فروش و تبليغات کالاها با برچسب‌های انرژی تقلبی در بازار

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، يكي از دلايل اصلي گسترش روزافزون بيكاري در ايران را مي توان گسترش واردات بي رويه محصولات و كالاهاي خارجي دانست كه مشابه آنها حتي با كيفيتي بسيار بالاتر توسط توليدکنندگان داخلي ساخته مي‌شود، اين موضوع پيشكسوتان صنعت تهويه مطبوع ايران را بر آن داشت تا با ايجاد تشكلي كه اتحاد و انسجام توليدكنندگان ايراني را در پي داشته باشد، به سهم خود در كاهش سطح بيكاري و افزايش اشتغال شهروندان ايراني گامي مؤثر بردارند.

 

 

 

از جمله اهداف اين انجمن، تلاش در جهت رفع موانع و محدوديت‌هاي توليدي و صادراتي، حمايت از توليدکنندگان داخلي و اشتغال زايي، تبادل اطلاعات با دولت و ارگان‌هاي رسمي کشور در زمينه تنظيم مقررات و قوانين توليدکنندگان داخلي است.

 

 

 

در اين رابطه، مهدي بستانچي، عضو هيات مديره انجمن كارفرمايي توليدكنندگان سيستم‌هاي تهويه مطبوع و فن ايران با اشاره به اينکه اين صنعت بيش از نيم قرن است که در بدنه توليد کشور قرار دارد، گفت: صنعت تهويه مطبوع بيش از ?? سال است که در حال فعاليت بوده و به‌ نوعي جزو قديمي‌ترين صنايع کشور محسوب مي‌شود؛ صنعتي که هم اکنون زيرمجموعه صنايع تاسيسات محسوب مي‌شود.

 

 

 

وي افزود: با توجه به اين که صنعت تهويه مطبوع، صنعت بزرگي به شمار مي‌رود، طبيعي است که در اين بخش واردات با تبليغات بسيارگسترده از طرف واردکنندگان صورت بگيرد؛ اما متاسفانه انجمن‌هاي فعال در کشور که بايد حامي توليدکننده داخلي باشند، هيچ نظارتي به اين واردات بي‌رويه ندارند. همين امر سبب مي‌شود تا چرخه توليد و درآمدزايي در صنعت تهويه مطبوع و فن دچار اشکال شود.

 

 

 

مديرعامل شرکت توليدي دمنده، افزود: همزمان با حضور هيات چيني که به تازگي‌ به ايران آمدند، يک سري آمار در ارتباط با واردات محصولات مختلف از چين در رسانه‌ها منتشر شد که در اين آمار، چهارمين قلم عمده وارداتي ما از چين، دستگاه‌هاي تهويه ‌مطبوع است.





در اين آمار مشخص شد تقريبا ??? ميليون دلار دستگاه تهويه مطبوع اسپيلت از کشور چين خريداري شده است. در حاليکه، ايران در زمينه توليد با تکنولوژي روز دنيا داراي سابقه بسيار طولاني در منطقه است؛ اما اينکه چرا با توليدکننده داخلي اينطور برخورد مي‌شود، بحث برانگيز است.

 

 

 

وي گفت:در مورد دستگاه‌هاي چيلر مرکزي با برند خارجي نيز همين گونه است. با توجه به اينکه چيلرهاي خارجي هميشه در بازار مصرفي ما حضور داشته اند، به اين نکته مهم بايد اشاره کرد که ما شرکت‌هاي داخلي معتبر و با سابقه اي داشته‌ايم که نماينده بزرگ‌ترين چيلرسازها در دنيا بوده اند. شرکتهايي که هم در زمينه توليد و هم در زمينه مونتاژ پيشتاز بوده و اين بي انصافي است که چيلر خارجي را از ژاپن، چين و کشورهاي ديگر وارد کنيم؛ در حالي که محصول با کيفيت‌تري در کشور وجود دارد.

 

 

 

 

بستانچي ادامه داد: هسته اصلي اين چيلرها که کمپرسور آن است آلماني يا آمريکايي است. موضوع اينجا است که ما براي خريد اين محصول سراغ کشورهاي متفرقه و مونتاژکار مي‌رويم؛ در حالي که خودمان همان چيلر را با کمپرسور آلماني و آمريکايي توليد و مونتاژ مي‌کنيم. وقتي همان چيلر با همان موتور و کمپرسور در ايران توليد مي‌شود چه لزومي دارد که مصرف‌کننده سراغ محصولات وارداتي بي‌کيفيت برود.

