مپنا امضا کرد

مپنا امضا کرد

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، بزرگ‌ترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور به عراق با ارزش 5/ 2 میلیارد دلار از سوی مپنا اجرایی می‌شود.
مدیرعامل گروه مپنا گفت: گروه مپنا و شرکت اردنی – عراقی «شامارا» برای احداث نیروگاه سه‌‌هزار مگاواتی سیکل ترکیبی «رمیله» در حومه شهر بصره عراق قرارداد امضا کردند.
وی اضافه کرد: براساس مفاد این قرارداد، دولت عراق برای نخستین بار در تاریخ این کشور، این قرارداد را در قالب Soverigh GUARANTEE تضمین کرده و گروه مپنا در این پروژه مسوولیت مهندسی تامین تجهیزات و نصب (EPI) را بر عهده دارد.
وی با اشاره به اینکه مراحل اجرای این نیروگاه طی 4 فاز به انجام خواهد رسید گفت: این نیروگاه بزرگ حرارتی دارای 12واحد توربین گاز و 6 واحد توربین بخار خواهد بود.
علی‌آبادی تصریح کرد: همه امور ساخت و تامین توربین‌‌های گازی 180 مگاواتی و بخار 160 مگاواتی، پره‌های بخش داغ توربین‌های گاز، ژنراتور‌ها، سیستم برق و کنترل و بویلرهای بازیاب حرارتی به ترتیب در کارخانه‌های شرکت‌های مهندسی و ساخت توربین مپنا، پره توربین مپنا، ژنراتور مپنا، برق و کنترل مپنا و تجهیزات و بویلر مپنا صورت خواهد گرفت و مدیریت پروژه نیز با بخش برق گروه مپنا خواهد بود. وی با اشاره به حجم صادرات این پروژه و درآمدزایی ارزی آن افزود: با در نظر گرفتن حجم عملیات ساخت، تجهیزات و احداث این نیروگاه، این پروژه تاثیر مثبتی نیز بر روند اشتغالزایی دو کشور خواهد داشت.
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های وزارت برق عراق برای افزایش بیش از دوبرابری ظرفیت کنونی برق از هشت هزار و 500 مگاوات به 20 هزار مگاوات تا سال 2016 تصریح کرد: کمبود برق دلیل اصلی توقف توسعه اقتصادی عراق در 20 سال اخیر بوده و هزینه کمبود برق برای اقتصاد عراق حدود 40 میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود.
مدیرعامل گروه مپنا گفت: این نیروگاه از 16 ماه دیگر وارد مدار شده و قادر خواهد بود سالانه 18 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند. علی‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر مذاکره برای پروژه‌های جدید را نیز آغاز کرده‌ایم. وی درباره حضور مپنا در کشورهای اروپایی گفت: اروپا خود سابقه زیادی در این زمینه دارد، اما در حال حاضر مطالعاتی را در ایتالیا آغاز کرده‌ایم. وی تصریح کرد: اکنون 30 کشور بزرگ اروپایی شریک و همکار مپنا هستند. علی ‌الشماره، رئیس هیات مدیره شرکت عراقی اردنی نیز در این جلسه گفت: عراق در برنامه‌های بلندمدت به 3 هزار مگاوات برق نیاز دارد که بخش اعظم آن به‌صورت سرمایه‌گذاری تامین خواهد شد. وی افزود: به‌رغم وجود شرکت‌های خارجی فعال در عراق، هدف از انتخاب «مپنا» همکاری بین کشورهای اسلامی بود. وی اضافه کرد: در حالی که کیفیت مپنا همانند سایر تولیدکنندگان است، در صورت بروز مشکل امکان حضور سریع در سایت نیروگاه را دارد.
وی تصریح کرد: براساس این قرارداد، برق تولیدی 15 تا 17 سال آینده از سوی دولت عراق به‌صورت تضمینی خریداری خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تامین امنیت این پروژه در عراق گفت: ناامنی‌ها در مناطق شمالی و غربی عراق است در حالی که این پروژه در حوالی بصره و 60 کیلومتری خوزستان اجرا می‌شود که به لحاظ امنیتی با مشکل خاصی مواجه نیست.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات برای انعقاد این قرارداد یکسال و نیم به طول انجامید افزود: خوشحالیم که تمامی مراحل ساخت، نصب و اجرای این نیروگاه توسط متخصصان کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد.
الشماره تصریح کرد: تخصص مپنا نه تنها برای عراق بلکه برای دیگر کشورهای اسلامی می‌تواند به همین میزان مفید باشد. نیروگاه‌های سیکل ترکیبی (Combined cycle power plant) با راندمان بیش از 50 درصد از جمله راه‌حل‌های کارآمد، انعطاف‌پذیر، قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای تولید برق محسوب می‌شوند که به دلیل استفاده مجدد از حرارت خروجی توربین‌های گاز و تولید برق از محل بازیافت این حرارت، سازگاری بیشتری با محیط‌زیست داشته و بدون استفاده از سوخت بیشتر، بازدهی تولید برق بالاتری دارند.

 

مپنا امضا کرد

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;