نشانه‌های خروج از تجارت اصلی

به گزارش تاسیسات نیوز، علی‌آبادی مدیرعاملی شرکت مپنا در حالی از امکان جایگزینی مپنا با بخش خصوصی برای تولید 5000مگاوات برق صحبت کرده که چیت‌چیان 2 سال پیش اعلام کرده بود مپنا باید نیروگاه‌ها را واگذار کرده و به تجارت اصلی خود بپردازد. گزارش در این باره و همچنین حضور روز گذشته وزیر نیرو در جمع تاجران اتاق ایران که عده‌یی آن را بیعت گرفتن از آنها برای 5000 مگاوات سفارش به مپنا تلقی کردند را در ادامه می‌خوانید.





در حالی که عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا روز یک‌شنبه در مراسم امضای 5000 مگاوات تفاهمنامه با وزارت نیرو اعلام کرده بود که اگر برای بخش دوم این 5000مگاوات (که شرط انتقال تکنولوژی توربین کلاس F به مپناست) سرمایه‌گذار بخش خصوصی پیدا نشود، مپنا خود جایگزین خواهد شد تا بتواند در آینده سرمایه‌گذار خصوصی پیدا کند، نگاهی به صحبت‌های گذشته حمید چیت‌چیان وزیر نیرو نشان می‌دهد که مپنا اجازه چنین کاری را ندارد.






آبان ماه سال 92 و تنها چند ماه پس از آمدن بر راس کار زمانی که حمید چیت‌چیان با معضل واگذاری مهاب قدس و مپنا روبه‌رو بود، در یکی از مهم‌ترین اقدام‌های خود مپنا را از بنگاه‌داری در صنعت برق بر حذر داشت. او در آن تاریخ و طی این سخنان بسیار مهم، با تاکید بر اینکه درصورتی‌که صنعت برق انتظار حمایت یکسره از دولت و بستن چشم از رقابت‌پذیری داشته باشد، این صنعت، صنعت خودرو دوم کشور می‌شود، گفته بود: پیشنهاد می‌شود مپنا به جای ورود به بخش تولید برق با واگذاری نیروگاه‌ها فقط در نیروگاه‌سازی فعالیت کند.






این عضو کابینه دولت در آن زمان خطاب به مسوولان گروه مپنا تصریح کرده بود: «مپنا باید محور تجارت خود را درست مشخص کند تا رقابت‌پذیر باشد. اگر بخواهیم هم نیروگاه ساز و هم تولیدکننده برق باشیم موفقیت‌مان کاهش پیدا می‌کند.» او در ادامه به صورت شفاف و واضح با اشاره به واگذاری حدود سه نیروگاه به مپنا به ازای طلبی که مپنا از وزارت نیرو داشت اظهار کرده بود: «مپنا باید نیروگاه‌ها را واگذار کند و به محور تجارت و فعالیت اصلی خود بپردازد.»






نکته جالب توجه دیگر نیز این است که چیت‌چیان در سال 92 با بیان اینکه اگر کار تبدیل به سری‌سازی شود صنعت برق سقوط می‌کند، گفته بود: از این رو توربین نیروگاهی که امروز ساخته می‌شود با توربینی که در سایت دیگر نصب می‌شود باید متفاوت باشد؛ چراکه در غیر این صورت عقب‌‌گرد حاصل می‌شود. در حالی که اکنون مشخص نیست 22 توربینی که قرار است با همکاری مپنا و زیمنس ساخته شوند از این قالب پیروی می‌کنند یا نه.






چیت‌چیان در اتاق

 

در هر حال یک روز پس از انعقاد تفاهمنامه میان شرکت مادر تخصصی نیروی برق حرارتی و مپنا تا سقف میزانی که وزارت نیرو اجازه حضور در نیروگاه‌سازی دارد، حمید چیت‌چیان راهی اتاق بازرگانی ایران در خیابان طالقانی شد تا صبحانه کاری دوشنبه خود را با تاجران این اتاق که همیشه هم دل پری دارند نوش جان کند.