 

 

 

 

وي گفت: عدم حمايت از کالاي ايراني، توليدکننده داخلي را دچار ضرر و ورشکستگي مي‌کند و اين نشات گرفته از فعاليت عده‌اي سودجو در زمينه واردات محصولات خارجي است. البته امسال با تلاش انجمن موفق شديم تا تعرفه‌هاي مجموعه تهويه مطبوع و فن را اصلاح کنيم؛ چرا که بعضي از تعرفه‌ها واقعا غيرمنطقي بوده و تعرفه هايي که از کشورهاي همسايه مثل امارات که به طور کل واردکننده دستگاه‌هاي تهويه هستند و هيچ توليدي ندارند، پايين‌تر است.

 

 

 

 

بستانچي با اظهار نارضايتي از نحوه تبليغات رسانه‌اي برندهاي بي‌کيفيت خارجي افزود: يکي از مواردي که همواره مورد گلايه بوده، بحث تبليغات کلان محصولات خارجي، با عنوان A+، A++(A plus plus ) با راندمان بالا و همچنين ??درصد مصرف کم‌تر است. اگر شما به ادعاي خود فروشنده نگاه کنيد، کم‌مصرف‌ترين اين محصولات به طور مثال يک کولر گازي ?????، تقريبا چيزي حدود ???? تا ???? وات برق، يعني ? تا ? کيلووات برق مصرف مي‌کند. اين مقدار مصرف برق براي ????? سرمايش يک عدد بسيار بالايي در دنيا است، يعني اصلا جزو عددهاي A++ نيست.

 

 

 

 

وي ادامه داد: اين اعداد و برچسب هايي که بر روي اجناس مي‌چسبانند؛ هيچ مبنا و استانداردي ندارد و کاملا غير واقعي هستند. حال با توجه به اينکه کشورمان با مشکلات عمده کمبود نيروي برق مواجه است، چطور مي‌شود که چهارمين کالاي وارداتي ما کولرگازي و چيلرهاي پرمصرف باشد؛ در حالي که با روش‌هاي بهتر، با هزينه بسيار کمتر مي‌توان سرمايش و گرمايش خانه‌ها را تامين کرد.

 

 

 

 

بستانچي خاطرنشان کرد: بنابراين مشخص است که هيچ نظارتي بر روي تبليغات وجود ندارد. ما از وزارت فرهنگ و ارشاد و صدا وسيما درخواست مي کنيم، در مورد بحث تبليغات سيستم‌هاي سرمايشي و گرمايشي و فن‌هاي وارداتي تجديدنظر خاصي انجام دهند؛ زيرا اگر حمايت سازمانهاي دولتي نباشد، طبيعي است که توليد و صنعت داخلي با مشکل مواجه شود.

 

 

 

 

وي در مورد خدمات پس از فروش گفت: يکي از نارضايتي هاي مصرف کننده نداشتن و ضعف خدمات پس از فروش بعضي از نمايندگي‌ها است که يا به مشتري سرويس نم‌ دهند يا اصلا ديگر نمايندگي آن محصول وجود ندارد. شخص يا شرکت محصول را وارد مي‌کند؛ اما چون بازار را نمي تواند در دست بگيرد و به سوددهي برسد؛ نمايندگي تعطيل مي‌شود. بعد از آن مصرف کننده سراغ ما يعني تکنسين و توليدکننده داخلي مي‌آيد تا ايراد سيستم را برطرف کنيم. اين يکي از مشکلات بزرگ صنعت تهويه مطبوع و فن است که اين انجمن به دنبال اصلاح آن است.

