نبود نظارت نقشه‌برداری در تهران و اصفهان

 دبیر اجرایی اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: متاسفم که دو شهر کشور که بیشترین ساختمان‌های مرتفع را دارند و قطعا خدمات نقشه‌برداری در این ساختمان‌ها بسیار حیاتی است، ولی نظارت نقشه‌برداری نداریم. در تهران و اصفهان متاسفانه نظارت نقشه‌برداری عملیاتی نشده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، سعید یزدانی  مرداد ماه در نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در بین هفت رشته مهندسی اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم برخی رشته‌ها نقطه‌نگر و برخی دیگر پهنه‌نگر هستند و آثار سازه را به اطراف می‌سنجند. نقشه‌برداری هم نقطه‌‎نگر وهم پهنه‌نگر است.نقشه‌برداری یک خاصیت ویژه دارد که پل ارتباطی بین این دودسته از رشته‌های مهندسی است.
وی با اشاره به ضرورت پایش دوره‌ای ساختمان‌ها توسط نقشه‌برداران در خصوص خواسته‌های مهندسان‌نقشه‌بردار تصریح کرد: طی یک نامه رسمی مقام عالی وزارت با صلاحیت اجرای نقشه‌برداران موافقت کردند. با این روند و شرح خدمات مشخص امیدوارم که به زودی صلاحیت اجرا به نقشه‌برداران داده شود.
یزدانی با بیان اینکه مبحث نقشه برداری متاسفانه معضلی شده است، در این خصوص گلایه کرد: طبق ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی، مباحث مقررات ملی باید هر سه سال یک بار ویرایش و به روز شود. مبحث نقشه‌برداری بیش از یک دهه است که در وزارت‌خانه و دفتر مقررات ملی ساختمان معطل است، در صورتی که الان باید ویرایش ششم مبحث نقشه‌برداری را داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه وحدت رویه در ارائه خدمات نقشه‌برداری از دیگر درخواست‌های ما است، خاطرنشان کرد: متاسفم که دو شهر کشور که بیشترین ساختمان‌های مرتفع را دارند و قطعا خدمات نقشه‌برداری در این ساختمان‌ها بسیار حیاتی است، ولی نظارت نقشه‌برداری نداریم. در تهران و اصفهان متاسفانه نظارت نقشه‌برداری عملیاتی نشده است.
دبیر اجرایی اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: چرا مقررات ملی ساختمان در تهران و اصفهان در حوزه نقشه‌برداری عملیاتی نشده است؟ خواهشمندیم دستگاه‌های مربوطه نسبت به این موضوع توجهات لازم را انجام دهند.
وی با بیان اینکه عمل به قانون حدنگار و آیین‌نامه اجرایی آن موضوعی بود که در نامه‌نگاری‌ها به دستگاه‌های مرتبط به آن پرداخته‌ایم، گفت: طبق قانون حدنگار مبنای صدور پایان کار باید نقشه‌هایی باشد که مهندسان نظام مهندسی تهیه می‌کنند. در بعضی استان‌ها این را نداریم. این اتفاق معضلات بسیاری برای مالکین ایجاد خواهد کرد. با توجه به این موضوع نامه‌ای تقدیم شده وخواهان این بودیم که تفاهم‌چهارجانبه بین وزارت کشور، راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و ثبت اسناد ایجاد شود. امیدواریم این موضوع مهم در کشور عملیاتی شود.
دکتر داوود دانشگر، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی کشور نیز در این مراسم بیان کرد: ساختار نقشه‌برداری به عنوان ساختاری که پس از چهار رشته اصلی بیشترین تاثیر را در روند ساخت و ساز کشور دارد، توجه بیشتری می‌طلبد.
وی ادامه داد: از جمله اتفاقات مثبتی که در حال رقم خوردن است، بحث ظرفیت و حدود صلاحیت است که پیشنهاد اولیه آن ارایه شده و همچنین بحث کمیته قیمت گذاری نیز در قالب ماده ۱۱۷ تشکیل شده و انشالله ادامه خواهد یافت.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: یکی از دستور کارهایی که به آن خواهیم پرداخت بحث واقعی کردن تعرفه‌های مهندسی است که براساس یک‌کارشناسی دقیق اتفاق خواهد افتاد. از مواردی که قرار است خیلی جدی به آن پرداخته شود، رشته‌هایی است که قرار است به ساختار مهندسی از جمله نقشه‌برداری اضافه شود. پیش نیاز این اتفاق بررسی هرچه دقیق‌تر شرح خدمات و وظایف مهندسین نقشه‌بردار است.
دانشگر با اشاره به اینکه شرح خدمات در حال حاضر به صورت خوبی است، تصریح کرد: اما در پیش‌نیازهای دیگر آن خوب است که تفکیک گروه‌های ساختمانی نیز داشته باشد. تفکیک گروه‌های ساختمانی و خدمات دهی در رشته‌های مختلف لازمه و پیش نیاز تعرفه‌های مهندسی است که مغفول مانده است. احتمالا به عنوان کار کارشناسی دوستان کمیته قیمت گذاری ماده ۱۱۷باید آن را مجددا از رشته‌های مختلف استعلام کنند. همچنین می‌خواهم که مانند رشته‌های معماری و دیگر رشته‌ها چک لیستی به لحاظ قیمت‌گذاری به تفکیک گروه‌های ساختمانی داشته باشند
وی در خصوص قوی‌تر دیده شدن ساختار رشته‌های نقشه‌برداری، اضافه کرد: ما این رشته را به نسبت رشته‌هایی مثل شهرسازی وترافیک، پررنگ تر دیدیم اما این نیاز به حل و فصل پیشنهادات دارد.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در رابطه با موضوع شرح وظایف اظهار کرد: با توجه به اینکه دامنه شرح وظایف شامل قبل از اجرا، حین اجرا و پس از اجرا است، در این زمینه نیز تفکیک صورت گرفته است اما به نظر خیلی خلاصه بود و باید برای پردازش بیشتر به آن بپردازیم. کما اینکه زیاد موافق گسترده کردن خدمات نیستیم که برخی رشته‌ها متاسفانه به دلایلی بیش از حد گسترده شده است؛ لذا بحث ما این است که این شرح خدمات واقعی‌تر باشد و همچنین در حد لزوم جزییاتش مطرح شود تا بتوانیم راحتت‌ر در بخش نظارت و اجرا وارد شویم.
وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در کنار چندین طرح، روندی رو به رشد در جامعه مهندسی رقم بزنیم تا فنی و تخصصی تر به رشته‌های مختلف پرداخته شود.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پایان با اشاره به موضوع تسهیل صدور پروانه و پیگیری‌های انجام شده، افزود: این موضوع در جلساتی که داشتیم پیگیری شد اما همت می‌طلبد که جلسات بیشتری برگزار کنیم تا این موضوع را رفع کنیم. امیدواریم امسال جزو رشته‌های پیشتاز برای جمع بندی خدمات ارائه شده باشید.

همچنین حسین بشیر، رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار کرد: امسال چندین نشست تخصصی و ۲ نشست ملی در خصوص متروپل و بلند مرتبه‌سازی داشتیم. ما حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰نقشه بردار داریم که نزدیک به ۴۰۰نفر دارای پروانه هستند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;