مشارکت کره و چین در سدسازی ایران

به گزارش تاسیسات نیوز، مشاور وزیر نیرو با اشاره به توقف ساخت ۶ سد بزرگ آبی، از توافق 7/ 1 میلیارد دلاری ایران و کره جنوبی برای ساخت سد و نیروگاه بختیاری خبر داد.





محمدرضا رضازاده در نشستی خبری درباره آخرین طرح‌های سدسازی صنعت آب ایران گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی، در مجموع ساخت 6 سد آب در حوضه‌های آبریز کرخه و زهره در جنوب ایران متوقف و از طرح‌های اولویت‌دار خارج شده است.





مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: با وجود خارج شدن این سدها از اولویت ساخت، اما ساخت سایر طرح‌های سد آبی و نیروگاه‌های برق آبی اولویت دار مطابق با برنامه زمان‌بندی در حال انجام است.





مهر گزارش داد، این مقام مسوول با اشاره به توافق یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری ایران و کره‌جنوبی به منظور ساخت سد آب و نیروگاه‌های برق‌آبی در ایران اظهار کرد: امسال و همزمان با سفر رئیس‌جمهوری وقت کره‌جنوبی به تهران سه تفاهم‌نامه در مجموع به ارزش 4/ 3 میلیارد دلار برای ساخت سدهای آبی و نیروگاه‌های برق‌آبی بین ایران و شرکت‌های کره‌جنوبی امضا شد.





مشاور وزیر نیرو از ساخت سد بختیاری به‌عنوان یکی از این طرح‌های توافق شده با کره‌جنوبی یاد کرد و افزود: تاکنون قرارداد 7/ 1 میلیارد دلاری فاینانس سد بختیاری با کره‌ای‌ها امضا شده و آخرین مراحل هماهنگی بین بانک مرکزی ایران و بانک‌های کره جنوبی برای نهایی کردن این پروژه در حال انجام است.





رضازاده همچنین از توافق با شرکت سایناشور چین برای تامین منابع اعتباری و فاینانس دو پروژه سد آبی خبر داد و افزود: بر این اساس اولین خط اعتباری برای تامین ساخت نیروگاه برق‌آبی و سد رودبار لرستان به ارزش ۲۳۰ میلیون یورو با طرف چینی در حال بازگشایی بوده که این پروژه در شورای اقتصاد هم به تصویب رسیده است.





مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همچنین از توافق با فاینانسورهای چین برای ساخت سد و نیروگاه چمشیر به ارزش حدود ۲۹۰ میلیون یورو خبر داد و افزود: پیش‌‌بینی می‌شود به‌زودی قرارداد تامین مالی این نیروگاه هم امضا شود. وی همچنین در تشریح برنامه‌های اولویت‌دار سدسازی ایران توضیح داد: هم‌اکنون ساخت 6 سد آبی و نیروگاه برق آبی در دستور کار قرار گرفته است.





به گفته رضازاده، ساخت سد و نیروگاه برق آبی ۴۵۰ مگاواتی رودبار لرستان، ۲۱۰ مگاواتی داریان، ۱۵۰ مگاواتی سردشت، ۱۳۰ مگاواتی چمشیر و ۷۵۰ مگاواتی بختیاری از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجراست. این مقام مسوول همچنین ظرفیت فعلی تولید برق و انرژی از نیروگاه‌های برق آبی کشور را حدود ۱۱ هزار مگاوات عنوان کرد و افزود: در مجموع از محل تولید برق نیروگاه‌های برق آبی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل شده که از این مبلغ تاکنون ۲۲۵ میلیارد تومان آن توسط توانیر تسویه حساب و پرداخت شده است.





وی همچنین یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرا را استفاده از ظرفیت‌های آب‌های شور و زمین‌های شور حاشیه سواحل ایران در خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد و گفت: قصد داریم در ۱۳ نقطه از سواحل حاشیه جنوبی کشور برای ایجاد مزارعی برای پرورش گیاهان مناسب با آب و زمین شور استفاده کنیم و حتی امکان پرورش انواع جلبک با هدف تولید سوخت در این مزارع وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;