خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: قیمت پایه برق در آلمان برای سال آینده نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، در معاملات دیروز بورس انرژی اروپا قیمت برق ۷٫۶ درصد بالا رفت.
به طور کلی طی هفته‌ای که گذشت شاهد افزایش ۳۹ درصدی قیمت برق در اروپا بودیم. کار به جایی رسیده که قیمت هر مگاوات ساعت برق برای تحویل در سال آینده در آلمان به ۸۰۰ یورو رسیده که بیش از ۱۰ برابر قیمت برق در این کشور طی سال گذشته همین موقع بوده است.
با نزدیک شدن فصل زمستان، قیمت برق به صورت روزانه در کشورهای اروپایی در حال افزایش است. نگرانی‌ها نسبت به چالش‌های موجود در ادامه صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورداستریم۱ در حال دامن زدن به بحران پیش‌آمده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
دولت آلمان پیشتر به اپراتورهای گازی دستور داده است انبارهای ذخیره زیرزمینی گاز این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا فصل زمستان تا ۹۵ درصد ظرفیت پر کنند، اما کارشناسان نسبت به اجرای این برنامه تردید دارند. افزایش قیمت برق و گاز باعث بالا رفتن تورم و آسیب به خانوارها و شرکت‌ها در سراسر اروپا شده است.
کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا با اجرای سیاست‌هایی مصرف برق و گاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایین بیاورند که از جمله آنها ممنوع شدن استفاده از روشنایی در فضای بیرونی ساختمان‌ها و پایین آوردن دمای گرمایش درون خانه‌ها است.