ما کوزتیم و نظام مهندسی تناردیه!

روح الله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۰3 میباشد.





همکاران عزیز سلام و خدا قوت

 

 

 

عید دو سال قبل که برای تبریک به یکی از همکاران باتجربه خود تماس گرفتم از پشت تلفن حال ایشان را نامساعد یافتم و با پرس‌وجو از ایشان متوجه شدم که اتفاق هولناکی رخ‌داده است. دریکی از پروژه‌های نظارتی ایشان در سیستم گاز، دو انسان بی‌گناه فوت کرده بودند. گویا برای تعمیرات بام دودکش‌های بام جداشده و پس از تجدید قیرگونی اصلاح و جایگذاری آن فراموش‌شده است! پرونده بازرسی مربوط به 12 سال قبل است و همکار بیچاره من که در آن موقع بیمه‌ای هم در کار نبوده است اکنون نگران و مستأصل شده است. از یک‌سو به دلیل این دو فوت ناراحت است و از سویی دیگر آشفته به دلیل قصاص گناهی که ایشان مسبب آن نیست.

 

 

 

رأی کارشناس اولیه به بی‌گناهی همکار ما بوده است ولی اکنون پس از دو سال، رأی گروه کارشناسان سه‌نفره، به تقصیر ایشان به میزان 20 درصد!

 

 

 

 

ایشان دو روز پیش با من تماس گرفت و گفت: آقای مهندس خواهشی از شما دارم. دیگر کار گاز قبول نکن!

 

 

 

 

در این دعوای دادگاهی، نظام‌مهندسی در هیچ کجای بازی نیست؛ زیرا تنها پرونده را ارجاع کرده است و امضایی هم از ما گرفته است که کلیه مسئولیت‌ها با ناظر است و بس.

 

 

 

 

شنیده‌ام در استان البرز عده‌ای از مهندسان صندوقی برای بازپرداخت چنین دیه‌هایی تشکیل داده‌اند تا بتوانند به هم کمک کنند. هرچند که بیمه هم هستند.

 

 

 

 

 

آنچه عجیب است روند اشتباه و کسر شدید در قوانین ماست که چرا نتیجه مسدود شدن دودکش، پس از 12 سال باید متوجه مهندس ناظر باشد؟ این مسئولیت برای کدام محصول و کدام خدمات در دنیا مادام‌العمر‌است که برای ناظر در ایران؟ آیا اگر بازرسی فوت کرده باشد می‌توانند علیه ایشان اقامه دعوا کنند و از ماترک ایشان برداشت نمایند؟ گویا که می‌شود!

 

 

 

 

 

آیا سازمان نظام‌مهندسی که سال‌ها هزینه‌ها و حقوق عوامل خود را از حق خود از بازرسی گاز مهندسان برداشت می‌کرد و می‌کند نباید به این مسئله ورود کند؟ یعنی برای این سازمان این‌چنین مواردی مهم نیست؟ آیا ریاست محترم سازمان تنها بلد است که در حادثه تلخی در تلویزیون حاضر شود و بگوید ناظر اکنون در زندان است؟

 

 

 

 

 

ما چرا چنین بی‌رحمانه از حقوق حقه خود صرف‌نظر می‌کنیم و مرگ را فقط برای دیگران می‌دانیم؟ چرا گروه تخصصی مکانیک سازمان، اعضای تأسیساتی هیئت‌مدیره و سایر اعضا کمک نمی‌کنند؟

 

 

 

 

توجه به این نکته الزامی است که در سراسر ایران این مشکل هست اما … .

 

 

 

تا بعد!

 

 

 

اما این بعد شاید بسیار دیر باشد. سال‌هاست که گاز بی متولی و هوار بر سرمهندسان گاز است!







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;