ایران، رتبه پنجم صنعت تاسیسات در آسیا

رییس گروه صنایع حرارتی و برودتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت تاسیسات سابقه بیش از ۶۰ ساله در کشور دارد و ایران پس از ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، چین و هند رتبه پنجم این صنعت را در آسیا داراست.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مهشید نیاززاده در آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی اصفهان افزود: بر اساس اطلاعات موجود ایران از نظر واردات رتبه ۵۰ و از نظر صادرات در رتبه ۸۳ قرار دارد که امید می‌رود با تلاش تولیدکنندگان داخلی این رتبه بهبود پیدا کند.
وی بیان کرد: در بسیاری از محصولات گرمایشی بیش از ۹۰ درصد عمق ساخت داریم اما به صورت میانگین در محصولات سرمایشی و گرمایشی بیش از ۷۰ درصد عمق ساخت داریم و همچنان باید در راستای افزایش عمق ساخت با توجه به مشکلات ارزی موجود تلاش کنیم.
رییس گروه صنایع حرارتی و برودتی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، مازندران، گیلان، خراسان رضوی، البرز و قزوین بیشترین فعالیت را در این زمینه دارند.
به گفته وی، بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی دارای پروانه در سطح کشور داریم که به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال بالای ۵۰ هزار نفر را فراهم کردند.
نیاززاده تشریح کرد: بازار هدف در حوزه آسیای میانه و سایر همسایگان است و صادراتی اندکی هم به اروپا به ویژه کشورهای اسپانیا و ایتالیا داریم که مهم‌ترین اقلام صادراتی یخچال‌های ویترینی، فن، پکیج و رادیاتور هستند.
وی با بیان اینکه صادرات در سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشت، یادآور شد: نزدیک به ۴۰ میلیون دلار صادرات و ۴۰۰ میلیون دلار واردات داشتیم که از این میزان ۳۰ درصد اجزا و قطعات و سهم تامین بازار داخل بالای ۷۰ درصد بود.
رییس گروه صنایع حرارتی و برودتی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ایران پس از ترکیه جایگاه دوم صنعت تاسیسات را در منطقه دارد که امید می‌رود تا افق ۱۴۰۴ به مقام نخست دست پیدا کند.
وی تاکید کرد: باید میزان ارزبری را با استفاده از تکمیل زنجیره تامین و کالای ساخت داخل کاهش دهیم، همچنین بازار جدید صادراتی پیدا کنیم و ارتقای خدمات پس از فروش و کاهش مصرف گازهای مخرب در کشور را عملیاتی کنیم.
نیاززاده با بیان اینکه صنایع متعددی به صنعت تاسیسات وابستگی دارد، از جمله به صنایع هتلداری، بیمارستان، سیمان، آهک، صنایع غذایی و دارو اشاره کرد.
وی ادامه داد: مقام عالی وزارت در سال‌جاری به قطعه‌سازی توجه کردند و از این رو نمایشگاه توانمندی و نیازمندی هم به میزبانی تهران برگزار شد.
هوشمندسازی، اولویت سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت‌، معدن و تجارت استان اصفهان نیز گفت: هوشمندسازی باید به سیستم‌های حرارتی و گرمایشی تعمیم داده شود که جای کار زیادی دارد.
محمد زینلی‌پور افزود: کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری سیستم، تاسیسات و کاهش آلایندگی متاثر از فعالیت سیستم‌ها از نکات قابل توجه است.
وی همچنین هوشمندسازی، استانداردسازی، افزایش بهره‌وری و حمایت از تولید داخل را از جمله سیاست‌ها و اولویت‌ها در زمینه سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی عنوان کرد.
بخش ساختمان مصرف کننده ۴۰ درصد انرژی کشور
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان هم در ادامه تشریح کرد: ۴۰ درصد از مصرف انرژی کشور مربوط به بخش ساختمان است که باید تمرکز بیشتری بر مصرف انرژی و بازدهی وسایل خوب تاسیساتی داشته باشیم.
غلامحسین عسگری اضافه کرد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود، در صورت تداوم شرایط کنونی با تاسف در سال‌های آینده یکی از واردکنندگان منابع انرژی خواهیم بود.
وی تاکید کرد: باید دستگاه‌هایی تولید شود که در مصرف انرژی کاهش داشته باشد، ما ظرفیت بالقوه‌ای داریم که باید از آن استفاده کنیم.
هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی از ۲۴ تا ۲۷ دی‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان واقع در پل شهرستان از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برای بازدید عموم دایر است.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;