فناوری جدید ذخیره سازی آب برای شرایط خشکسالی

 

محققان دانشگاه ایالتی میشیگان فناوری جدیدی برای ذخیره سازی آب ابداع کرده اند که علاوه بر مقاوم سازی گیاهان در برابر خشکسالی، باعث افزایش و بهبود کیفیت محصولات می شود.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، تغییرات آب و هوایی باعث بروز خشکسالی های گسترده در مناطق مختلف جهان و افزایش نگرانی در خصوص تأمین منابع آب مورد نیاز شده است.

خاک مناطق خشک و نیمه خشک دارای منافذ بزرگی هستند که بخش زیادی از آب باران را جذب می کنند، اما کمتر از 20 درصد آب در منطقه ریشه گیاه و در عمق 60 تا 70 سانتی متری سطح خاک باقی می ماند.

به گزارش ایسنا، پروفسور «آلوین اسموکر» استاد بیوفیزیک خاک و سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه ایالتی میشیگان (MSU)‌، فناوری جدیدی برای سیر کردن گیاهان در زمان خشکسالی در عین کاهش مصرف آب و هزینه های جانبی توسعه داده اند.

در فناوری احتباس آبهای زیرزمینی یا به اختصار SWRT‌ از فیلم‌های سد کننده آب پلی اتیلن استفاده می شود که در عمق های مختلف خاک جای می گیرند؛ این غشاهای پلی اتیلن انعطاف پذیر بوده و امکان ذخیره سازی حداکثری آب را در کنار تأمین فضای کافی برای رشد ریشه فراهم می کند.

با کمک این فیلم‌ها، آب در عمق 70 تا 100 سانتی متری از سطح خاک جذب و نگهداری می شوند؛ فاصله مناسب بین فیلم ها در عمق های متفاوت نیز امکان عبور آسان آب باران را فراهم می کند.

هزینه استفاده از فناوری SWRT‌ در مقایسه با سدهای آسفالتی بسیار کمتر بوده و بیش از 40 سال نیز دوام دارند؛ همچنین هزینه استفاده از کودهای شیمیایی در این روش نیز کاهش می یابد.

آزمایش عملکرد فناوری جدید احتباس آب در شرایط خشکسالی حاکی از افزایش 145 درصدی تولید محصول خیار و افزایش 174 درصدی تولید محصول ذرت در مقایسه با مزارع فاقد فیلم‌های پلی اتیلن است.

محققان بدنبال تکمیل و تجاری سازی هرچه سریع تر فناوری SWRT هستند.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;