رشد ۵درصدی مصرف آب در تهران

احمد نسب گفت: رشد ۵ درصدی مصرف آب در پایتخت نسبت به سال قبل بیانگر برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمدرضا احمد نسب قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، با انتقاد از رشد بی رویه مصرف آب در کشور اظهار کرد: بنابر آمار در تاریخ ۲۸ شهریور، ۳ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۹۰ متر مکعب آب در تهران مورد استفاده قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.
وی افزایش مصرف آب در پایتخت را بیانگر برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: از مجموع ۳ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۹۰ متر مکعب آب مصرفی حدود ۷۲.۶ درصد از آب‌های سطحی و ۲۷.۴ درصد آب‌های زیر زمینی برداشت شده که این امر پاشنه آشیل ما به شمار می‌رود چراکه مصرف بالای ۲۵ درصد از آب‌های زیرزمینی به معنای پیش خور کردن منابع آبی نسل‌های آینده است.
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران مصرف آب در تاریخ ۲۸ شهریور سال قبل را ۲ میلیون و ۷۴۸ هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود: با وجود کاهش درجه حرارت دما، مصرف ۳ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۹۰ متر مکعب آب مصرفی در پایتخت بیانگر افزایش مصرف آب‌های زیرزمینی است که به همین دلیل از شهروندان تقاضا داریم الگوی مصرف را رعایت کنند.
وی ذخایر حجم آب سد کرج را ۱۵۵ میلیون متر مکعب، لار ۱۷۹ میلیون متر مکعب، لتیان ۶۹ میلیون مترمکعب، طالقان ۳۱۱ میلیون متر مکعب و ماملو را ۲۱۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: براین اساس تاریخ ۲۸ شهریور مجموع حجم ذخیره آب پشت سد‌ها ۹۳۲ میلیون متر مکعب است.
احمد نسب درباره آخرین وضعیت بارندگی در حوزه آبریز سد‌ها گفت: از ابتدای سال آبی تا ۲۸ شهریور، وضعیت بارندگی در حوزه آبریز سد کرج ۵۵۸ میلی متر، طالقان ۳۷۶ میلی متر، لتیان ۵۵۱ میلی متر، لار ۸۴۵ میلی متر و ماملو ۳۲۲ میلی متر بوده که بدین ترتیب متوسط بارندگی حوزه آبزیز سد‌ها ۵۲۰.۴ میلی متر است.
این مقام مسئول مجموع میزان بارش استان تهران طی امسال  را ۳۸۷.۶ میلی متر اعلام کرد و افزود: این در حالی است که سال گذشته در تاریخ ۲۸ شهریور مجموع بارندگی استان ۲۳۷.۱ میلی متر بود که این امر نشان از شرایط مساعد اقلیمی و رشد بارش است.
وی بیشترین میزان بارندگی را مربوط به ایستگاه آبعلی و کمترین مربوط به ورامین دانست و گفت: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی تا ۲۸ شهریور مجموع بارندگی‌های تهران ۳۱۸.۵ میلی متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
احمد نسب درباره آخرین وضعیت آب‌های تجدید پذیر بیان کرد: مجموع آب‌های تجدید پذیر استان تهران ۳۰۰ متر مکعب است، در حالیکه طبق استاندارد جهانی، متوسط آب‌های تجدید پذیر به ازای هر نفر در سال بالای ۱۷۰۰ متر مکعب است.
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: با توجه به آنکه متوسط آب‌های تجدید پذیر در استان تهران کمتر از استاندارد جهانی است، از این رو با تنش آبی و بحران مطلق آب و همچنمین دغدغه مدیریت مصرف منطقی آب در این استان روبرو هستیم.
به گفته وی، با توجه به آن که در کمربندی خشک و نیمه خشک قرار داریم، از این رو بارندگی‌های نرمال در یک سال زراعی نمی‌تواند خشکسالی سال‌های اخیر را جبران کند و تنها برای گذر از این بحران بارندگی‌های نرمال و بیش از نرمال باید در ۱۰ تا ۱۲ سال آینده تکرار شود، در غیر این صورت همچنان دغدغه مصرف آب را داریم.
احمد نسب با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی، فرونشست زمین و پیشخور کردن حقابه‌ها را به همراه دارد، بیان کرد: براین اساس صرفه جویی، اصلاح و بازسازی شبکه ها، نصب کنتور‌های هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب و تنظیم فشار شکن‌های شبکه آب را از جمله راهکار‌های مدیریت مصرف آب و جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی دانست.
این مقام مسئول با بیان اینکه برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی به صلاح کشور نیست، افزود: اصلاح فرهنگ مصرف، صرفه‌جویی، بازسازی شبکه‌ها و نصب کنتر‌های هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب راهکار اساسی جهت جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی به شمار می‌رود.
وی درباره اینکه به سبب برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی و پیشخور کردن منابع آبی نسل‌های آینده برنامه‌ای برای قطعی آب دارید، بیان کرد: با توجه به حجم منابع آبی و گذراندن پیک مصرف دما تا پایان سال برنامه‌ای برای قطعی یا جیره بندی آب در پایتخت نداریم.
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه در تأمین آب مصرفی شهر تهران همچنان دچار دغدغه هستیم، گفت: با استمرار این روند در ۶ ماهه دوم همچنان روی لبه تیغ هستیم، به همین خاطر از شهروندان انتظار داریم که کماکان در صرفه جویی مصرف آب به ما کمک کنند تا در تامین آب مصرفی با بحران خاصی روبرو نشویم.
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به راهکار‌های ساده رعایت الگوی مصرف آب افزود: اجتناب از مصرف آب شرب برای شست و شوی حیاط و باغچه، نصب سایه بان و جلوگیری از نشت کولر‌های آبی، استفاده از فلاش تانک‌های ۲ منظوره، کاهش زمان دوش گرفتن به کمتر از ۵ دقیقه و بررسی کنتور‌های آب و رفع شکستگی لوله از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش هدر رفت آب تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و قرار گرفتن کشور در کمر بندی خشک و نیمه خشک دنیا، در سال زراعی آینده همچنان دغدغه آب را خواهیم داشت.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;