 

 

 

 

بستانچي موضع انجمن درباره تضمين کيفيت و استاندارد را رعايت صد درصدي قوانين دانست و با اظهار تاسف از عدم برخورد با کارشکنان گفت:مقوله استاندارد و تضمين کيفيت در اين بازار کم رنگ شده است. متاسفانه شرکت هاي واردکننده طوري در سيستم استاندارد رخنه کرده‌اند و به گونه‌اي قوانين را دور مي‌زنند که توليدکننده داخلي زمين‌گير مي‌شود؛ به طور مثال قانوني وضع شد که سازمانهاي دولتي نمي‌توانند محصولات خارجي خريداري کنند؛ در حاليکه واردکنندگان با اجاره سوله در يکي ازشهرکهاي صنعتي اين قانون را دورمي زدند و کولر و چيلر خارجي کاملا آماده مصرف را وارد و فقط در اينجا بسته بندي مي کنند؛ حتي بدون اينکه خط توليدي داشته باشند.

 

 

 

 

وي خاطر نشان کرد: در دوره اي که با تحريم سنگيني روبه رو شديم با تدابير خاصي شرايط را براي ادامه فعاليت مهيا کرديم. در واقع، صنعت حساس و کليدي صنعتي است که دردوران تحريم، رکود و شرايط نامساعد اقتصادي، صادرات خوبي داشته باشد. اولويت ما درصادرات، تمام کشورهاي عربي و ديگر کشورهاي همسايه بود که خوب عمل کرديم. اين يعني حضور موفق صنعت تهويه مطبوع و فن ايراني در بازار رقابتي کشورهاي رقيب از جمله چين که ازبررسي آمار صادرات وگردش مالي بالا، ما به اين عملکرد موفق پي مي بريم.

 

 

 

 

به گفته بستانچي براي بقاي صنعت تهويه مطبوع و فن بايد کمي بار مشکلات از روي دوش توليدکننده داخلي برداشته شود. اما مشکل از جايي شروع مي شود که همزمان با عدم حمايت از توليدکننده داخلي تهويه مطبوع، واردکنندگان بعضي از کالاهاي وارداتي را با قيمتي کمتر از قيمت تمام شده کارخانه عرضه مي کنند. مسئله دامپينگ يا عرضه کالاي خارجي با قيمتي پايين تراز توليد در کشورما بسيار پيچيده است. اثبات اين موضوع بسيارسخت است. در مورد موضوع دامپينگ هميشه بحث بوده است اما کسي به صورت جدي اين مشکل را بررسي نکرده است. با وجود دامپينگ ديگر رمقي براي توليد کننده داخلي باقي نمي ماند. با جلساتي که در انجمن برگزار شده است در صدد حل اين معضل هستيم.

 

 

 

 

وي افزود: از نظر تکنولوژي و دانش در صنعت تهويه و فن، ايران را تقريبا مي توان سرآمد منطقه و خاورميانه دانست. مي‌توان گفت که ما از نظر تکنولوژي در اين صنعت حتي از ترکيه هم چيزي کم نداريم. حتي در بعضي از زمينه‌ها، دانش ايران از ترکيه پيشرفته‌تراست و در سطح بين‌المللي حرفي براي گفتن دارد. اما به خاطر شرايطي که در بازار به‌وجود آمده، از نظر ميزان توليد، فروش و صادرات جايگاه مناسبي نداريم.

 

 

 

عضو هيات مديره انجمن توليدكنندگان سيستم هاي تهويه مطبوع ضمن اشاره به ديگر فعاليتهاي انجمن گفت: انجمن توليدكنندگان سيستم‌هاي تهويه مطبوع در راستاي رفع موانع داخلي رايزني‌هايي را با وزارت صنايع داشته است. در گام اول سعي کرديم که تعرفه‌هاي داخلي را اصلاح کنيم، ولي اين مستلزم اين است که ما مي‌توانيم صدايمان را به گوش مسولين برسانيم.

 

 

 

بحث‌هاي ديگر از جمله بحث‌هاي علمي و تحقيقاتي هم در انجمن شروع شده و يک سري کارها در حال انجام است. مذاکراتي با دانشگاه‌ها انجام داده ايم و سعي کرديم که سطح ارتباط بين اين صنعت و دانشگاه را بالا ببريم؛ چراکه معتقديم دانشجوهاي امروز مديران آينده هستند.

 

 

مهدي بستانچي در پايان گفت: اميدواريم شرايط اقتصادي کشور به گونه اي پيش برود که صنعت توليد و صادرات تهويه و فن جايگاه واقعي خود را پيدا کنند و شاهد تاثير گذاري بيشتري ازتوليدکننده داخلي در اين صنعت باشيم.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;