قبل از خرید فیلتر تصفیه آب استخر باید بدانیم

اگر آب استخر تصفیه نشود یکی از مهمترین مکان‌های انتقال ویروس و گسترش میکروب‌ها خواهد بود.
به گزارش تاسیسات نیوز، تصفیه آب استخر به جداسازی ذرات جامد و معلق و همچنین ضدعفونی کردن میکروارگانیسم‌های موجود در آب گفته می شود. برای ضد عفونی کردن آب استخر و جکوزی از تجهیزات مختلف و مواد شیمیایی متفاوتی همچون کلر استفاده می‌شود اما جداسازی ذرات جامد صرفا با استفاده از فیلتر مناسب صورت می‌گیرد.
در این متن قصد داریم انواع فیلتر تصفیه آب استخر و جکوزی را معرفی کرده و به تشریح آنها بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.
۱. فیلتر شنی تصفیه آب استخر
همانگونه که از نام این فیلتر نمایان است در آن از شن سیلیس برای تصفیه آب استخر و جداسازی ذرات خارجی استفاده می‌شود.
این شن که با کیفیت و سایزهای متفاوتی عرضه می‌شود هنگام خروج آب از قسمت تحتانی فیلتر، مانع خروج ذرات جامد و خارجی می‌شود و بدین صورت آبی زلال و شفاف را بدون ناخالصی‌های احتمالی وارد استخر یا جکوزی می‌کند.
چند نوع فیلتر شنی داریم؟
فیلتر شنی استخر به چند صورت تولید می‌شود. این موارد عبارتند از:
– فیلتر شنی استخر کند
– فیلتر شنی استخر تند
– فیلتر شنی استخر نرخ بالا
پیش از خرید فیلتر شنی باید اطلاعات کافی در خصوص کارکرد هر کدام از مدل‌های ذکر شده را بدانید. در ادامه به معرفی و تشریح این فیلترها پرداخته‌ایم.
فیلتر شنی استخر کند
این فیلتر برای تصفیه آب با حجم بسیار بالا همچون تصفیه آب مصرفی شهرها استفاده می‌شود و از قدیمی‌ترین فیلترهای شنی موجود در بازار می باشد. عبور آب در میان سنگ ریزه‌ها بدون فشار بوده و مکانیزم عملکردی آن تحت تاثیر وزن آب می‌باشد.
با توجه به اینکه تصفیه آب در این فیلتر شنی به کندی صورت می‌گیرد به این عنوان نامیده می‌شود. سادگی عملکرد این فیلتر شنی و عدم پیچیدگی آن، منجر به خلق یک دستگاه با ماندگاری و دوام بالا شده است.
 فیلتر شنی استخر تند
مکانیزم عملکردی این فیلتر با استفاده از فشار پمپ روی بستر شن موجود در مخزن بسته‌ای انجام می‌گیرد و به همین علت سرعت گذر آب از فیلتر و تصفیه آن بسیار بالاست. علت نامگذاری این دستگاه نیز سرعت گذر آب از روی بستر شنی این فیلتر است
فیلتر شنی استخر نرخ بالا
این نوع فیلتر شنی در واقع همان فیلتر شنی استخر تند است، با این تفاوت که میزان گذر آب در آن به ازای هر متر مربع حساب می‌شود. همچنین دانه‌های شن در این فیلتر بزرگتر بوده تا آب وارد شده بتواند با سرعت بیشتری تصفیه شود و از خروجی‌های تعبیه شده به سمت استخر و جکوزی حرکت کند.
در هر صورت کیفیت آب خروجی در این نوع فیلتر شنی پایین‌تر از فیلتر تند است و صرفا می‌توان از آن برای تامین آب‌های غیرآشامیدنی اشاره کرد.
خرید این دستگاه برای تصفیه آب استخر و جکوزی، کاملا مناسب و مقرون بصرفه است. از مهمترین علل خرید فیلتر شنی استخر نرخ بالا می‌توان به قیمت پایین‌تر، اشغال فضای کمتر و پذیرش حجم آب بیشتر جهت تصفیه اشاره کرد.
شست و شوی فیلتر شنی یا بکواش
در بحث فیلتر شنی، اصطلاح خاصی به عنوان بک واش وجود دارد که مرتبط با عملیات مربوط به تمیز کردن و شستشوی فیلتر است. برای شستشوی فیلتر شنی باید از شستشوی معکوس استفاده کرد، بدین صورت که جریان ورود آب از قسمت خروجی فیلتر صورت گیرد و خروج آب شست و شو از قسمت ورودی آن انجام شود.
در دفعات اولیه کثیف شدن شن‌ها می‌توان از شیوه شستشوی معکوس و یا همان بک واش برای تمیز کردن فیلتر شنی استفاده کرد، اما در گذر زمان ممکن است مجبور به تعویض شن های داخل فیلتر شوید.
۲. فیلتر کارتریجی
مکانیزم عملکرد این فیلتر شباهت بسیار زیادی به دستگاه‌های تصفیه آب مصرفی خانوارها در ساختمان‌های مسکونی دارد. این دستگاه نیز همانند دستگاه تصفیه آب خانگی دارای فیلترهایی است که تقریبا مانند پارچه به نظر می‌رسند.
این فیلترها ممکن است با توجه به کیفیت خود به دفعات نیاز به تعویض و شستشو داشته باشند اما انواع بسیار با کیفیت فیلتر کارتریجی وجود دارد که تا چندین سال دوام داشته و نیاز به تعویض ندارند و صرفا با یک شستشوی ساده در بازه زمانی مشخص تمیز و قابل استفاده می‌شوند.
فیلترهای تعبیه شده در این دستگاه در مقایسه با فیلتر شنی کمتر نیاز به تمیز کاری و شست و شو دارند چرا که ارتباط سطح آنها با آب مصرفی بالاتر بوده و به همین علت دیرتر کثیف می‌شوند.
فشار کاری ایجاد شده برای این فیلترها بسیار کمتر از فیلتر شنی می‌باشد و می‌توان این مورد را یکی از مهمترین علل افزایش دوام و ماندگاری آن برشمرد.
انواع فیلتر کارتریجی
فیلترهای کارتریجی که در زمره تجهیزات فیلتراسیون لوله‌ای قرار می‌گیرند به دو نوع سطحی و عمقی دسته‌بندی می‌شوند. از مهمترین مزایای بکارگیری این فیلترها از بین بردن ذرات بسیار ریز حتی در حد ۵ میکرون می‌باشد.
فیلتر سطحی: فیلترهای سطحی همچون فیلترهای شنی استخر عمل می‌کنند و صرفا قادر به جلوگیری از ورود ذرات جامد هستند و آنها را در خارج از مدیا مهار می‌کنند. این فیلتر قادر به ضدعفونی کامل آب استخر و جکوزی نبوده و نمی‌تواند آب استخر را از تمام ناخالصی‌های موجود پاک کند.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;