ما و مالیات – 6

حسین بادامی

 

کارشناس امور مالیاتی

به گزارش تاسیسات نیوز، در مقالات قبلی، به‌اختصار در خصوص مالیات بر اجاره املاک و وظائف مستأجر و مالک در این خصوص صحبت کردیم .




در بخش اجاره، مستاجرین می‌بایست هرساله در خردادماه اظهارنامه مالیاتی ارائه و درآمد و مالیات مذکور را اعلام و پرداخت کنند و مالکین نیز در هرماه و در زمان پرداخت اجاره ماهانه، مالیات متعلقه را به نرخ ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم از موجر کسر و به‌حساب اداره دارایی واریز و یک نسخه از فیش را به موجر ارائه نمایند و نسخ بعدی را در زمان رسیدگی مالیاتی به ممیز تحویل دهند. در غیر این صورت مشمول جرائم متعلقه برای عدم کسر مالیات تکلیفی خواهند شد.

 

 

 

یکی دیگر از مالیات‌هایی که عموماً مورد غفلت واقع می‌شود ، مالیات‌های تکلیفی موضوع ماده 104 قانون است. در این قانون، هرگاه افراد حقیقی یا حقوقی، افراد دیگری را برای کاری به خدمت بگیرند، می‌بایست به‌عنوان علی‌الحساب 3% از وجه پرداختی به آن‌ها را کسر و به‌حساب اداره دارایی واریز کنند.





به‌عنوان‌مثال، شما برای حمل بار شرکت خود با یک شرکت حمل‌ونقل داخلی یا بین‌المللی قرارداد بسته‌اید تا در ازای پرداخت 100 ریال، باری از تهران به بوشهر انتقال دهد.





در زمان پرداخت این مبلغ، می‌بایست 97 تومان به شرکت پرداخت‌نموده و 3 تومان مابقی را به‌حساب اداره دارایی واریز و فیش آن را نیز به شرکت مذکور ارائه دهید. مالیات تکلیفی به معنی مالیاتی است که بر ذمه و تکلیف پرداخت‌کننده بوده و به‌عنوان علی‌الحساب از دریافت‌کننده درآمد کسر می‌شود. خدمات حسابداری، مالی، مالیاتی، مشاوره، حق‌التدریس و …. اقلامی هستند که مشمول مالیات بر خدمات ماده 104 می‌شوند و در قانون عیناً قیدشده‌اند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;