ورود پساب‌های کشاورزی به پایین‌دست سدها باید کنترل شود

 مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گرچه کیفیت آب مخازن سدهای کشور را بسیار مطلوب ارزیابی می‌کند اما درعین‌حال بر لزوم کنترل جدی ورود پساب‌های کشاورزی، شهری و روستایی به پایین‌دست سدها تأکید دارد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، «بهروز مرادی» درباره این موضوع گفت: برای ورود پساب‌های کشاورزی و سایر آلاینده‌ها به رودخانه‌های پایین‌دست سدهای کشور باید فکری اساسی شود تا بتوان منابع آبی را از آلودگی‌ها مصون داشت.
وی به کیفیت آب مخازن سدهای کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اگرچه کیفیت آب مخازن سدهای کشور از کیفیت مطلوبی برخوردار است ولی به دلیل رشد جمعیت و برداشت‌های بی‌رویه از آب رودخانه‌ها و ورود پساب‌ها به رودخانه‌ها، معضل کیفیت آب یکی از چالش‌های وزارت نیرو به شمار می‌رود.مرادی بابیان اینکه بر اساس استاندارد ملی ۱۰۵۳ آب شرب ایران، میزان املاح موجود برای آب مطلوب شرب تا یک هزار میلی‌گرم در لیتر (معادل هدایت الکتریکی یک هزار و ۵۰۰ میکرو موس بر سانتی‌متر) و حد مجاز آب شرب ۱۵۰۰ میلی‌گرم در لیتر (معادل هدایت الکتریکی ۲۵۰۰ میکرو موس بر سانتی‌متر) است، گفت: هم‌اکنون کیفیت آب مخازن سدهای کشور در حد مطلوبی قرارداد به‌طور مثال میزان املاح آب خروجی از سد گتوند در حال حاضر برابر با ۴۵۰ میلی‌گرم بر لیتر و متوسط ۸ ساله بهره‌برداری آن معادل ۶۵۰ میلی‌گرم در لیتر هست که کیفیتی معادل آب‌های معدنی موجود در بازار دارد. ولیکن به سبب ورود پساب‌های شهری و روستایی و همچنین کشاورزی به‌ویژه صنعت نیشکر کیفیت همین آب در اهواز و آبادان به ترتیب ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ میلی‌گرم بر لیتر تقلیل می‌یابد.
ساختگاه سد و نیروگاه گتوند علیا در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از مصب رودخانه کارون و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان گتوند واقع در استان خوزستان قرار دارد.
این سد در آخرین نقطه رودخانه کارون قبل از ورود به دشت خوزستان ساخته‌شده و در پایین‌دست آن سد مخزنی دیگری ساخته نخواهد شد.
بلندترین سد خاکی کشور با ارتفاع ۱۸۲ متر، بزرگ‌ترین مخزن آبی کارون با حجم ۱.۵ میلیارد مترمکعب و بیشترین میزان تولید انرژی پاک برق‌آبی در کشور به میزان ۴۲۵۰ گیگاوات ساعت در سال، ازجمله ویژگی‌های مهم این طرح بزرگ ملی بشمار می‌رود.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;