بیژن عطارد: مالیات را باید متناسب با درآمدها در نظر بگیرند

گفت‌وگو تاسیسات‌ نیوز با رییس اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران

اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران حدود هشت سال است که فعالیت خور را آغاز کرده‌. اعضای اتحادیه حدوداً ۹۰۰ نفر است که در دو رسته لوله‌کشی گاز و لوله‌کشی آب سرد و گرم کار می‌کنند و علاوه بر این خدماتی مثل لوله‌کشی شوفاژ، فاضلاب و آتشنشانی ارائه می‌دهند.
شبنم قبادی‌نیا: بیژن عطارد رییس اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران در گفت‌و‌گو با تاسیسات نیوز توضیحات گسترده‌تر و جزئی‌تری را از وضعیت این اتحادیه و مشکلات موجود ارائه داد. او درباره خدمات ارائه شده به اعضا به مواردی اشاره کرد که می‌توان به ساماندهی مجریان تاسیسات مکانیکی ساختمان در سطح شهر تهران، تشویق اعضا به گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط اشاره کرد. برای مثال اتحادیه، اعضای بخش لوله‌کشی گاز خود را ملزم به شرکت در دوره مبحث ۱۸ از مقررات ملی ساختمان کرده است تا بتوانند خدمات علمی‌تر و ایمن‌تر ارائه دهند. علاوه بر این‌ها برگزاری همایش‌ها و دوره‌های صنفی و آموزشی در سال‌های گذشته، برقراری کمسیون‌های پنج گانه اتحادیه و… از دیگر خدمات اتحادیه است.
وابستگی صنف به ساختمان‌سازی
عطارد ضمن اشاره به مشکلات هم صنفان و اعضای اتحادیه، با بیان وابستگی کار این صنف به ساخت‌وساز ساختمان‌ها این نکته را مطرح کرد که با کاهش ساخت و ساز  کار آنها دچار رکود شده است و اعضای این صنف با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شده‌اند.
او درباره مالیات پرداختی این صنف گفت: «با توجه به رکودی که در فعالیت‌های تاسیسات مکانیکی ساختمان داریم فعالیت همکاران ما نیز کم شده‌است و انتظار داریم سازمان مالیات، مالیات کمتری را برای این صنف در نظر بگیرد.»
رییس اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران درباره همکاری سازمان مالیات و هم درباره مالیات‌هایی که از نظر هم صنفان او منصفانه به نظر نمی‌آید حرف زد و تصریح کرد: «گاهی پیش آمده که همکاران بدون هیچ فعالیت و درآمدی برای مصرف برق مانند روشن کردن چراغ و… هم شامل پرداخت مالیات شدند که این درست نیست».
او در ادامه گفت: «بیشتر کار ما شامل تعمیرات لوله‌کشی وسایل سرمایشی و گرمایشی ساختمان‌هاست نه پروژه‌های جدید در ساختمان‌سازی. در واقع با کاهش ساختمان‌سازی دیگر درآمد کافی برای پرداخت مالیات نداریم. حتی با این میزان درآمد به سختی می‌توان از عهده هزینه‌های یک واحد صنفی برآمد، بنابراین ما تقاضا داریم تا مالیات‌ها را در تناسب با درآمد‌ها در نظر بگیرند تا معاش خانواده این صنف مختل نشود».
سازمان آب و فاضلاب همکاری کند
عطارد یکی دیگر از مشکلات این صنف را همکاری نکردن برخی سازمان‌ها در استفاده از نیروهای آموزش‌دیده و حرفه‌ای این اتحادیه بیان کرد و گفت: « در این زمینه  برخی سازمان‌های دولتی مرتبط همکاری نمی‌کنند. برای مثال درباره لوله‌کشی آب سرد و گرم ساختمان‌ها با سازمان آب و فاضلاب گفت‌و‌گو و این موضوع را مطرح کردیم که شما کنتور آب ساختمان‌هایی را وصل کنید که کار لوله‌کشی آن را افراد حرفه‌ای دارای صلاحیت اتحادیه انجام داده‌اند».
او در ادامه درباره فواید این کار گفت: «این کار هم به نفع اعضای این اتحادیه است و هم باعث می‌شود با بهره بردن از افراد حرفه‌ای مشکل اقتصادی اعضای این صنف حل شود. از بعد دیگر هم تامین اصول ایمنی کار را به دنبال دارد و در نهایت منجر به افزایش طول عمر تاسیسات ساختمانی و خود ساختمان می‌شود. از این طریق مشکلاتی مثل مصرف بالای آب کنترل می‌شود. در واقع این کار فواید بسیار دیگری دارد که فقط مواردی از آن‌ها ذکر شد».
عطارد در ادامه درباره این موضوع صحبت کرد که این کار باعث می‌شود تا مسئولیت کاری برای کسی که کار لوله‌کشی را انجام داده ‌است ایجاد شود؛ اینطور که وقتی کسی که خانه را ساخته و فروخته است اگر سیستم لوله‌کشی دچار مشکل شد مالک جدید بتواند مسئول این کار را بیابد و مشکل را رفع کند. اگر سازمان آب و فاضلاب همکاری کند باعث می‌شود تا کار لوله‌کشی هم پرونده داشته باشد و مسائل مربوط به آن قابل پیگیری شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;