به گزارش تاسیسات نیوز، روی آوردن جهان به منابع ارزی جدید با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و فناوریهای نوین یکی از شاخص هایی به شمار می آید که به ویژه همزمان با شیوع کووید ۱۹ تعمیم بیشتری یافته است.
از سویی دیگر تامین انرژی مورد نیاز این ارز های دیجیتالی، مسئله ای تلقی می شود که با واکنش های مختلف در نقاط مختلف جهان با آن مواجه شده اند.
نوظهوری در قالب فرصت یا تهدید
فرآیند رمزارز های دیجیتالی، در ابتدا امری نوظهور و یک تهدید برای بسیاری محسوب می شد که البته هنوز هم نگاه بسیار مثبتی نسبت به آن وجود ندارد.
در واقع این رویکرد، انقلابی بزرگ با هدف حذف واسطه ها شکل گرفت که با واکنش متفاوت بخش های دولتی و خصوصی مواجه شد و در حقیقت برخی هنوز آن را به رسمیت نشناخته اند.
مصرف برق زیاد جهت تولید این محصول، از سویی از طرف کارشناسان رویکردی مثبت تلقی شده که می تواند درآمدزایی صنعت برق را افزایش دهد و از سویی دیگر امکان استفاده غیرقانونی از برق درمزارع ناشناخته را برای کشورمضر می دانند.
شرقی یکی از کارشناسان این صنعت با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم در صنعت برق ضریب بار (نسبت مصرف و تولید برق) است، اضافه کرد: اوج مصرف برق کشور مربوط به تعداد محدودی از روزهای گرم فصل تابستان است که حتی مصرف برق به حدود ۵۵ هزار مگاوات نیز افزایش می یابد، این در حالی است که میانگین مصرف سالانه برق کشور حدود ۳۳ هزار مگاوات است که نشان می دهد که بالغ بر ۳۷ درصد از ظرفیت تولید این صنعت در طول سال بدون استفاده باقی می ماند.
وی ادامه داد: وزارت نیرو می تواند شرایطی را فراهم کند تا از ظرفیت خالی نیروگاه ها در طول سال برای ماینینگ و درآمدزایی برای صنعت برق استفاده کند.
امنیت و اشتغالزایی در سایه استخراج صحیح بیت کوین
آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی با نگاه مثبت تری به این مقوله می نگرد و می گوید: به طور کلی استخراج بیت کوین در کشور مزایای مهمی دارد که می‌توان به این موضوع اشاره کرد که که برای انتقال بیت کوین نیاز نیست آن را به ارز های دیگر تبدیل کرد چرا که در سراسر جهان انتقال رمز ارز ها، آنلاین و متکی به خودشان انجام می‌پذیرد البته همین آنلاین بودن محدودیت‌هایی را نیز به دنبال دارد؛ هرچند مدتی است در بعضی فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون امکان خرید با بیت کوین وجود دارد. از طرف دیگر معاملات با بیت‌کوین تنها در بستر شبکه بلاک‌چین امکان‌پذیر است که این موضوع امنیت بالایی به معاملات می‌بخشد ولی از سوی دیگر قابل ردیابی نیست.
بغزیان درپایان گفت:حمایت از استخراج صحیح بیت‌کوین در کشور می‌تواند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را حل و موجب اشتغال‌زایی شود به شرطی که دولت همان‌طوری که از بورس حمایت کرد با اعلام قاطعانه حمایت خود از استخراج بیت‌کوین در کشور گام موثری را به منظور راه‌اندازی مزرعه بیت‌کوین در ایران بردارد.