مناسب سازی ساختمانها

با استاندارد جدید ایزو، فضای داخلی ساختمان را به مکانی عالی تبدیل کنید.
تاسیسات نیوز/ فاطمه مزینانی: به دلیل اینکه در همه گیری جدید توجه بیشتری مکانهای عمومی و محصور می شود، نقص ساختمانها بیش از گذشته به چشم میخورد. اکنون که درگیر این همه گیری هستیم، اطمینان از ساختمانهای ایمن، سازگار با محیط زیست و مناسب برای فعالیت، ضروری است. این موضوع هدف تعداد زیادی از استانداردهای ایزو که به تازگی نیز به روز رسانی شده اند، است. استانداردهایی نظیر:
– استاندارد ایزو ۲۳۲۳۴، ساختمانها و اقدامات مهندسی عمران-ایمنی- برنامه ریزی برای سنجش امنیت محیط ساختمان. این استاندارد به اطمینان از محافظت و امنیت محیط ساختمان در برابر ورود سارقان کمک می نماید. استاندارد مذکور روشها و فرایند مراحل مختلف پروژه های ساختمانی و عمرانی و ویژگیهای مورد نیاز برای حصول نتیجه مناسب را تشریح می کند.
– عوامل بسیاری از جمله گازهای مضر، ذرات معلق، رایحه ها، میکروارگانیسمها و انتشارگازهای گلخانه ای از مصالح ساختمانی و اثاثیه، کیفیت هوای محیط داخلی ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد، به همین دلیل کیفیت سیستمهای تهویه و تصفیه ، طراحی و چیدمان می تواند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد. به همین دلیل سازمان ایزو یک کمیته فنی را برای تدوین استاندارد های مرتبط با کیفیت هوا اختصاص داده است. استاندارد ایزو ۷۷۰۸، کیفیت هوا- تعاریف کسر اندازه ذرات برای سلامتی – نمونه برداری و استاندارد ایزو ۱۳۱۳۸، کیفیت هوا- روشهای نمونه برداری برای رسوب ذرات معلق در هوا در سیستم تنفسی انسان و مجموعه استانداردهای سری ایزو ۱۶۰۰۰، برای هوای داخلی ساختمان که شامل سیستمهای مدیریت کیفیت نیز می شود.
– مجموعه استانداردهای سری ایزو ۵۲۰۰۰، به سازمانها کمک می کند تا در هدف رساندن میزان کربن به صفر، مشارکت کنند. این مجموعه که شامل استانداردهای محاسبه انرژی مورد استفاده در گرمایش، سرمایش، روشنایی، تهویه و آب گرم خانگی ساختمان است، با استاندارد جدید ایزو ۵۲۱۲۷ ، عملکرد انرژی در ساختمانها- سیستم مدیریت ساختمان ( بخش ۱ و ۲)، کامل می شود. هدف این استاندارد ارائه روشی هماهنگ برای ارزیابی عملکرد انرژی ساختمان است.
بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از یک میلیارد نفر تحت تاثیر مشکلات دسترسی قرار دارند، بنابراین در نظر گرفتن این موضوع در محیط های ساخته شده نقش عمده ای را در رعایت حقوق انسانی و بهبود کیفیت زندگی همه افراد ایفا می کند. استاندارد ایزو ۲۱۵۴۲، ساختمان سازی- قابلیت دسترسی و استفاده از محیط، می تواند در این زمینه کمک کند. بازخورد این استاندارد برای پاسخگویی به نیاز بازار در دست بررسی است و نسخه به روز رسانی شده آن در ماه های آتی منتشر خواهد شد. قابلیت دسترسی در منازل شخصی ما نیز اهمیت بسیاری دارد. استاندارد در دست تدوین ایزو ۷-۱۵۹۲۸، منازل، توضیح عملکرد- بخش ۷: قابلیت دسترسی و استفاده ، روشی را برای تشریح عمکرد منازل شامل مولفه های مورد نیاز برای قابلیت دسترسی و استفاده ارائه می دهد. این مولفه ها شامل ویژگیهای مورد نیاز برای اطمینان از امینت منازل در زندگی روز مره، مانند پیشگیری از لغزش، سقوط و یا برخورد، می باشد. هدف این استاندارد استفاده در ارزیابی طراحی و ساخت منازل و بهبود ابزارهای مدیریت خطر برای حافظت از منازل، در نظر گرفته شده است.
داشتن ساختمانی با تمام ویژگیهای ایمن، پایدار، قابل دسترس و دارای تهویه مناسب بسیار خوب است، اما این ساختمانها در برابر طوفانهای اجتماعی و محیطی تا چه اندازه پایدار هستند؟
گزارش فنی ایزو ۲۲۸۴۵، استقامت ساختمانها وفعالیتهای عمرانی، اطلاعات مناسبی را درباره مفاهیم مرتبط، خطرات بلایا و اقدامات مورد نیاز برای استقامت ساختمانها و فعالیتهای عمرانی ارائه می دهد. استاندارد های تخصصی تر نیز راهنمایی هایی را در حوزه مقاوم سازی ساختمانها و کاهش خطرات مختلف ارائه می دهند. برای مثال: در مواجهه با همه گیری کووید-۱۹، گزارش فنی ۵۲۰۲، ساختمانها و فعالیتهای عمرانی- ایجاد راهکارهای استقامت در برابر فوریتهای بهداشت عمومی- جمع آوری اطلاعات در دست تدوین است.
تمامی استاندارد های ذکر شده از طریق سایت ایزو و یا اعضاء قابل تهیه است.
منبع استاندارد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;