مهدی داوری در همایش تهران هوشمند:

طرح اعلام خودکار آتش سوزی ساختمان ها به مراکز آتش نشانی

مهدی داوری، مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران در نشست همایش تهران هوشمند اعلام کرد که طرح مونیتورینگ و خودکار اعلام آتش سوزی ساختمان ها به مراکز آتش نشانی پایتخت سال آینده اجرا می شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، نشست «راهکارهای هوشمندسازی در حوزه تاب‌آوری و ایمنی شهری» در همایش تهران هوشمند که در سالن رودکی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در این نشست که با حضور اعضای این پنل شامل مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران، علی اکبری مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران، صمیم مرادی روزبهانی معاون آمادگی مقابله و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، محمدرضا فرجی پور جانشین فرماندهی قرارگاه پدافند سایبری کشور، لارس مینث مدیر عامل Quantusec سوییس و عضو شورای جهانی شهرهای هوشمند، سید مجتبی میر جعفری مدیر عامل شرکت آفرینش سامانه مهر به عنوان مدیر این پنل و همچنین برخی مهمانان و علاقمندان برگزار شد، راهکارها و چالش های هوشمند سازی سازمان های متبوعه در حوزه ایمنی شهری مورد بررسی قرار گرفت.
مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به عنوان عضو پنل در این نشست به بیان بخش های مختلف چالش های اصلی که سازمان آتش نشانی در موضوع ایمنی و آتش نشانی با آن روبروست، پرداخت و با اشاره به این که نخستین بحث ایمنی شهری، ایمنی خود شهر است، افزود: پارامترهای ایمنی بسیار آسیب پذیرند و حفظ آنها نیز بسیار سخت است و این باعث می شود خیلی وقتها حتی بهترین ساختمان های شهر هم مشکلاتی از نظر شرایط ایمنی داشته باشند که مهم ترین دلایل آن هم عدم پایش صحیح و مستمر از این ساختمان هاست که بسیاری از شهروندان را به چالش های بسیار زیادی از حوادث روبرو می کند.
همایش تهران هوشمند ۱
همایش تهران هوشمند ۱
وی با اعلام این که هرچند اطلاعات لازم در خصوص زیر ساخت های شهر وجود دارد ولی هنوز هماهنگی کامل بین دستگاه های مختلف اتفاق نیفتاده است، گفت: اقدامات و عملیات‌های ساختمانی بدون هماهنگی با همدیگر به زیر ساخت های شهر صدمه می زند و موجبات حوادثی را درشهر می شود.
مدیرعامل آتش نشانی تهران با تاکید براین که پاسخگویی به حوادث برای سازمان ما بسیار مهم است، اضافه کرد: در شهر بزرگی مثل تهران، کشف حریق معمولا زمانی بالاتر از ۱۵ دقیقه است که این با توجه به نمودار رشد حریق که ظرف ۱۰ دقیقه رخ داده و به مرحله فلش آور می رسد که در اصطلاح آتش نشانی یعنی مرحله ای از حریق است که دیگر کاری از دست کسی برنمی آید و چیزی را نمی شود نجات داد نه مالی و نه جانی.
داوری در مورد مدت زمان پاسخگویی سازمان های آتش نشانی در دنیا اظهار داشت: مدت پاسخگویی در دنیا برای یک پاسخگویی مناسب به یک حادثه درحدود شش دقیقه تعریف شده است و این غیر از زمان کشف حریق است یعنی از زمانی که یک حادثه مشاهده یا کشف می شود، یک دقیقه را برای فرآیند تماس شاهد با آتش نشانی در نظر می گیرند، یک دقیقه را هم برای فرآیند اطلاع رسانی به ایستگاه های آتش نشانی و چهار دقیقه را به طور میانگین برای رسیدن خودروهای آتش نشانی به محل حادثه محاسبه می کنند که قطعا اگر نقشه‌های معابر شهر رو در اختیار نداشته باشیم شاید مارا در این زمینه دچار مشکل کند.
وی با تاکید براین که ایمنی باید در متن زندگی و لایه های زندگی مردم قرار بگیرد، اظهار داشت: هر فرایندی از زندگی نیاز به رعایت موارد ایمنی دارد وهمیشه میگویم سازمان آتش نشانی مثل سنسور های شهر عمل می کند چرا که همواره با دریافت موج حوادث، درمی یابیم که در شهر دارد چه اتفاقاتی رخ می دهد.
همایش تهران هوشمند ۲
همایش تهران هوشمند ۲
داوری یکی از ماموریت های سازمان آتش نشانی را تحلیل همین حوادث روزانه ذکر کرد و گفت: با استفاده از این تحلیل ها، لازم است روش هایی را داشته باشیم که هرشهروند فراتر از نیاز های خودش این اطلاعات را داشته باشد تا بداند در یک محیط جغرافیایی یا در محل زندگی و کار خود چه حوادثی رخ داده است و همچنین چه خطراتی وجود دارد.
وی اظهار امیدواری کرد که با راهکارهایی که در امثال این همایش ها مطرح می شود، بتوانیم راه توسعه سازمانی را در پیش گیریم.
داوری در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از حاضرین در خصوص این که سازمان آتش نشانی به عنوان یکی از اصلی ترین متولی های عملیاتی در زمینه ی ایمنی شهری برای بحث پیشگیری ها و پایش اطلاعات چه برنامه ای را مد نظر دارد؟ ابراز داشت: این سازمان هم اکنون در حال اجرای طرحی به نام طرح نظام بازرسی شهر ایمن است که شامل تمام ساختمان های شهر می شود. این طرح شاید چند ماهی است در سازمان آتش نشانی تهران آغاز شده است ولی در حال انجام طرح مانیتورینگ ساختمان های مهم شهر هستیم.
این سیستم در واقع اتصال هوشمند مرکز آتش نشانی است یعنی اینکه سیستم های کاشف حریق ساختمان ها مستقیما با آتش نشانی و ایستگاههای ما مرتبط می شود که به نظرم این طرح از اوایل سال آینده در تهران اجرا می شود، البته این طرح در دنیا سال هاست که انجام می شود، اما در تهران تاکنون زیر ساخت هایش فراهم نبوده و یا حرکتی به سمتش نبوده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;