فاضلاب شهرها؛ معادن طلای ناشناخته

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل ازساينس  ،پس‌ماندهایی که در شهر شما با عنوان فاضلاب در نهایت به شکل لجن درآمده و به عنوان کود مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند یک معدن طلای حقیقی باشند، زیرا تمامی فلزات موجود در پسماند‌ها در نهایت در لجن تصفیه شده از فاضلاب شهری روی هم تلنبار می‌شوند.

محققان دانشگاه آريزونا به تازگي دريافته‌اند كه يك شهر يك ميليون نفري مي‌تواند سالانه 13 ميليون دلار فلز ايجاد كنند كه 2.6 ميليون دلار آن را طلا و نقره تشكيل مي‌دهد.

محققان نمونه‌هاي به دست آمده از لجن به جا مانده از تصفيه فاضلاب 32 ايالت را با كمك طيف‌سنج جرمي مورد مطالعه قرار دادند، ابزاري كه از حرارت شديد براي تشخيص عناصر موجود در لجن استفاده مي‌كند. به گفته محققان در مقياس جهاني ممكن است ميزان طلاي نهفته در لجن فاضلاب يا اسلاج به سالانه 360 تن برسد.

به گفته محققان، اگرچه تصور بر اين بود كه فاضلاب‌ها حاوي مقادير كمي فلزات ارزشمند از قبيل طلا هستند، اين حقيقت كه حجم كمي از فاضلاب نمونه برداري شده حاوي چنين ارزش اقتصادي بالايي است،‌بسيار شگفت‌انگيز است.

بازيابي اين فلزات ارزشمند از فاضلاب شايد براي بسياري از شهرها غيرممكن باشد، اما شهري در ژاپن با سوزاندن لجن‌هاي فاضلاب توانسته در ازاي هر تن خاكستر لجن، 1.8 كيلوگرم طلا بازيافت كند. اين ميزان استخراج بسيار بهتر از ميزان استخراج طلا در بعضي از معادن طلا است. از اين رو محققان بر اين باورند بايد رويكرد نسبت به لجن فاضلاب را تغيير داده و به آن به چشم يك منبع جديد نگاه كرد.

درحال حاضر هيچ تكنولوژي براي استخراج فلزات از اين لجن در مقياس كلان وجود ندارد، اما اگر روزي چنين تكنولوژي ايجاد شود،‌مي‌تواند اثرات زيست‌محيطي مثبتي نيز به همراه داشته‌باشد. فلزات موجود در اين لجن كه معمولا به عنوان كود مورد استفاده قرار مي‌گيرد، هميشه براي طبيعت مفيد نيستند از اين رو زدودن فلزات از اين لجن مي‌تواند براي محيط زيست سودمند باشد.

حتما به دنبال پاسخ اين پرسش هستيد كه اين فلزات از كجا وارد فاضلاب مي‌شوند. صنايعي مانند صنايع الكترونيك، طلاسازي، معدن و ديگر صنايع مشابه اصلي‌ترين منابع ورود طلا و ديگر فلزات به سيستم فاضلاب به شمار مي‌روند.





انتهای پیام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;