مساحت بافت‌های فرسوده کشور دو برابر مساحت تهران

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی دکترمظاهریان با اشاره به اینکه مساحت شهر تهران در حدود ۷۰ هزار هکتار است، گفت: حدود ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در شهرهایمان داریم. تهران در حدود ۷۰ هزار هکتار است و رقم بافت‌های ناپایدار سراسر کشور در حدود دو برابر مساحت تهران و بسیار هول انگیز است.


معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بافت‌های فرسوده بافت‌های میانی شهرها هستند که در دهه‌های گذشته ساخته شدند و اینها هم‌اکنون احتیاج دارند تا بهسازی و دوباره‌سازی شوند و در نهایت زندگی به آنها بازگردد.


همچنین است بافت‌های حاشیه‌ای که آنها نیز بافت‌های غیررسمی هستند. مجموع اینها این حجم مساحت است و با این توضیح دیگر ما احتیاجی نداریم که به سمت بیرون شهرها حرکت کنیم. ما همین که بتوانیم درون شهرها به نیاز مسکن پاسخ بدهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که به تقاضای واقعی مسکن مردم پاسخ داده‌ایم.


وی یادآور شد: بافت‌های دورن شهرها، جاهایی که هویت دارد و مردم به آن حس تعلق دارند. در عین حال واجد تمامی امکانات زیربنایی و روبنایی است.

 

مظاهریان با تاکید بر اینکه این اجماع هم اکنون در بین سیاستگذاران و سرمایه گذاران وجود دارد که سرمایه گذاری در حوزه مسکن را به بافت های درون شهرها برگردانند، گفت: کار در بافت‌های میانی شهرها، دشوارتر است.


کسانیکه در گیر امر ساخت و ساز هستند می دانند که سازندگان علاقمندند تا زمینی دور از انسان و جنبده ای به آنها داده شود و یک پروژه ای را به مرحله اجرا درآورند. ولی اینکه در جاییکه مردم حضور دارند و در آن مناطق بخواهید دخالت کنید مساله دشواری است و کار پیچیده خواهد بود.


معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایده‌ای که وزارت راه و شهرسازی مطرح کرده، این است که دخالت در بافت‌های فرسوده درون شهرها و محله‌های نابسامان باید محله محور باشد.


بدین معنا محله باید محور باشد نه ساخت خانه. زیرا زندگی در محله جاری است. صحبت از احیای محله است. ایده این است که در این بافت ها ما میانگین خدمات شهری را به میانگین شهر نزدیک‌شان نزدیک کنیم.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;