موانع کاهش خدمات فنی – مهندسی برق باید شناسایی شوند

نایب رئیس هیات مدیره سندیکای برق: رشد صادرات مواد خام و عدم استفاده صحیح از فرصتها امکان بهره گیری از ارزش افزوده ها را از ما سلب می کند،  این در حالی است که زمانی که صحبت از تجهیزات صنعت برق به میان می آید ، تقاضای بالای کشورهای همسایه با بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار از طرف آنها مطرح می شود که بستر بسیار مناسبی برای  به کارگیری از ظرفیتها را فراهم می کند.
تاسیسات نیوز – مهری بهزادپور:  پیام باقری نایب رییس هیات مدیره سندیکای برق  با تاکید بر نقش بخش خصوصی در عرضه محصولات و خدمات رسانی در صنعت برق گفت :
در عصر کنونی صادرات یکی از شاخص های  کلان رشد اقتصادی به شمار می آید و در واقع صادرات عرضه رقابت بین دولتها است و در این میان فعالیت بخش خصوصی در صادرات بعنوان موتور پیشران توسعه اقتصادی غیر قابل انکار در توسعه روابط بین امللی است.
وی در ادامه با استناد به گزارش معاونت پژوهشی و سندیکای برق ، صادرات و تجهیزات در حال حاضر را دارای رشد مطلوبی خواند و گفت :‌
این رشد بیانگر اهمیت دنیا به مقوله صادرات اما متاسفانه نشانه ها حاکی از روند نزولی این امر است که باید موانع صادراتی را برطرف کرد تا بازارهای کنونی همچنان در دسترس باشند.
وی افزود ضمن اشاره به اینکه ، بر اساس جداول فصلی سازمان توسعه تجارت صادرات ،  صادرات بیشتر متمرکز بر مواد خام ،‌ محصولات فولادی و… بوده یادآور شد :
درحالی که سال ۹۷ حدود ۴۹۶ میلیون دلار صدور خدمات فنی و مهندسی داشتیم سال پیش از آن،  این رقم در ۱۰ ماهه به ۱۱ میلیون دلار کاهش یافت که نشان از بروز مشکلات است.
الزام تغییر در حوزه صادرات فرصتهای بالقوه را بالفعل خواهد کرد
وی با تاکید بر اینکه باید تغییر پارادایمی در بخش صادرات داشته باشیم گفت :
رشد صادرات مواد خام و عدم استفاده صحیح از فرصتها امکان بهره گیری از ارزش افزوده ها را از ما سلب می کند . این در حالی است که زمانی که صحبت از تجهیزات صنعت برق به میان می آید ، تقاضای بالای کشورهای همسایه با بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار از طرف آنها مطرح می شود که بستر بسیار مناسبی برای  به کارگیری از ظرفیتها را فراهم می کند.
وی همچنین دلیل اینکه توانایی ها در حال حاضر به مرحله فعلیت نمی رسند گفت : دلیل اصلی این است که صادرات در صنعت برق  در زنجیره ای قرار دارد که شرکتهای بخش خصوصی در ابتدا و مصرف کننده ها در انتها هستند و حلقه واسط مفقوده باعث می شود که انتظارات از صنعت برق محقق نشود .
وی نظام بانکی، گمرک، بانک توسعه صادرات ،‌سیستم حمل و نقل ،‌پشتیبانی مجلس و … را از حلقه های مفقوده ای دانست که می توان با بهره گیری مطلوب از آنها پروسه صادرات را بهبود بخشید.
باقری در ادامه ابراز امیدواری کرد بخش خصوصی با مدیریت صحیح پرچم صادرات رابالا برده و نگذارند تا تحریم که البته در کاهش توانمندی ها موثر بوده است ، آنها را از مسیر تولید دور نگه دارد.
ضرباهنگ موانع و شاخص های رشد هماهنگ نیست
او همچنین ریسک وصول مطالبات،‌ریسک بازگشت سرمایه  را با توجه به توقع رشد و ضرباهنگ کنونی مناسب ندانست .
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط ۴۰درصد از ظرفیتهای مالیاتی شرکت های شناخته شده اند گفت :‌ تخصیص تخفیفهای مالیاتی از میزان ۱۰۰ درصد در مواردی ،‌ به حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است ، این در حالی است که ما در جنگ اقتصادی نیز به سر می بریم.
او همچنین قطع روابط تقریباَ تمام کارگزاری با مراکز هدف  برای نقل و انتقال ارز و … را یکی دیگر از مشکلات ذکرو خاطرنشان کرد : صندوق ضمانت صادرات بعنوان بیمه ای عمل می کند که کل سرمایه اش حدود ۱۰۰ میلیون دلار است در حالی که هدف و سقف مورد نظر ما حدود۴۰۰ میلیون دلار است.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;