او در میان صحبت‌های خود با این اعضا اشاره‌هایی به تاثیر ورود توربین‌های کلاس F به ایران و افزایش راندمان نیروگاه‌ها در صورت ورود این توربین‌ها کرده است. صحبت‌هایی که می‌تواند به منزله قانع کردن بخش خصوصی برای حمایت از مپنا در زمینه انتقال تکنولوژی توربین‌های کلاس F باشد. صحبتی که محسن جلال‌پور، رییس اتاق بازرگانی ایران نیز به نحوی در بخشی از سخنان خود آن را بی‌پاسخ نگذاشته و اظهار کرد: «ایجاد نیروگاه‌های جدید و استفاده از فناوری‌های جدید از برنامه‌های وزارت نیرو است و ما به عنوان بخش خصوصی آمادگی داریم به صورت ویژه‌تر با این وزارتخانه همکاری کنیم.»





اگر «همکاری ویژه‌تر» بخش خصوصی با وزارتخانه در زمینه استفاده از فناوری‌های جدید را در قالب زمانی فعلی به معنای چراغ سبز نشان دادن جلال‌پور به ماجرای 5000 مگاوات باقی‌مانده مپنا تلقی کنیم، باید گفت لابی دولت برای حمایت از مپنا نتیجه داده است. هرچند منجر شدن این اتفاق به انتقال تکنولوژی توربین‌های گازی کلاس F باعث خرسندی فعالان صنعت برق است، اما در این میان هستند کسانی که این اتفاق را تقویت انحصارگرایی مپنا تلقی می‌کنند.






اتفاقی که حمید چیت‌چیان وزیر نیرو خود نیز در زمان آغاز کارش در این وزارتخانه بابت آن نگران بوده و نسبت به آن انتقاد داشت. مساله توربین‌های کلاس F البته تنها مسائل طرح شده میان اتاقی‌ها و چیت‌چیان نبوده است. طبق گزارش ایسنا، مشکلات بخش خصوصی مدت‌هاست که دامن‌گیر وزارت نیرو شده و این در حالی است که وزیر نیرو در مورد این موضوع معتقد است که دغدغه وزارت نیرو، پرداخت مطالبات بخش خصوصی است.






در این زمینه روز گذشته در صبحانه کاری اعضای اتاق بازرگانی ایران با حمید چیت‌چیان، شمس اردکانی، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اینگونه مطرح کرد که نباید برق و آب به صورت مجانی در اختیار مردم قرار بگیرد و باید عدالت در این زمینه به‌طور کامل اجرایی شود.





وضعیت کسب و کار در وزارت نیرو

 

وی با بیان اینکه باید اقدامات مفیدی برای جذب سرمایه در وزارت نیرو صورت گیرد، گفت: باید کاری صورت گیرد که در ایران ارزیابی ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد، چراکه در حال حاضر برخی دخالت‌های دولتی موجب شده که ریسک سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند.





رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در وزارت نیرو بهبود کسب‌وکار صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: وزیر نیرو بدون مشورت با اتاق ایران قیمت انرژی‌های نو را بدون رایزنی کاهش دادند که این مساله به معنای فرار سرمایه‌گذار است.






اردکانی تصریح کرد: باید برای حل این مساله بازار قیمت برق و آب ساماندهی شوند و تنها در این صورت است که می‌توانیم بسیاری از مشکلات صنعت آب و برق را برطرف کنیم. در ادامه نجفی، رییس انجمن بهینه‌سازی انرژی اتاق ایران ضمن انتقاد از راندمان پایین نیروگاه‌های کشور گفت: با توجه به اینکه بخش خصوصی می‌تواند 6درصد راندمان نیروگاه‌ها را ارتقا دهد، لذا انتظار می‌رود از بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود. همچنین کلاهی رییس سندیکای صنعت برق با اشاره به موفقیت صنعت برق در سال‌های اخیر اظهار کرد: با توجه به اینکه در پایان دهه 60 و 70 انتقال تکنولوژی صورت گرفت، شرکت‌های داخلی توانستند ارتقای خوبی پیدا کنند به طوری که درحال حاضر بخش عمده‌یی از تجهیزات برقی در داخل کشور تولید می‌شوند.







وی با بیان اینکه بخش خصوصی هیچ مخالفتی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در صنعت برق ندارد، ادامه داد: خواست ما این است که در دعوت از بخش خصوصی خارجی نظر بخش داخلی نیز لحاظ شود. رییس سندیکای صنعت برق درخصوص فاینانس نیز گفت: خواست ما این است که نظر بخش خصوصی در این مورد لحاظ و بیشتر از سرمایه‌گذاری‌ مستقیم به جای فاینانس استفاده شود. همچنین مسگر‌پور، رییس فدراسیون آب اتاق بازرگانی ایران ضمن گلایه از عدم حضور افراد فدراسیون در اتاق فکر آب بیان کرد: انتظار ما این است که در اتاق فکر وزارت نیرو علاوه بر افراد با سابقه دولتی پنج نفر از افراد فدراسیون نیز حضور داشته باشند.







