‏فهرست سازه‌هایی که در جهان فروریخته اند

سانحه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکوی تهران که به جانباختن و مصدومیت شماری از آتش نشانان و مردم منجر شد و بررسی دیگر سوانح مشابه در جهان نشان می دهد که می توان با ارتقای ایمنی، ترمیم بافت های فرسوده و تقویت سازه های ساختمانی از آسیب حوادث احتمالی جلوگیری کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، سوانح و حوادث مربوط به ریزش برج‌ها و ساختمان‌های بلند در دیگر کشورهای جهان بیانگر این امر است که رعایت نکردن الزام های ایمنی و توجه نداشتن به تقویت سازه ها به ویژه در برج ها و ساختمان های بلند می تواند خسارت جبران ناپذیری را بر جای بگذارد.
آتش سوزی و فروریختن ساختمان تجاری پلاسکو در ۳۰ دی ۱۳۹۵ خورشیدی در مرکز تهران یکی از دلخراش ترین حوادث به شمار می رود. مرور این حادثه و اتفاق های مشابه که خطاهای انسانی و نبود استانداردهای لازم عامل ایجاد آن بوده اند، سبب کشته و مجروح شدن انسان های بسیاری شده‌است.
گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از حوادث مشابه در جهان، به مرور برخی از اتفاق های مرتبط با ریزش برج‌ها و ساختمان‌های بلند در نقاط مختلف جهان در ۱۰ سال گذشته پرداخته ‌است.
** ۲۱ آذر ۱۳۹۵
فروریختن سقف کلیسایی در جنوب شرق نیجریه ۶۰ کشته بر جای گذاشت. در حالی که ساخت این کلیسا هنوز به پایان نرسیده بود و کارگران با تلاش شبانه روزی سعی داشتند آن را برای مراسم اعطای نشان های خاص مذهبی آماده کنند.
** ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
آتش سوزی در معبد «پوتینگال دیوی» شهر «پراوور» ایالت کرلا در هند به کشته شدن ۱۰۳ تن و مجروح شدن ۳۵۰ تن منجر شد. مقام های محلی، علت این حادثه را انفجار محل نگهداری فشفشه و لوازم آتش بازی دانستند.
** ۱۴ آبان ۱۳۹۴
یک ساختمان چهار طبقه در شهر لاهور پاکستان فروریخت و در این حادثه ۲۰ تن جان خود را از دست دادند و ۱۰۰ تن دیگر مجروح شدند. از این ساختمان به عنوان یک کارگاه محلی تولید کیف و کیسه های پلاستیکی استفاده می شد. دلیل این حادثه، وقوع انفجار گاز در ساختمان اعلام شده است.
** هفتم فروردین ۱۳۹۴
آتش سوزی مهیب در محله منهتن در شهر نیویورک به فروریختن سه ساختمان و زخمی شدن ۱۹ تن منجر شد. «بیل دو بلاسیو» شهردار نیویورک، درباره این آتش سوزی که در محله «ایست ویلج» در منهتن اتفاق افتاد، اعلام کرد که شواهد اولیه حاکی از این است که این آتش سوزی مهیب بر اثر انفجار لوله های گاز روی داده است.
** ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
یک منبع خبری رسمی کره شمالی از فروریختن یک ساختمان مسکونی ۲۳ طبقه در پایتخت این کشور که احتمال می رود ۱۰۰ خانوار در آن سکونت داشتند، خبرداد.
** ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
بر اثر انفجار گاز در یک مرکز خرید در شهر مرزی «رینوسا» در مکزیک، ۲ تن کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند. این انفجار موجب فروریختن بخشی از مرکز خرید «واله دل ورجل» شد.
** ۶ اسفند ۱۳۹۲
ساختمان یک بیمارستان در حال ساخت در شهر «ساموت پراکان» تایلند فروریخت. در این سانحه ۱۰ تن کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند.
**هفتم مهر ۱۳۹۲
شمار تلفات ریزش یک ساختمان پنج طبقه در بمبئی هند به ۶۷ تن افزایش یافت. در این حادثه ۴۰ تن نیز مجروح شدند. پلیس بمبئی در ارتباط با وقوع این سانحه گفت که یک تن را که به صورت غیرقانونی درحال نوسازی در طبقه همکف این ساختمان برای تبدیل آن به فضای تجاری بود، بازداشت کرد.
** ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲
آمار جان باختگان فروریختن یک مجتمع کارخانه پوشاک در بنگلادش از مرز یک هزار تن گذشت. بر پایه یافته های نخستین و تحقیقات دولت، تکان های ناشی از وجود چهار دستگاه تولید کننده برق در طبقه های بالایی این مجتمع، موجب فروپاشی آن شده است.
