نظارت بیشتر بر مصرف جایگاه‌های گاز

به گزارش تاسیسات نیوز، طرح تهیه و راه‌اندازی سیستم قرائت از راه دور جایگاه‌های CNG با هدف نظارت و کنترل بیشتر مصرف جایگاه‌ها در گیلان راه‌اندازی شد.


حسین اکبر، مدیرعامل شرکت گاز گیلان در این زمینه اعلام کرد: این طرح از ابتدای سال ۹۶ با اعتبار یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال برای ۹۴ جایگاه استان آغاز شد و عملیات اجرایی طرح پس از ۲۷۰ روز در موعد مقرر به اتمام رسید.


وی ادامه داد: این سیستم در مرحله بعد به‌صورت آزمایشی مورد راستی‌آزمایی قرار گرفت و اکنون برای تمام شهرستان‌های استان راه‌اندازی شده و مصارف روزانه جایگاه‌ها را موردپایش قرار می‌دهد.


مدیرعامل شرکت گاز گیلان با اعلام اینکه سیستم قرائت از راه دور جایگاه‌های CNG بر اساس استانداردهای مناطق پرخطر گاز طراحی شده، گفت: تجهیزات این طرح تماما بر اساس دانش فنی داخلی طراحی و ساخته شده و امکان استفاده از بستر اینترنت امن همراه اول APN را به‌عنوان اولین شرکت در استان فراهم کرده است.


اکبر از دیگر مزایای این طرح را استفاده از تجهیزات استاندارد و معتبر، به حداقل رسیدن دوره خرابی تجهیزات اندازه‌گیری و دقیق بودن محاسبات حجم مصرف گاز، به حداقل رسیدن امکان دستکاری تجهیزات اندازه‌گیری با توجه به پایش مصرف روزانه، قابلیت اتصال به سامانه‌های Biling و MSH مشترکان و پایش پارامترهایی همچون دما، فشار، مصرف، فلوی جریان، میزان باتری دستگاه و برق اعلام کرد.


وی با اشاره به اینکه این سیستم بومی برطرف‌کننده نیازهای شرکت‌های گاز استانی است، افزود: با استفاده از آن می‌توان کنتورخوانی حضوری را به‌طور کامل حذف و صورتحساب را آنلاین و از راه دور تولید کرد.


مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان همچنین از اجرای موفقیت‌آمیز طرح ایجاد پایگاه داده مکانی خطوط تغذیه گاز خبر داد و اظهار کرد:این طرح طی مدت ۳۰۰روز کاری به انجام رسیده و علاوه بر خطوط تغذیه، اطلاعات مکانی ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز CGS، TBS، CPS و CNG‌هایی که از روی خطوط تغذیه برداشت می‌شوند، تهیه شده است.


اکبر در این‌باره گفت: اکنون اطلاعات مکانی ۹۰۰ کیلومتر از خطوط تغذیه، ۵۰ ایستگاه ترکیبی، ۱۰ ایستگاه CGS، ۱۲۰ ایستگاه CPS و ۱۸۳ ایستگاه TBS در این پایگاه ذخیره شده است.


وی افزود: شرکت گاز استان گیلان با درک ضرورت تجمیع مدارک و نقشه‌ها و اطلاعات توصیفی مرتبط با تاسیسات خود و با هدف ایجاد سهولت در دسترسی و گزارش‌گیری از داده‌های مکان محور موجود در سازمان به‌ویژه برای تصمیم‌گیری و واکنش به‌موقع در مواقع بحرانی از ابتدای سال ۹۵ شروع به امکان‌سنجی برای تعیین لایه‌های مورد نیازسازمان کرده است.


مدیرعامل شرکت گاز استان اظهار کرد: به این منظور این شرکت استاندارد SDI مربوطه را تهیه و ارتباطات داده‌ها نسبت به یکدیگر را در بستر نرم‌افزار (GIS ARC) تدوین کرده و تمام لایه‌های اطلاعاتی موجود تکمیل و به مختصات متناظر به‌عنوان پایلوت در شهر حویق شهرستان تالش و نیز شبکه ۴ منطقه رشت متصل شد.


اکبر ادامه داد: سامانه اطلاعات مکانی شرکت گاز گیلان قابلیت دسترسی همزمان به بانک‌های اطلاعاتی متفاوت اعم از تعمیرات، کنترل طرح و مشترکان را فراهم کرده است.


به گفته وی؛ از دیگر کاربردهای این طرح می‌توان به بلوک‌بندی شبکه‌های گاز EIS و TIS، ردیابی آنلاین خودروها (AVL)، مسیریابی، اتصال به سیستم کنتورخوانی آنلاین، سامانه امداد، مسیریابی خطوط گازرسانی جدید، صدور مجوزهای حفاری و تعیین حریم‌ها اشاره کرد که توسعه این موارد در دستور کار شرکت گاز قرار دارد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;