لزوم ورود رشته مهندسی حریق در دفترچه کنکور

جانشین معاون ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران بر ضرورت لزوم تدریس رشته مهندسی حریق در دانشگاه ها خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ در این باره اظهار کرد: طبق برنامه هر ساله این همایش تحت عنوان ایمنی و آتش نشانی برگزار خواهد شد که البته تاریخ برگزاری آن نسبت به سال گذشته چند روز تغییر کرده است. این همایش از روز یازدهم تا سیزدهم اسفندماه در سالن های هتل المپیک ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: طی روز یازدهم افتتاحیه نمایشگاه صنعت ایمنی آتش نشانی را خواهیم داشت که شرکت های مختلف داخلی و خارجی تجهیزات و برندهای خود را به نمایش خواهند گذاشت. در این نمایشگاه ممکن است مطبوعات، سمن ها و شرکتهای دانش محور هم حضور داشته باشند. خوشبختانه طی سال های گذشته به موضوعات ایمنی و آتش نشانی توجه بیشتری می شود و بسیاری از مهندسان هم در این مسیر قدم گذاشته اند که بتوانند در راستای ایمنی اقداماتی انجام دهند.
جانشین معاون ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه طی روز دوم همایش های علمی آغاز می شود که پنج پنل دارد گفت: مهم ترین پنل مهندسی حریق است که هر ساله پایه ثابت این همایش است. این روز ها مهندسی حریق در دنیا جای خود را باز کرده است و به عنوان رشته های دانشگاهی در حال تدریس است و دانشکده مهندسی حریق وجود دارد.
به گفته عبدولی محورهای اصلی این همایش بحرانهای طبیعی، شهری و صنعتی و تجهیزات و فناوری است.
وی افزود: مهندسی حریق بین رشته ای است و امیدواریم که در ایران هم به صورت رسمی تدریس شود. در حال حاضر این رشته به صورت غیررسمی در دانشگاه خواجه نصیر راه اندازی شده است و از آبان ماه سال ۹۷ در حال اجراست و اواخر دوره آن است. طی سال ۹۳ مصوبهای از سوی هیات وزیران داشتیم که طی آن هم قرار شده بود وزارت علوم رشته مهندسی حریق را وارد دفترچه کنکور سراسری و راه اندازی کند اما برخی کوتاهی ها در این زمینه انجام شده است که امیدواریم با پیگیری وزارت علوم و هماهنگی با دانشگاه خواجه نصیر این اقدام صورت بگیرد.
عبدولی با بیان اینکه پنل دوم در خصوص تاب آوری است گفت: طی این پنل نیز موضوعات مربوط به شهر و تاب آوری شهر در برابر حوادث است که اساتید به نامی هم در این پنل ها حضور دارند. یک پنل دیگر نیز در خصوص درس آموخته های عملیاتی است. در دنیا افرادی که در دانشکده های آتش نشانی و.. کار کارشناسی انجام می دهند علاوه بر اینکه علم آن را دارند تجربه های بسیاری نیز دارند از همین جهت درس آموخته هایی درباره عملیات های ایمنی و آتش نشانی هم داریم.
وی ادامه داد: پنل فرهنگی و اجتماعی نیز یکی دیگر از بخش هایی است که هر ساله به آن پرداخته ایم. سازمان آتش نشانی تهران قصد دارد که فرهنگ ایمنی به طور کامل برای شهروندان شرح داده شود. ایمن سازی هزینه نیست بلکه بیمه ای برای جان آن ها است این در حالی است که بسیاری از شهروندان به هیچ وجه به ایمنی توجه نمی کنند. امیدواریم خود مردم مطالبه گر باشند و برای مثال اگر ساختمانی ناایمن بود آن را خریداری نکنند، اگر هیچ کس ساختمانی ناایمن را خریداری نکند سازنده ها به ایمنی ساختمان توجه بیشتری خواهند کرد.
جانشین معاون ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه همه باید دست به دست هم دهیم تا ایمنی را افزایش دهیم گفت: متاسفانه برخی نظارت های لازم بر اجرای ایمنی وجود ندارد یعنی در واقع نظارت بر ایمنی فقط به عهده سازمان آتش نشانی و شهرداری نیست، در این زمینه سازمان نظام مهندسی، ساختمان ساز و… باید اقدامات خود را به درستی انجام دهند برای مثال اگر کسی مهندس ناظر یک ساختمان می شود باید مقررات ملی ساختمان را به طور کامل بداند.
عبدولی افزود: برخی موضوعات هم به اشتباه جا افتاده است، برای مثال برخی همچنان فکر می کنند فقط ساختمان های بالای پنج طبقه باید ضوابط ایمنی سازمان آتش نشانی را رعایت کنند چرا در پیش از سال ۹۵ شهرداری به برخی از پرونده های ساختمان های پنج طبقه نظارت می کرد و ساختمان هایی که بیشتر از پنج طبقه داشتند را به سازمان آتش نشانی ارجاع می داد اما خوشبختانه مصوبه سال ۹۵ اجرایی شد و تمام ساختمان ها باید ضوابط ایمنی سازمان آتش نشانی را رعایت کنند، اما همچنان برخی فکر می کنند ساختمان های چهار طبقه نیاز به ایمنی ندارند این درحالی است که ایمنی همه مکانها حتی دکه ها، معابر و.. نیز باید رعایت شود.
جانشین معاون ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه یکی از موضوعات دیگری که به آن هم پرداخته شده است سلامت آتش نشانان است اظهار کرد: می خواهیم از دانش و تجربیات آقای خوزه توررو که یکی از برترینهای مهندسان حریق دنیا است استفاده کنیم.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;