قیمت تمام شده آب در تهران چقدر است؟

در حال حاضر قیمت تمام شده آب در شهر تهران حداقل مترمکعبی ۸۵۰۰ تومان است که به طور متوسط کمتر از ۳۰۰۰ تومان به مشترکان فروخته می‌شود.
به‌گزارش تاسیسات نیوز، ۶.۵ میلیارد مترمکعب آب برای شرب و بهداشت در کل کشور توزیع می‌شود که از این میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آن به استان تهران برای شرب و بهداشت تخصیص می‌یابد، درواقع ۲۳ درصد از منابع آب شرب و بهداشت کشور در استان تهران توزیع می‌شود.
در حال حاضر سرانه مصرف در استان تهران برای هر نفر ۲۵۰ لیتر است که عدد بسیار بالایی به حساب می‌آید. سرانه مصرف بسیاری از کشورها که در حاشیه دریای مدیترانه قرار دارند و میزان بارندگی آنها بیش از ۷۵۰ لیتر تخمین زده می‌شود، ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز بوده اما در تهران با بارندگی ۱۹۰ میلی‌متر در سال سرانه مصرف ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز است.
در این میان بین قیمت تمام شده و قیمت فروش آب نیز اختلاف زیادی وجود دارد، در حال حاضر قیمت تمام شده آب در شهر تهران با وضعیت فعلی حداقل مترمکعبی ۸۵۰۰ تومان است که به طور متوسط کمتر از ۳۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. آنطور که محسن اردکانی – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این رابطه به ایسنا اعلام کرده بیش از ۶۰ درصد اختلاف قیمت بین قیمت تمام شده و قیمت فروش آب وجود دارد که باید با استفاده از شیرهای کم‌مصرف اصلاح تاسیسات در ساختمان و موضوعاتی از این قبیل میزان مصرف آب را کاهش دهیم. علاوه بر این‌ باید در حوزه فرهنگ‌سازی نیز اقداماتی صورت گیرد، به طوری که کلیه دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ‌سازی دخیل هستند، وارد میدان شوند و تغییر شیوه مصرف اتفاق بیفتد.
وی با تاکید بر این‌که در گذشته رویکردها بیشتر روی مدیریت عرضه متمرکز بود، اظهار کرد: تفکر نادرستی که وجود دارد این است که دستگاه‌های متولی باید آب را تولید کنند اما آب قابل تولید نیست، آب قابل تامین است یعنی دستگاه‌های متولی با اقداماتی آب موجود را در دسترس قرار دهند، بنابراین در کم و زیاد آب نقش نداریم، چراکه آب را نمی‌شود تولید کرد.
مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان تهران با بیان این‌ منابع آب محدود است و باید هم عرضه کننده که وزارت نیرو است و هم مصرف کننده که آحاد مختلف مردم را دربرمی‌گیرد، با یکدیگر همکاری داشته باشند تا بتوان از منابع محدود حداکثر بهره‌برداری را داشت، گفت: در ایران متاثر از تغییر اقلیم وضعیت بارندگی‌ها تغییر پیدا کرده و این‌ که به مردم بگوییم وضعیت آب بحرانی است، مشکلی را حل نمی‌کند و باید اقداماتی انجام شود تا در این شرایط مشکلی ایجاد نشود و بتوانیم بحران را مدیریت کنیم.
در حال حاضر تهران در چهارمین سال خشکسالی قرار دارد، شرایطی که هرچند مسوولان آبی کشور نگران جیره‌بندی آب نیستند اما بیش از هر زمانی لزوم مدیریت ۲۰ درصدی مصرف آب دیده می‌شود و لازم است همه مشترکان به این مهم توجه ویژه داشته باشند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;