وی پیشنهاد کرد که سه کارگروه قیمت تمام شده آب و تعرفه‌ها، کارگروه طرح‌های نیمه‌تمام و کارگروه جذب سرمایه‌گذار ایجاد شود و به عقیده من این امر می‌تواند تعداد زیادی از پروژه‌های معوق را ساماندهی کند.





راهکاری برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها

 

 

در پایان وزیر نیرو در پاسخ به صحبت‌های مطرح شده، گفت: درحال حاضر متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی در اتحادیه اروپا 37.8درصد و متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی در ایران 37.5درصد است لذا من این اطمینان را می‌دهم که ایران از نظر راندمان نیروگاهی شرایط خوبی دارد.






حمید چیت‌چیان با بیان اینکه در نیروگاه‌های حرارتی ایران انتشار آلاینده بسیار کمتر از اروپاست، اظهار کرد: با توجه به اینکه در نیروگاه‌های اروپایی از زغال‌سنگ استفاده می‌شود، انتشار آلاینده در آنها بسیار زیاد است اما در ایران با توجه به اینکه بیش از 80درصد از نیروگاه‌ها از گاز طبیعی استفاده می‌کنند؛ لذا انتشار آلاینده بسیار پایین است.





وی با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای ارتقای راندمان افزود: نصب 7500مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی موجب ارتقای 1.5درصدی راندمان و ظرفیت نیروگاه‌ها می‌شود.






وزیر نیرو تصریح کرد: مجوزهای لازم برای انجام این کار گرفته شده و تنها مشکل این است که بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام نمی‌دهد که دلیل این مساله نیز نبود منابع مالی است.






چیت‌چیان یکی ‌دیگر از راه‌های ارتقای راندمان نیروگاه‌ها را استفاده از نیروگاه‌های کلاس F دانست و ادامه داد: با سازنده‌های متعددی برای انتقال تکنولوژی کلاس F صحبت شده که این مساله نیز می‌تواند میزان راندمان را به 47درصد برساند.





وی با بیان اینکه به زودی این تکنولوژی وارد ایران می‌شود، اظهار کرد: برای ورود تکنولوژی کلاس H محدودیت‌های زیادی وجود دارد اما در جا‌هایی که فشار گاز اجازه بدهد از کلاس H نیز استفاده خواهیم کرد اما فعلا برای انتقال تکنولوژی کلاس F مذاکرات صورت گرفته است.






وزیر نیرو درخصوص نگرانی شرکت‌های داخلی برای ورود شرکت‌های خارجی گفت: هدف اول ما رشد ظرفیت‌های داخلی است و فاینانسی که اخذ می‌کنیم در همین راستا تعریف شده است.






چیت‌چیان با بیان اینکه از اعضای فدراسیون آب در اتاق فکر حضور دارند، اظهار کرد: سعی می‌کنیم در آینده از تعداد بیشتری اعضا در جلسات اتاق فکر استفاده کنیم. وی با بیان اینکه بیش از 40درصد از وقت مدیران وزارت نیرو صرف حل مساله مطالبات بخش خصوصی می‌شود، ادامه داد: واقعیت این است که وزارت نیرو در این زمینه به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست و سال گذشته بیشترین استفاده از خزانه اسناد اسلامی و انتشار اوراق مشارکت توسط وزارت نیرو صورت گرفت.






وزیر نیرو درخصوص وضعیت کیفیت برق ایران گفت: کیفیت برق کشور در رده بالایی در منطقه قرار دارد اما برای رسیدن به استاندارد اروپا فاصله داریم که برنامه‌هایی برای رفع این فاصله نیز درنظر گرفته‌ایم. چیت‌چیان درخصوص تشکیل سه کارگروه برای مشکلات آبی بیان کرد: حداکثر تا پایان هفته آینده تصمیم‌گیری می‌شود و اعضای این کارگروه مشخص خواهد شد.

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;