مسدود شدن 500 حلقه چاه در زنجان

به گزارش تاسیسات نیوز، 500 حلقه چاه آب در زنجان مسدود مي شود خبرگزاري آريا – زنجان – ايرنا – مديرعامل شرکت آب منطقه اي زنجان گفت: مسدود سازي چاه هاي غيرمجاز اجتناب ناپذير است و از همين رو بر اساس هدف گذاري وزارت نيرو، تا پايان سال جاري حدود 500 حلقه چاه آب در اين استان مسدود مي شود.

يوسف رضاپور در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: 176 حلقه چاه آب غيرمجاز از ابتداي امسال تاکنون با همکاري ساير دستگاه هاي مرتبط، در استان مسدود شده است.


مديرعامل شرکت آب منطقه اي زنجان با اشاره به خشکسالي حدود 2 دهه اخير ايران، گفت: هم اکنون با کمبود شديد منابع آبي در کشور و استان مواجه هستيم، لذا در جلسات، تشکيل پليس آب در استان درخواست شده است.


رضاپور تصريح کرد: تشکيل پليس آب در برخي از استان ها محقق شده و اگر در اين استان هم تحقق يابد، باعث حفاظت و صيانت از منابع آبي زنجان خواهد شد.


وي تصريح کرد: هرچند در تامين آب شرب استان مشکلي نيست، اما به طور مثال وضعيت سد تهم که تنها سد تامين کننده آب شرب زنجان است مطلوب نبوده و در حال حاضر حدود 40 درصد ظرفيت مخزن آب دارد، که آمار خوبي نيست.


مديرعامل شرکت آب منطقه اي زنجان اظهار داشت: زنجان به 67 ميليون مترمکعب آب نياز دارد که بيش از 36 ميليون مترمکعب از آن با بهره‌برداري از منابع آب زيرزميني و قريب 30 ميليون مترمکعب آن از سد تهم تامين مي‌ گردد.


رضاپور با اشاره به تغيير اقليم در کشور، افزود: طبق بررسي کارشناسان، بارندگي هاي اخير، منابع آب زيرزميني و آب پشت سدها را تغيير چنداني نداده است.


وي ادامه داد: تا وقتي بارش برف در پاييز و زمستان صورت نگيرد، منابع آب استان براي استفاده در بخش هاي مختلف وجود نخواهد داشت.


مديرعامل شرکت آب منطقه اي زنجان گفت: اگر هر سال بتوانيم فقط نيم درصد راندمان کشاورزي را ارتقا دهيم، مي توان اميدوار شد در يک دهه آينده، از مرحله بحران آب خارج شويم.


به گزارش ايرنا، سال گذشته 195 حلقه چاه آب پلمپ شد و از ابتداي فعاليت اين شرکت نيز بيش از يک هزار حلقه چاه براي تعيين تکليف پلمپ شده است.


طبق آمار رسمي، زنجان بيش از هفت هزار حلقه چاه آب غيرمجاز دارد، که سالانه بيش از 310 ميليون مترمکعب آب از آنها برداشت مي شود.


منابع آب سد تهم زنجان براي سه بخش آب شرب شهري زنجان، محيط زيست و حق آبه بخش کشاورزي منطقه مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;