازمان برای یک ‌بار هم که شده این پوسته به خود تنیده را پاره می‌کرد و سوالات اساسی خود را می‌پرسید. شاید متوجه می‌شدند که سازمان نظام‌مهندسی ساختمانی هم وجود دارد:


سوال اول: مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان در مورد بازرسی ساختمان‌ها برای چه کسی نوشته‌شده است و به چه درد می‌خورد؟

 

 

 

سوال دوم: چرا پس از ده‌ها سال که از تاسیس سازمان آتش‌نشانی می‌گذرد ما نخستین قانون مدون طراحی سیستم‌های اطفاء حریق را امسال مشاهده کردیم؟

 

 

 

سوال سوم: چرا شهرداری محترم از این توان بالقوه و فوق‌العاده‌ای که در سازمان نظام‌مهندسی است استفاده نمی‌کند؟

 

 

 

سوال چهارم: چرا هر بار که صحبت از استفاده از خدمات نظام‌مهندسی می‌شود بلافاصله همه به یاد بالارفتن نرخ ساخت می‌افتند. درحالی‌که هزینه بازرسی ساختمانی مانند پلاسکو به‌مراتب کمتر از هزینه‌ای است که بیمه باید به یک مغازه پرداخت کند. هزینه‌های اجتماعی و بی‌اعتمادی عمومی را که کلاً حساب نمی‌کنیم.

 

 

 

سوال پنجم: اکنون‌که صحبت از بازرسی و بگیرو ببند ساختمان‌های دیگر است چرا از نظام‌مهندسی یاد نمی‌شود؟ مگر ما متولی طراحی و ساخت و نظارت و پذیرش نیستیم؟

 

 

 

سوال ششم که از دیگران نمی‌توان پرسید: مدیران محترم سازمان نظام‌مهندسی کجا هستند؟ چرا در هیچ میزگرد و پشت هیچ تریبون سخنرانی دیده نمی‌شوند؟ یعنی تا این حد ریز دیده می‌شویم؟

 

 

 

ای‌کاش این بغض فروخفته ما روزی سرازیر شود. ای‌کاش یک‌بار هم دیده شویم. البته نه پس از ریختن ساختمانی در حین گودبرداری که مسئولی با غرور در تلویزیون و مقابل دوربین‌ها بگوید موارد در دست بررسی است و مهندس پروژه هم در بازداشت!

 

 

 

این علاقه من به دیده شدن برای آن است که ما می‌توانیم از چنین حوادثی جلوگیری کنیم. به‌راحتی و سادگی. ما می‌خواهیم به این خاک و فرزندان آن خدمت کنیم.

 

 

 

خدا به همه برادران شهیدمان در آتش‌نشانی علو درجات عطا نماید و همه هموطنان عزیزمان که در این حادثه فوت نمودند را بیامرزد و به همه ما صبر عنایت نماید. به‌ویژه به پدران و مادران و فرزندان و همسرانی که عزیزشان در آتش به گلستان رفتند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;