نحوه تمیز کردن اجزای رادیاتور پنلی

با فرا رسیدن فصل سرما، زمان استفاده از رادیاتورها فرا می‌رسد. اما بهتر است قبل از روشن کردن و استفاده از آنها نسبت به تمیز کردن آنها اقدام نمایید. در طول سال‌های اخیر رادیاتورها جایگزین وسایل گرمایشی دیگر هم چون بخاری شده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، آن چه که در استفاده از رادیاتورها باید به یاد داشته باشید، تمیز کردن رادیاتورها یک یا دو بار در سال است. آن چه در این مطلب  به بیان می‌پردازیم، ارائه نکات لازم و آموزش نحوه تمیز کردن و شستشوی رادیاتورها می ‌باشد. به یاد داشته باشید که انجام این کار می‌تواند در عملکرد بهتر آنها نیز تاثیرگذار باشد. با ما همراه باشید.
مرحله اول: آماده‌سازی رادیاتور و دسترسی به بخش‌های داخلی
آن چه که در ابتدا باید انجام دهید، خاموش کردن رادیاتور است. برخی افراد تنها با پایین آوردن درجه حرارت رادیاتور نسبت به انجام این کار اقدام می‌نمایند. اما وجود آب گرم در داخل رادیاتور می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود. بنابراین بهتر است حتما نسبت به خاموش کردن کامل رادیاتور اقدام نمایید. پس از خاموش کردن رادیاتور به مدت چند دقیقه اجازه دهید رادیاتور به طورکامل سرد شود. قبل از اطمینان از قطع کامل جریان آب گرم، نسبت به تمیز کردن رادیاتور اقدام نکنید.
در مرحله بعد و پس از خنک شدن دستگاه، بهتر است هر گونه وسیله‌ای که در اطراف آن وجود دارد را جمع کنید. به طور کلی در استفاده از رادیاتورها و برای مشاهده عملکرد مناسب آنها، بهتر است در صورت امکان وسیله‌ای هم چون مبلمان و غیره در نزدیکی آن وجود نداشته باشد. در این صورت گرمای بیشتری به فضای اتاق وارد می‌شود.
آن چه که در این مرحله باید نسبت به انجام آن اقدام نمایید، برداشتن پنل رادیاتور می‌باشد. به طور معمول برای انجام این کار در انواع رادیاتور پانل را با فشار به سمت بالا آورده و آن را از داخل شیارها خارج می‌کنیم.
پس از برداشتن پنل رادیاتور دست خود را با فاصله به لوله‌های آب گرم داخل تعبیه شده در داخل رادیاتور نزدیک کنید. در صورتی که هنوز لوله‌ها داغ بود بهتر است تا سرد شدن آن صبر کرده و سپس آن را تمیز کنید.
پس از برداشتن پنل رادیاتور، آن چه در داخل آن مشاهده می‌کنید، مربع‌های آلومینیومی کوچکی است که به صورت گروهی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این مربع‌های کوچک در امتداد لوله‎‌های مسی است که آب گرم از داخل آنها عبور می‌کند. این مربع‌های کوچک آلومینیومی با نام “پره” شناخته می‌شوند و نقش مهمی در پخش گرمای تولید شده توسط رادیاتور دارند. در بیشتر مواقع تنها در اطراف این پره‌ها گرد و خاک وجود دارد و تنها با یک جاروی ساده می‌توان آن‌ها را تمیز کرد.
مرحله دوم: تمیز کردن داخل رادیاتور
برای انجام این کار می‌توانید از جارو برقی استفاده نمایید. برای انجام این کار از سری که در داخل تصویر مشاهده می‌نمایید، استفاده کنید. استفاده از این روش یکی از ساده‌ترین راهکارهایی است که می‌توانید برای انجام این کار مورد استفاده قرار دهید.
سری جارو را در تمام قسمت‌های رادیاتور حرکت داده و اطمینان حاصل کنید که تمامی قسمت‌ها تمیز شده‌اند. توجه داشته باشید که پره‌ها را به خوبی تمیز کنید. برای تمیزی هرچه بیشتر، هر دو طرف پرهها را تمیز کرده و از بالا و پایین سری جارو را حرکت دهید. اگر میزان آلودگی پره‌ها و سایر قسمت‌های داخل رادیاتور زیاد می‌باشد، بهتر است قبل از استفاده از جارو برقی از یک دستمال برای گردگیری آن استفاده نمایید.
توجه داشته باشید که تمیز کردن پره‌ها و فاصله بین آن‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد. یکی از روش‌هایی که می توانید به این منظور مورد استفاده قرار دهید، به کارگیری یک قلمو رنگ آمیزی می‌باشد. با استفاده از این وسیله می توانید به راحتی فضای بین پره‌ها را تمیز کنید. به یاد داشته باشید که از آب برای پاک کردن قسمت داخلی رادیاتور استفاده نکنید. چرا که انجام این کار می تواند باعث آسیب رساندن به اجزای داخلی می شود.
در این مرحله نوبت به پاک کردن درپوش رادیاتور می رسد. برای انجام این کار می توانید از یک پارچه خیس و آب استفاده نمایید. پس از پاک کردن پنل رادیاتور، آن را در جای خود قرار دهید.
همان گونه که قبلا نیز اشاره شد، برای اطمینان از کارایی خوب رادیاتور، بهتر است در سال دو بار نسبت به تمیز کردن آن‌ها اقدام نمایید. بهترین زمان برای انجام این کار در آغاز فصل پاییز و و نزدیک فصل بهار و قبل از خاموش کرن رادیاتورها می‌باشد. تمیز کردن رادیاتورها می تواند به بازدهی بالاتر آن‌ها کمک کند.
به یاد داشته باشید که جارو کردن مدام خانه و تمیز کردن فضای آن برای جلوگیری از پخش شدن گرد و غبار، به خصوص در قسمت‌هایی که رادیاتور در آن جا تعبیه شده است، می تواند در تمیز نگه داشتن فضای داخلی رادیاتور نیز به شما کمک کند.
  • بهتر است قبل از تمیز کردن رادیاتور نسبت به تمیز کردن و گرد گیری وسایل اقدام نمایید. این کار باعث می شود در هنگام باز کردن رادیاتور گرد و خاک کم تری به داخل آن وارد شود.
  • در هنگام تمیز کردن رادیاتور در صورتی که قطعه ای دچار آسیب دیدگی شده است، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. برای انجام این کار بهتر است با پشتیبانی و شرکت تولید کننده تماس گرفته و از آن‌ها برای انجام این کار کمک بگیرید.
منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;