** ۱۷ فروردین ۱۳۹۲
شمار کشته های حادثه فروریختن ساختمان هفت طبقه در شهر تانه در نزدیکی شهر بمبئی در ایالت مهاراشترای هند به ۶۷ تن افزایش یافت. در این حادثه که از آن به عنوان بدترین حادثه ساختمانی در ۱۰ سال گذشته در این ایالت یاد می شود بیش از ۵۰ تن نیز مجروح شده اند. مقام های شهرداری به استفاده از مصالح غیراستاندارد در این ساختمان و نداشتن مجوز سکونت به عنوان دلایل وقوع این حادثه اشاره می کنند.
**۲۷ دی ۱۳۹۱
۲۲ تن بر اثر فرو ریختن ساختمان یک آپارتمان هشت طبقه در یک محله کارگری در اسکندریه مصر جان باختند.
** چهارم آذر ۱۳۹۱
براثر وقوع انفجار در یک رستوران در استان «شانسی» در چین، ۱۴ تن کشته و ۴۷ تن نیز زخمی شدند. بررسی ها نشان می دهد نشت گاز باعث انفجار شده است.
** ۲۱ فروردین ۱۳۹۱
بر اثر تخریب ساختمان یک کلیسا در مرکز نیجریه در جریان برگزاری مراسم شب زنده داری عید پاک، ۲۲ تن کشته و ۳۱ تن دیگر زخمی شدند. «کلتوس آکاوایا» سخنگوی دولت نیجریه با اشاره به اینکه کلیسای تخریب شده در ایالت بنو واقع در مرکز این کشور قرار دارد،گفت: در پی بارش شدید باران و وقوع طوفان ساختمان کلیسای کاتولیک سنت روبرت واقع در آدامگب فروریخت.
** ۲۵ آذر ۱۳۸۹
تلفات ناشی از فروریختن یک کارخانه نساجی ۶ طبقه در مصر به ۲۶ تن رسید. این کارخانه در جریان وقوع توفان در شهر بندری اسکندریه فروریخته است.
**۲۳ آذر ۱۳۸۹
آتش سوزی در یک کارخانه تولید پوشاک در بنگلادش ۲۲ کشته و ۵۰ زخمی برجای گذاشت. این آتش سوزی در کارخانه تولید پوشاک «داتس ایت اسپورتس ویر لیمیتد» در ناحیه صنعتی آشولیا داکار رخ داد. بیشترین تلفات ناشی از این آتش سوزی براثر فروریختن سقف چند طبقه این کارخانه بوده و ماموران ارتش بنگلادش درحال خاموش کردن این آتش سوزی هستند.
** ۲۴ آبان ۱۳۸۹
یک ساختمان مسکونی در منطقه شرقی شهر دهلی نو در هند ریزش کرد و در این رخداد ۲۸ تن کشته و ۵۰ تن مجروح شدند. علت فروریختن این ساختمان هنوز مشخص نشده است.
** ۸ بهمن ۱۳۸۸
یک ساختمان در شهر «لوتیس» در شرق بلژیک بر اثر نشت گاز منفجر شد و در این حادثه ۱۱ تن کشته و ۲۱ تن هم زخمی شدند.
** ۲۲ آبان ۱۳۸۷
بیش از ۹۰ دانش آموز و آموزگار مدرسه ای در هائیتی بر اثر فروریختن آن، کشته شدند و علت این حادثه ساخت یک طبقه بر روی مدرسه اعلام شده است.
** ۱۷ مهر ۱۳۸۷
فروریختن ساختمانی ۶ طبقه در شهر بندری اسکندریه به کشته شدن ۱۰ تن انجامید. استفاده از مصالح نامرغوب، ساخت و سازهای غیرقانونی و فساد از علت فروریختن مکرر سازه ها در مصر عنوان شده است.
** ۱۱ مرداد ۱۳۸۷
خوابگاهی در مرکز استان «کونیا» در ترکیه براثر انفجار گاز فرو ریخت. در این حادثه هشت تن کشته و ۲۱ تن مجروح شدند.
** ششم شهریور ۱۳۸۶
یک ساختمان ۱۷ طبقه در مرکز شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان فروریخت و به ۲۴ تن در این حادثه جان خود را از دست دادند. کارشناسان علت فروریختن این ساختمان را رعایت نکردن اصول فنی ساختمان سازی، استفاده از مصالح بی کیفیت و ضعیف بودن ستون ها عنوان کردند.
** ۲۸ تیر ۱۳۸۶
بر اثر ریزش یک ساختمان هفت طبقه در شهر«مومبایی» هند ۲۵ تن جان خود را از دست دادند، علت ریزش ساختمان که بازسازی شده بود رعایت نکردن نکات ایمنی و ساختمان سازی اعلام شد.
**۹ خرداد ۱۳۸۶
فروریختن یک ساختمان در حال احداث در منطقه خود مختار مغولستان در شمال چین به کشته شدن ۱۶ تن و زخمی شدن ۲۹ تن منجر شد.
خبرنگار: مهسا شریفی**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**۲۰۵۹**۹۱۳۱
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها – پژوهشکده ها – دانشکده ها – مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;