میزان گرمایش خانه ها در ایران

 

بررسی سهمی از زیربنای واحد مسکونی معمولی (آپارتمانی و غیرآپارتمانی)، که گرم می شود نشان می دهد، استانهای تهران و هرمزگان به ترتیب با 91.7 و 20 درصد بیشترین و کمترین سهم را دارند.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، آمارگیری از مصرف حاملهای انرژی در بخش خانوار در نقاط شهری – 1390 که از سوی مرکز آمار ایران انجام شده است نشان می دهد، که تعداد خانوارهای شهری کشور 15.41 میلیون بوده که این خانوارها در 14.78 میلیون واحد مسکونی زندگی می کنند. همچنین 5.9 میلیون خانوار ( 40.53 درصد) در واحدهای مسکونی آپارتمانی، 8.7 میلیون خانوار ( 59.43 درصد) در واحدهای مسکونی غیر آپارتمانی زندگی می کنند و 0.04 درصد از واحدهای مسکونی از نوع سایر است.

مجموع کل زیربنای واحدهای مسکونی معمولی شهری (آپارتمانی و غیرآپارتمانی)، 1596.3 میلیون مترمربع است که 35.9 درصد متعلق به واحدهای مسکونی آپارتمانی و 64.1 درصد متعلق به واحدهای مسکونی غیر آپارتمانی است. خانوارهای شهری کشور، 77.1 درصد از کل زیربنای واحدهای مسکونی خود را در ماههای سرد سال، گرم و 67.7 درصد از کل زیربنای واحد مسکونی خود را در ماههای گرم سال، خنک می کنند.

اطلاعات به دست آمده نشان می دهد، خانوارهای ساکن در واحدهای مسکونی آپارتمانی درصد بیشتری از زیربنای واحد مسکونی خود را نسبت به خانوارهای ساکن در واحدهای غیر آپارتمانی، برحسب فصل، گرم یا خنک می کنند. بررسی سهمی از زیربنای واحد مسکونی معمولی (آپارتمانی و غیرآپارتمانی) که خنک می شود نشان می دهد ، استان های تهران ( 90.4 درصد) و قم ( 89.6 درصد) زیربنای بیشتری را نسبت به سایر استان ها، خنک میکنند. همچنین استانهای اردبیل ( 13.9 درصد) و آذربایجان شرقی ( 23.9 درصد) زیربنای کمتری را نسبت به سایر استان ها، خنک می کنند.

در میان وسایل گرمایشی، بخاری گازی با 80.5 درصد، سهم عمده ای از وسایل و امکانات گرمایشی را در بین خانوارهای شهری که واحد خود را گرم می کنند، دارا است و سهم واحدهای غیرآپارتمانی در استفاده از بخاری گازی برای گرمایش 65.0 درصد است. سهم شوفاژ از وسایل و امکانات گرمایشی در بین خانوارهای شهری که واحد خود را گرم می کنند ، 9.3 درصد است که سهم واحدهای مسکونی آپارتمانی در استفاده از شوفاژ 85.0 درصد است.

بنا به گزارش صنعت تهویه و تاسیسات همچنین 96.2 درصد از خانوارهای شهری، حداقل یکی از وسایل و امکانات گرمایشی شوفاژ، فن کوئل، پکیج، اسپیلیت، بخاری گازی و یا بخاری نفتی را برای گرم کردن واحد مسکونی در فصل زمستان استفاده می کنند، که با توجه به اطلاعات به دست آمده، متوسط ساعت استفاده از وسیله گرمایشی در یک شبانه روز در فصل زمستان 17 ساعت است.

70.9 درصد از خانوارهای شهری، از کولر آبی برای خنک کردن واحد مسکونی در فصل تابستان استفاده می کنند، که با توجه به اطلاعات به دست آمده، متوسط ساعت استفاده از وسایل و امکانات سرمایشی در یک شبانه روز در فصل تابستان 12 ساعت است. بررسی عایقبندی پشت بام ساختمان واحدهای مسکونی معمولی خانوارهای شهری نشان می دهد، 57.8 درصد ساختمانها از ایزوگام، 12.4 درصد از آسفالت، 7.3 درصد از قیرگونی، 8.4 درصد از شیروانی و 14.0 درصد از سایر عایق ها استفاده کرده اند.

بررسی امکانات و تجهیزات خانوارهای شهری نشان میدهد، به طور متوسط خانوارهای شهری، حداقل یک اجاق گاز (دارای فر یا بدون فر) در واحد مسکونی خود دارند و 52.5 درصد خانوارها، بین 50 تا 110 ساعت در ماه، از اجاق گاز (دارای فر و بدون فر) استفاده می کنند. 12.2 درصد خانوارهای شهری از مایکروویو استفاده می کنند و 87.4 درصد این خانوارها، کمتر از 10 ساعت در ماه از این وسیله استفاده می کنند. 79.4 درصد خانوارهای شهری از ماشین لباسشویی استفاده می کنند و 85.5 درصد از این خانوارها کمتر از 10 ساعت در ماه از این وسیله استفاده می کنند.

همچنین 86.5 درصد خانوارهای شهری از جار و برقی استفاده و 90 درصد از این خانوارها کمتر از 10 ساعت در ماه از این وسیله استفاده می کنند. 72.8 درصد خانوارهای شهری در واحد مسکونی خود از اتو استفاده می کنند که 96.8 درصد از این خانوارها کمتر از 10 ساعت در ماه از این وسیله استفاده می کنند. بررسی امکانات و تجهیزات الکترونیکی خانوارهای شهری نشان میدهد، در میان 15.4 میلیون خانوار شهری، 16.0 میلیون وجود دارد و 61.9 درصد خانوارها بیش از 110 ساعت در ماه تلویزیون LCD و LED، یکی از انواع تلویزیون معمولی تماشا می کنند.

همچنین 44.2 درصد خانوارهای شهری، از کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده می کنند و 42.3 درصد از این خانوارها بین 10 تا 50 ساعت در ماه از این وسایل استفاده می کنند. در میان 15.4 میلیون خانوار شهری، 20.3 میلیون انواع یخچال- فریزر وجود دارد، یعنی به ازای هر خانوار شهری 1.3 انواع یخچال-فریزر وجود دارد.

 

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;