قیمت گاز صادراتی اعلام شد

به گزارش تاسیسات نیوز، بعد از برجام که ایران قیمت نفت و گاز را تعیین میکند جالب است بدانیم ایران قیمت گاز صادراتی را چقدر گذاشته است.



شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه قیمت گاز صادراتی به ترکیه منصفانه و منطقی است، اعلام کرد: هنوز هیات داوری پرونده مربوط به اختلاف در قیمت گاز صادراتی با شرکت بوتاش ترکیه در حال بررسی دارد و هیچ رایی در این زمینه صادر نشده است.




شرکت ملی گاز ایران طی اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد: پرونده داوری مربوط به اختلاف در قیمت گاز صادراتی با شرکت بوتاش ترکیه در حال حاضر در دیوان داوری بین‌المللی در دست بررسی و رسیدگی به وسیله هیات داوری است و این هیات هنوز هیچ‌گونه رای نهایی درخصوص اختلاف مورد بحث صادر نکرده است.




در ادامه این اطلاعیه آمده است: لذا موارد اعلام شده اخیر در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخل کشور بیان‌کننده تصمیم نهایی و لازم‌الاجرای دیوان داوری نبوده و این شرکت همچنان منتظر اعلام رای نهایی دیوان در این خصوص است که پس از صدور آن، اطلاع رسانی مناسب به‌عمل خواهد آمد.





بدیهی است موضع شرکت ملی گاز ایران همچنان که در پرونده نیز اظهار شد بر منصفانه و منطقی بودن قیمت فعلی گاز صادراتی استوار بوده و تغییری در موضع این شرکت ایجاد نشده است، کما اینکه در پرونده دعوای شرکت بوتاش علیه شرکت ملی گاز ایران درخصوص کاهش قیمت گاز، شرکت ملی گاز ایران موفق به رد ادعای شرکت بوتاش به‌طور صد در‌صد شد.





دو روز پیش حمیدرضا عراقی؛ معاون وزیر نفت و مدیر‌عامل شرکت ملی گاز ایران درباره نتیجه رای دادگاه شکایت ترکیه از ایران بابت قیمت گاز وارداتی از کشور با اعلام اینکه رای به‌نفع ترکیه صادر شده است و ایران باید جریمه‌ای را پرداخت کند، گفت: «اگرچه نتیجه این دادگاه قطعی شده است اما رقم جریمه‌ای که ایران باید بپردازد مشخص نشده است.»





وی با اشاره به اینکه ترکیه مدعی بودکه این کاهش قیمت باید از سال 2010 اعمال شود اما دادگاه حکم داده است که کاهش قیمت از سال 2011 اعمال می‌شود، گفت: بر اساس این حکم باید بین 10 تا 15 درصد قیمت گاز کاهش یابد. البته نظر ترکیه بر این بود که این نرخ گاز باید حدود 35 درصد کاهش یابد که دادگاه با این رقم موافقت نکرد.




معاون وزیر نفت با اظهار اینکه رقم جریمه مورد نظر کم نیست، گفت: اگرچه در نحوه پرداخت این جریمه به ترکیه‌ هنوز توافق نکرده‌ایم اما شاید مبلغ جریمه حدود یک میلیارد دلار باشد.

 

 

فرصت ۳ ماهه ایران و ترکیه برای توافق بر سر قیمت گاز


در این میان وزیر انرژی ترکیه گفت: ایران و ترکیه سه ماه فرصت دارند تا در مورد قیمت گاز به توافق برسند و در غیر این صورت دیوان داوری بین‌المللی تخفیفی 3/ 13 تا 8/ 15 درصدی را در قیمت گاز ایران تعیین خواهد کرد که عطف به ما‌سبق خواهد شد.




وزیر انرژی ترکیه گفت: ایران و ترکیه باید طی 3 ماه آینده درباره میزان تخفیفی که آنکارا در قیمت گاز از تهران دریافت خواهد کرد، تصمیم‌گیری کنند.برات البایراک، وزیر انرژی ترکیه گفت، اگر دو کشور نتوانند روی یک قیمت واحد توافق کنند، دیوان داوری بین‌المللی تخفیفی 3/ 13 تا 8/ 15 درصدی را تعیین خواهد کرد.

منبع: تسنیم

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;