نصب و راه اندازی پروژه ارتقا گریت کولر در سیمان هرمزگان

به گزارش تاسیسات نیوز، نصب و راه اندازی پروژه «ارتقا و به روز کردن سیستم خنک کن (گریت کولر)» با همكاري شركت بهينه سازي مصرف سوخت، حمایت مالی مستقیم سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)‌ در سیمان هرمزگان‌ به پایان رسید.





نصب و راه اندازی پروژه «ارتقا و به روز کردن سیستم خنک کن (گریت کولر)» با همكاري شركت بهينه سازي مصرف سوخت، حمایت مالی مستقیم سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)‌ در سیمان هرمزگان‌ به پایان رسید.

 

 

 

دكتر حوري جعفري مشاور مدير عامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت گفت: این کار از جمله پروژه های پایلوت طرح “ارتقای کارایی در 5 صنعت کلیدی کشور” بوده است. سیمان هرمزگان مجهز به سیستم خنک کن با تکنولوژی Claudius-Peters است که یک سیستم قدیمی است.





طبق محاسبات اولیه دمای هوای خروجی از کولر حدود ۷۰۰-۸۰۰ درجه سلسیوس است که نشان دهنده کارایی پایین آن است. برهمین اساس شرکت سیمان هرمزگان با همکاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و سازمان یونیدو، با هدف افزایش راندمان سیستم خنک کننده، ‌پروژه «به روزرسانی گریت کولر» را در دستور کار خود قرار داد و پس از 2 سال مطالعات اولیه، طراحی- مهندسی و ساخت و خرید تجهیزات، روز گذشته نصب و راه اندازی این پروژه به پایان رسید.

 

 

 

 

سیستم خنک کننده کلینکر پتانسیل قابل توجهی در صرفه جویی انرژی دارد. در این پروژه با افزودن صفحات جدید گریت کولر در بخش ابتدایی سیستم و جایگزینی صفحات قدیمی، همچنين افزودن یک فن جدید راندمان خنک سازی کلینکرها افزایش می‌يابد.

 

 

 

وی ادامه داد مزایای اجرای این پروژه، توزیع یکنواخت کلینکر روی صفحات گریت کولر،‌ بهبود انتقال ذرات ریزتر کلینکر روی صفحات، داشتن محصول کلینکر خروجی با دمای پایین تر،‌ تعمیرات و نگهداری کمتر، تامین هوای گرمتر به پیشگرمکن و لذا افزایش راندمان رکوپراتور و راندمان احتراق در کوره است.

 

 

 

 

سیمان هرمزگان در همکاری مشترک با سازمان یونیدو و در قبال تسهیلات بلاعوض سازمان یونیدو به میزان 352 هزار دلار برای ارتقا سیستم گریت کولر، متعهد به نصب و راه اندازی «باکت الواتور» به جای سیستم قدیمی ایرلیفت شد که مراحل نصب و راه اندازی این سیستم نیز ۶ ماه پیش به پایان رسیده است.

 

 

 

مهندس علی آزادمهر، سرپرست صنایع فلزی، کانی وغیر فلزی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در خصوص نحوه انتخاب سیمان هرمزگان برای اجرای این پروژه گفت: پس از انتشار فراخوان در وب سایت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و دریافت پروپوزال‌هايي از کارخانه‌هاي مختلف،‌ 5 پروپوزال مورد تایید از سه شرکت، توسط مشاور بین المللی یونیدو مطالعه و در نهایت پروپوزال سیمان هرمزگان پذیرفته شد.

 

 

 

آزادمهر اضافه کرد: طبق بررسی های اولیه، با اجرای این پروژه راندمان گریت کولر تا حدود ۱۰ درصد افزایش یافته و بهره برداری بهینه تری از هوای گرم ثانویه و ثالثیه صورت می گیرد.

 

 

 

مهندس طباطبایی مدیر کارخانه سیمان هرمزگان با اشاره به ضرورت توجه به بهره وری انرژی در صنایع سیمان کشور و هزینه های بالای مصرف انرژی در سیمان هرمزگان گفت: در کنار طرح های کم هزینه و بی هزینه در صدد اجرای پروژه های ارتقا تکنولوژی بر آمدند و بر همین اساس همکاری خود با یونیدو را آغاز کردند.

 

 

 

او افزود: انتظار می رود اجرای این پروژه منجر به افزایش راندمان کولر تا 10درصد، افزایش دمای هوای ثانویه و ثالثیه خروجی بین 10 تا 15درصد و کاهش دمای کلینکر خروجی تا حدود 10 درصد شود.

 

 

 

مهندس عبدالله شعاری مدیر مکانیک و مسئول تعمیر و نگهداری این سیستم نيز اظهار داشت : اجرای سیستم جدید، عملیات تعمیر و نگهداری را تسهیل کرده به گونه ای که زمان، منابع و تجهیزات کمتری مورد نیاز خواهد بود.

 

 

 

 

برند کریستف هوپر،‌نماینده شرکت آلمانی پیمانکار، «شرکت سم پروتک» در خصوص فرایند ارتقا گریت کولر در سیمان هرمزگان اظهار داشت : این روش یکی از روشهای مطلوب ارتقا تکنولوژی، با بازده مناسب در صنایع سیمان است.

 

 

 

هوپر گفت: اجرای این پروژه به طور کلی باعث بهبود فرایند خنک سازی، افزایش میزان ورود گرما به کوره و لذا صرفه جویی انرژی می شود.





با داشتن سیستم جدید تماس حرارتی هوای سرد با کلینکرها تا سه برابر افزایش می یابد که این خود راندمان خنک سازی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. صفحات سیستم جدید نسبت به سیستم قبلی سبک تر هستند در حالیکه عمر مفید آنها نسبت به صفحات قبلی 2 برابر است که این خود هزینه های عملیاتی کولر را کاهش می دهد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;