مطالبات نظام مهندسی از مجلس

در دیدار اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی, مطالبات نظام مهندسی از پارلمان بحث و بررسی شد.
به گزارش تاسیسات نیوز،  اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با محمد حسن آصفری, نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.
 مجید ثاقبی، رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی این دیدار، نظام مهندسی را یک پتانسیل دانست و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان هیچ باری روی دوش دولت ندارد. سال هاست تعداد کارکنان سازمان ۵۵ نفر است که اگر دولتی بودیم، الان تعدادمان نزدیک به  ۲۵۵ نفر بود. همچنین نظارت زیادی در مجامع عمومی توسط اعضا بر روی فعالیت سازمان‌وجود دارد.
وی، سازمان نظام مهندسی ساختمان را قسمت بزرگی از چرخه تولید دانست و تصریح کرد : در مقاطعی به خاطر تضاد منافع مشکلاتی با سرمایه گذار یا سازنده ها بود. سعی بر این است که این مشکلات با تعاملاتی که شروع شده است کم شود.
 مجید ثاقبی در خصوص دغدغه های سازمان اذعان کرد : سازمان نظام مهندسی ساختمان بخش کوچکی از چرخه تولید ساخت و ساز در کشور است. یک بخش بزرگ  شهرداری ها می باشند. در جلساتی که  با شورای شهر اراک داشتیم, بیان‌ شد که مهندسین ما بعضاً هر مشکلی که در حین ساخت پیش بیاید ،به سازمان مراجعه و تخلف را گزارش کرده و حسب قانون غیر از گزارش تخلف، اقدام دیگری برای آن ها امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به این که این تخلفات ۸۰ یا ۹۰ درصد مواقع در شهرداری بایگانی می شوند، اظهار کرد: با حضور شورای شهر با شهرداری جلسه ای داشتیم. گاها تذکراتی به ما داده می شود ، مثلا این که چرا فلان نمای ساختمان به این شکل است؟ خیلی اوقات سازمان نظام مهندسی ساختمان هم با اجرای نمای غیر اصولی مخالف است، اما وقتی کار مالک در ارگان های مختلف پیش می رود و طراح و محاسب سازمان نامه تخلف نوشته، مجری از کار به دلیل عدم قبول مسئولیت انصراف می دهد ولی در نهایت هیچ گونه اقدامی‌ توسط شهرداری انجام نمی شود مسلما نمی توان جلوی تخلفات را گرفت.
رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی خاطر نشان کرد: سازمان در بحث ساخت ساختمان و بحث اجرایی کار به پشتوانه نیاز دارد. خیلی از استان های دیگر به محض اینکه نامه می آید که نظارت تمام شده، قرار داد را تمدید می کنند تا کار ساخت بدون ناظر پیش نرود ولی در استان مرکزی یک مقدار روان سازی در این کار نیاز داریم و یکسری تمهیدات باید انجام شود. به دنبابل این هستیم تا  با شهرداری ها در این زمینه تعامل بهتری داشته باشیم.
مجید ثاقبی در رابطه با تعرفه سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان نمود: تعرفه نظام مهندسی از طریق شورای مرکزی به وزارت خانه می رود و از آن طریق ابلاغ می شود. کمیته های چهار نفره استانی مجاز هستند ،۲۵درصد کاهش و ۲۵درصد افزایش داشته باشند.اما استان مرکزی  متاسفانه در ۲۵ درصد کاهش هست  یعنی ما پایین ترین تعرفه را در کشور داریم که با توجه به افزایش تورم و هزینه های زندگی مهندسین مساعدت در این خصوص انجام نمی شود.
 وی متذکر شد : با توجه به وجود یک جمعیت ۶۰۰ هزار نفری مهندسی در کشور در هفت رشته، انتظار داشتیم رییس کمیسیون عمران یک مهندس پروانه دار باشد.
در حوزه قانون گذاری قطعا به سازمان نظام مهندسی کمک خواهیم کرد
محمد حسن آصفری در این جلسه در خصوص مشکلات این سازمان بیان کرد :هر جا که نیاز به کمک هست، در بحث قانون گذاری حتما کمک خواهم کرد.
وی در رابطه با بحث تعرفه ها خاطر نشان کرد : یک مقدار آن را قبول ندارم که استان مرکزی کمترین تعرفه را دارد .استان هایی هم هست که تعرفه شان از ما کمتر هست.  اگر می خواهیم شهری آباد داشته باشیم باید همه دست به دست هم دهیم ،شهرداری باید عوارض و هزینه های پروانه ساختش را پایین بیاورد. بیمه ها ،سازمان نظام مهندسی ساختمان ،انبوه ساز باید کمک کنند که این اتفاق بیفتد و مردم را تشویق کنند که خانه هایشان را نوسازی و بهسازی کنند ،گر چه ما روز به روز شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی هستیم.
وی خاطر نشان کرد : از جهت افزایش قیمت ها در مجلس از جهت دریافتی هر کمکی از دست من بر بی آید, انجام می دهیم ،وقتی مسیر قانونی باز باشد, تعرفه باید به صورتی باشد که هم مردم و هم نظام مهندسی بهره ببرند ،ماهم کمک می کنیم اما وقتی بازی یک طرفه هست، زیاد رغبتی وجود ندارد.
نماینده مردم اراک ،خنداب وکمیجان در مجلس ،خاطر نشان کرد : وقتی مردم خانه هایشان را مقاوم بسازند، این حوادث طبیعی و غیر طبیعی را نخواهیم داشت، لذا ما هر جا لازم باشد پیگیر می شویم تا مطالبه گر باشیم ،سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز  جز موکلین ما هست و باید مشکلات این قشر بزرگ و فرهیخته مهندسین را پیگیری کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;