مناسب ترین عایق ساختمانی چیست؟

امروزه به دلیل بالا بودن هزینه های مصرف انرژی در ساختمان راه کارهایی به منظور صرفه جویی در مصرف آن ارائه شده است. عایق پشم یکی از بهترین گزینه هایی است که می توان در ساختمان سازی استفاده کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، کاهش مصرف انرژی علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه ها می شود، تولید آلاینده ها را نیز کم کرده و کمک شایانی به حفظ محیط زیست می کند.
عایق کاری یکی از راه های جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان می باشد به نحوی که امروزه استفاده از عایق های صوتی، حرارتی و رطوبتی در ساختمان به امری ضروری تبدیل شده است.
میزان اتلاف انرژی در ساختمان های قدیمی به دلیل عدم عایق کاری مناسب بسیار بالاست اما هم اکنون با پیشرفت علم و تولید انواع عایق های با کیفیت، ساختمان ها مجهز به عایق بندی شده اند و مصرف انرژی تا حد قابل توجهی پایین آمده است.
پشم سنگ چیست؟
پشم سنگ نوعی عایق صوتی، حرارتی می باشد که از نوعی سنگ آذرین به نام بازالت که بازمانده فعالیت های آتش فشانی است، تولید می شود.
در فرآیند تولید این عایق، بازالت در دمای ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد حرارت می بیند و ذوب می شود، سپس با روش های ویژه به الیافی با بافت بسیار ریز و قطر میکرونی تبدیل می شود.
ضریب انتقال حرارتی این عایق پایین است و تحمل دمای بین ۳۰ تا ۷۵۰ درجه سانتی گراد را دارد. این عایق مقاومت بالایی در برابر آتش دارد و به همین منظور می توان از آن به عنوان یک عایق حرارتی ضد آتش بین دیوار های خانه استفاده کرد.
مشکلی که امروزه اکثر ساکنین ساختمان با آن مواجه هستند، سر و صدا در آپارتمان ها و منازل مسکونی ست. سر و صدای افراد بیرون ساختمان، صدای بوق ماشین، تردد ماشین ها و … آرامش ساکنین را برهم می زند.
برای حل این مشکل می توان از این وسیله به عنوان عایق آکوستیک در ساختمان استفاده نمود. با استفاده از این عایق، خانه به محیطی آرام تبدیل می شود که آرامش را برای ساکنین به ارمغان می آورد.
انواع عایق پشم سنگ
 فله ای:
از این نوع  به عنوان عایق صوتی، حرارتی برای پر کردن فضاهایی که شکل هندسی ندارند استفاده می شود. این عایق به صورت پشم سنگ خام حلاجی شده تولید می شود.
 لوله ای:
این عایق، همان طور که از نامش پیداست برای عایق بندی لوله ها و تاسیسات ساختمانی به کار می رود. به دلیل این که از عایق پشم ،سنگ لوله ای در صنایع مختلفی چون صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع فولاد، مس و در تاسیسات خانگی نیز استفاده می شود می توان گفت با توجه به سال جاری در لوله ها چگالی و ضخامت پشم سنگ مورد نظر، مشخص می شود.
تخته ای:
عایق پشم سنگ تخته ای در صنعت ساختمان سازی به عنوان عایق، حرارتی و صوتی در دیوار، سقف، کف و ساخت درب های ضد سرقت به کار می رود و در سایر صنایع مانند پالایشگاه، پتروشیمی ها و کوره سازی ها نیز از این عایق استفاده می شود.
 لحافی:
پشم سنگ لحافی با روکش آلومینیومی، کاغذ کرافت و یا بدون روکش به صورت رولی تولید میشود. این نوع پشم سنگ از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و برای عایق کاری سقف کاذب یا ساده، سوله ها، کانال های تهویه هوا، دیوارها و سطوحی که انحنای کمی دارند استفاده می شود.
 پتویی:
پشم سنگ پتویی برای عایق، کاری تجهیزات صنعتی از جمله ماشین آلات، لوله های قطر بالا و … استفاده می شود. هم چنین عایق، پتویی در سالن های کنفرانس و ساختمان های مسکونی برای جذب صدا و عدم انتقال آن، به کار برده می شود. پشم سنگ پتویی برای عایق کاری انواع سطح ها به شکل منحنی و یا مسطح نیز مناسب می باشد.
مزایا:
از مزایای این عایق، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  •  نارسانا است و هدایت الکتریکی آن صفر می باشد.
  • آن می توان به راحتی در ابعاد مختلف برش داده و مورد استفاده قرار داد.
  • این عایق، ضد آلرژی است و هیچ گونه ضرری برای انسان ندارد.
  • پشم سنگ مانع از رشد باکتری، حشرات و قارچ می شود.
  • وزن این عایق، سبک است و بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند.
  • پشم سنگ ضد حریق است و در هنگام آتش سوزی هیچ دودی تولید نمی کند.
  • در تولید پشم سنگ مواد شیمیایی به کار نمی رود و همین امر آن را به ماده ای که دوستدار طبیعت است تبدیل نموده که هیچ نوع ضرری برای محیط زیست ندارد.
  • دوام و طول عمر این عایق، بالا بوده و مواد شیمیایی هیچ تاثیری بر آن نمی گذارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;