توسعه زدایی با مصرف نادرست منابع تجدیدناپذیر

30 درصد از گاز کردستان در انحصار نیروگاه برق

شبنم قبادی نیا –  اخیراً احمد فعله‌گری مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان از مصرف بالای گاز توسط نیروگاه تولید برق سنندج خبر داد. بر این اساس بیش از ۹۵ درصد سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی تولید برق سنندج از گاز طبیعی تامین می‌شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تاسیسات نیوز، استفاده از منابع تجدیدناپذیر مانند سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی مسئله‌ای است که بیشتر کشورهای جهان را درگیر خود کرده ‌است. گرمایش زمین که تحت تاثیر استفاده از سوخت‌های فسیلی است بیشتر کشورهای جهان را بر آن داشته تا در حد توان خود میزان استفاده از این منابع را کاهش دهند. یکی دیگر از عواملی که موجب حرکت به سوی بهره‌برداری از منابع تجدیدپذیر برای تولید انرژی شده است، صرفه‌جویی در استفاده از منابع تجدیدناپذیر است. این موضوع جایگاه بسیار مهمی در برنامه‌ریزی‌های کشور‌های در حال توسعه پیدا کرده و این کشورها در تلاش‌اند تا با به کارگیری منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، آبی و بادی در مصرف سوخت‌های فسیلی که نقش بسیار زیادی در اقتصاد، صنعت و کیفیت زندگی مردم دارد، با دقت و اولویت‌بندی عمل کنند.
نیروگاه سنندج پرمصرف‌ترین مشترک گاز کردستان
خبری که چند روز گذشته در رابطه با مصرف بالای گاز نیروگاه تولید برق در خبرگزاری‌ها منتشر شد از مشکلات موجود کشور در زمینه مصرف سوخت‌های فسیلی است. احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان درباره مصرف گاز نیروگاه‌های تولید برق در این استان گفت: «نیروگاه سیکل ترکیبی تولید برق سنندج حدود ۳۰ درصد گاز طبیعی در این استان را مصرف می‌کنند و بیش از ۹۵ درصد سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی تولید برق سنندج از گاز طبیعی تامین می‌شود. این نیروگاه روزانه به‌طور متوسط بین ۳ تا ۴ میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌کند و پرمصرف‌ترین مشترک در استان است». این درحالیست استان کردستان از استان‌هایی است که پروژه‌های گازرسانی به روستاهای آن به طور کامل انجام نشده و استفاده دقیق و صحیح از سوخت‌های فسیلی در این منطقه مهم به نظر می‌رسد.
خورشید ارزان‌ترین منبع تولید انرژی در ایران
با توجه به شرایط اقلیمی ایران که بیش از نیمی از مساحت آن کویری و خشک است پتانسیل استفاده از نیروی خورشید وجود دارد و کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی و احداث نیروگاه‌های تولید برق خورشیدی می‌توان برق موردنیاز بخش عظیمی از کشور را با هزینه کمتر از مصرف سوخت‌های فسیلی فراهم کرد. علاوه بر این یکی از مواردی که مسیر استفاده از منابع خورشیدی را هموار کرده است، وزارت نیرو است که پیمانکاری و اجراسازی تولید برق از صفحات خورشیدی را به شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی محول کرده است و در بخش‌های مختلف ایران می‌توان از این امکان بهره جست.
تولید برق خورشیدی، ۷ برابر نیروگاه اتمی بوشهر
بر اساس پژوهش شرکت ریستاد انرژی با بررسی جریان سرمایه‌گذاری‌های انرژی مجموع هزینه صرف شده روی منابع تجدیدپذیر در آسیا از هزینه تولید و اکتشاف در سال ۲۰۲۰ پیشی خواهد گرفت. در این زمینه ایران هم قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۷۵۰۰ مگاوات برق از انرژی خورشیدی تولید کند که این میزان بیش از هفت برابر برق تولیدی از نیروگاه اتمی بوشهر است. وصول به پیشرفت در استفاده از منابع تجدیدپذیر در کشور اگر به درستی انجام شود سهم بزرگی را در حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی در منابع تجدیدپذیر خواهد داشت. با این حال وضعیت امروز ایران در رابطه با این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه و تکنولوژی جدید است و در این زمینه کاستی‌ها و مشکلاتی وجود دارد، این در حالی است که هنوز در زمینه مصرف سوخت‌های فسیلی برنامه‌ریزی و اقدام کافی انجام نشده ‌است.
انعقاد۱۲ طرح نیروگاه خورشیدی در خوزستان
با وجود این اگرچه استفاده از منابع تجدیدپذیر مانند نیروی خورشید فراگیر نشده است، اما خوزستان از استان‌هایی است که در سال‌های اخیر تولید برق توسط صفحات خورشیدی در آن رونق پیدا کرده است. به این دلیل که در طول سال روزهای آفتابی زیاد و بالای ۵۰ درجه دارد، در این استان با جذب سرمایه گذاران خارجی در شهرک‌های صنعتی در تولید نیروی خورشیدی وارد عمل شده‌اند.
اخلاق محمدیان مدیر عامل شرکت شهرهای صنعتی خوزستان در ارتباط با نیروگاه های خورشیدی در این استان گفت: «قرارداد ۱۲ طرح نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۴۶ مگاوات در شهرک‌های صنعتی خوزستان منعقد شده است و از این تعداد ۲ طرح در حال نصب صفحه‌های خورشیدی هستند. همچنین در این بخش در مجموع ۴ قرارداد با سه سرمایه‌گذار خارجی به ارزش ۶۰ میلیون یورو از کشورآلمان در حال طی مراحل تأمین مالی و خرید تجهیزات در دست داریم».
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;