معاینه فنی موتورخانه

روح اله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 130 میباشد.

 

 

 

همکاران عزيز سلام و روزهاي سردتان خوش!

 

 

 

در اين چند روز، سرما و مشکل آلودگي گریبان‌چاک مردم ايران را در همه شهرهاي بزرگ گرفته است و شايد از یقه‌گیری به گردن گيري رسيده است و می‌رود که اين جان نصفه‌نیمه ما را از هر محل ممکن به بيرون کشد.





در اين ميان جلسات متعدد افراد مسئول و غیرمسئول و نقدهاي مشفقانه و غير مشفقانه نيز نقل اخبار هیجان‌انگیز رسانه‌های جمعي و غير جمعي شده است و انواع نسخه‌ها پيچيده می‌شود که چرا این‌همه اتومبيل توليد می‌شود و چرا کسي فکري نمی‌کند و صدها چراي ديگر؛ و وقتي شما از دوستي که هرروز با اتومبيل خود به اقصي نقاط گيتي می‌رود و حتي براي دستشويي رفتن هم از اتومبيل استفاده می‌کند بپرسيد حضرت اشرف اگر به حرف شما گوش کنيم و اتومبيل توليد نشود خود شما حاضريد بي اتومبيل باشيد، ناگهان صحبت از آهنگ‌ساز پسر شجاع می‌شود تا حرف عوض شود.

 

 

 

 

به‌هرحال در اين روزها صحبت از معاينه فني خودروهاست و می‌دانیم که اهميت آن چقدر است؛ اما بخش مغفول مانده در اين ميان، موتورخانه‌های ساختمان‌هاست که معمولاً پس از اجرا به حال خود رها می‌شود. می‌دانیم که هر ساختمان داراي آلودگي زيادي است. سؤال اينجاست که چرا نبايد اين ساختمان‌ها معاينه فني شوند؟ با يک بازديد در هر سه سال به‌خوبی می‌توان از هدر رفت وحشتناک انرژي و از آلودگي فراوان ساختمان کاست.

 

 

 

 

بسياري از موتورخانه‌ها را می‌شناسیم که به دليل صداي زياد مشعل‌های قديمي آن‌ها، به دست تعميرکاران نابلد سپرده‌شده‌اند و با دست‌کاری اشتباه مشعل، اکنون دچار بد سوزي سوخت هستند. يا چه بسيار منابع کويلي و دوجداره‌ای که جوشکاري شده‌اند تا نشتي آن‌ها رفع شود اما عایق‌کاری مجدد نشده‌اند و اين يعني هدر رفت انرژي، کار بيشتر مشعل و ديگ و آلودگي بیشتر هوا که هر آتشي آلودگی دارد.

 

 

 

اين معاينه فني را نبايد دست‌کم گرفت. به‌ویژه آن‌که صاحبان اين ساختمان‌ها عموماً از قشر متوسط به بالاي جامعه هستند و امکان پرداخت هزینه‌های معاينه فني را دارند.

 

 

 

لوازم و امکانات بهره‌گیری بهتر از انرژي مانند بازياب انرژي از دودکش ديگ و امثال آن نيز که در سال‌های گذشته در کشور ما نبوده است، اکنون موجود و قابل تجويز يا اجبار است.

 

 

 

به‌هرحال تا فردايي که هیچ‌وقت نمی‌آید و اين پيشنهاد به عمل درخواهد آمد بياييد موتورخانه خانه خودمان را يک ويزيت رايگان بکنيم.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;