فرصت هایی که می روند

روح اله واصف/ مدیر مسئول و سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا ؛ سر آن ندارد امشب که برآید آفتابی چه خیال‌ها گذر کرد و گذر نکرد خوابی
اتفاقات تلخ روزهای گذشته که چون خوابی ترسناک بود و دوست داشتیم هرلحظه با بیداری از این خواب به آن پایان دهیم، ارکان اجتماعی و اقتصادی کشور ما را لرزاند. هموطنان برومندی که هریک امیدی برای آینده کشور ما بودند در خون غلطیدند و خانواده‌هایی را عزادار کردند که در این درد همه ما شریکیم. حوادثی که هریک می‌تواند زخم‌هایی طولانی بر تن مام وطن نهد با هم و به یک بار بر این فرهنگ کهن هجوم آوردند. حیف از این جان‌ها و افسوس از امیدهایی که بر باد رفت.
در این دوران تلخی و سردرگمی، آمارهایی متفاوت نیز به نتایجی متفاوت می‌رسند. سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می‌گوید: مطابق گزارش‌های موجود، گردش مالی تجارت الکترونیک در فضای اینستاگرام در سال ۱۴۰۰ بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بود که حدود ۲.۷ درصد از کل گردش مالی تجارت الکترونیک کشور را شامل می‌شود(ایرنا یکم آبان). این آمار از سویی با درصد بسیار پایین فروش در اینستاگرام سعی در تخطئه این پلتفرم خارجی دارد و از سویی دیگر با رقم بسیار بالای فروشی که اعلام می‌کند حذف اینستاگرام را غیرممکن می‌نماید. البته که اینستاگرام یا هر پلتفرم دیگری چون آن، محل کسب و کارهای بزرگ و چند صد میلیاردی نیست. چنانی که هیچ‌گاه دیجی کالا یا فروشگاه‌های بزرگ دیگر اینترنتی به سمت آن کوچ نکرده‌اند. اما محل مناسبی برای کسب و کارهای نو و تازه‌کار بوده است. ایشان راه حل را حرکت به سمت سایت و محل‌هایی رسمی چون آن می‌دانند. به واقع باید بگوییم حق با ایشان است و هر کسب و کار دائمی که به فکر برندسازی است باید سایتی برای خود داشته باشد. اما مشکل بزرگی که در این راه است هزینه‌های بالای سایت داشتن است. کمبود شدید افراد متخصصی که باید هریک روی بخش خاصی از سایت کار کنند و هزینه‌های بالای آنها و همچنین شکل خاص کارکرد آنها که بسیاری دورکار هستند و یا چند ساعتی در شرکت می‌مانند باعث شده است که کسب و کارهای به شدت سنتی ما نتواند با آنها کنار بیاید. حال به همه این مشکلات بیفزایید تجربه کم کارآفرینان جوان و تمکن مالی پایین آنها برای کار با این افراد را.
به هر حال در بحران‌های اخیر، نقش چنین شبکه‌های مجازی و پلتفرم‌هایی از این دست مشخص است. ولی راه حل شاید فیلتر کردن دائمی آنها نیست. تجربیاتی چون ویدیو، ماهواره و… نشان می‌دهد که می توان با ایجاد گزینه‌هایی بهتر، نتایج بهتری گرفت. مطمئنیم که جامعه شناسان و برنامه ریزانی هستند که راه‌های درست را بسازند. باید به آنها اعتماد کنیم.
تا بعد!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;