فاجعه پساکرونا در راه است اگر…

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: نوسانات تولید و مصرف انرژی در حالی که دنیا با بحرانهای مختلفی مواجه است، از جمله ضرورتهایی به شمار می آید که به ویژه در دوران پساکرونا ما را با فاجعه ای غیرقابل باور مواجه خواهد ساخت.
«بهینه سازی مصرف انرژی» به ویژه در سالهای پساکرونا در بخش های مختلف با توجه به تغییرات اقلیمیِ کاملاً آشکار، از جمله اولویتهایی به شمار می آید که در بخش های مختلف حمل و نقل، تولید و کشاورزی، تبدیل به ضرورتی غیرقابل انکار در سراسر جهان شده است.
ضرورتی که نیاز به سرمایه گذاری های سنگین و استفاده از ابزارهای نوین، همزمان با به کار گیری از فناوری های پیشرفته و به روز و هماهنگی نهادهای ذیربط مجلس و دولت  دارد و به این ترتیب می توان اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی را با هزینه کمتر و سرعت بیشتر عملیاتی کرد.
بهینه سازی مصرف انرژی را باید از کجا شروع کرد؟
شاید در نگاه اول، ما نیازمند یک نهضت و انقلاب کیفی سازی در ساخت و ساز مسکن با کمک همه دست اندرکاران صنعت ساختمان و همه نهادها و دستگاههای قانون گذار، متولی، هدایتگر و ناظر هستیم.
برای صرفه جویی در بخش ساختمان باید از گلوگاهها و شاهراه های اصلی اتلاف یا هدررفت انرژی شروع کرد و اصطلاحاً جلوی اتلاف انرژی را باید از سرچشمه گرفت چرا که؛ ” پیشگیری بهتر از درمان است.”
اما سال هاست که «مصرف بی رحمانه» به دور از پارامترهای مناسب اقلیمی، در کشور ما حاکم است، و به این ترتیب از شاخص هایی که ویژه فرهنگ و مذهب ما، تحت عنوان «ممانعت از اسراف» می باشد،  دور مانده ایم.
نگرانی مدیران برق در خصوص نپوشیدن «کت» به منظور کاهش مصرف انرژی ، سیاستی کاملاً کاربردی و منطقی محسوب می شود که برای اولین بار درایران شنیده نشده است.
حدود سال های ۱۹۶۰ میلادی، رییس جمهور ژاپن بدون کت در محل کار خود حاضر شد و اعلام کرد،” به منظور بالابردن دمای آسایش و بهینه سازی انرژی به این شکل ظاهر شده است و از دیگران خواست که چنین کنند.”
 امروزه پس از گذشت دهه های متمادی از آن تاریخ، کشور ما نه به دلیل هزینه های پیدا یا پنهان حامل های انرژی ، که به دلیل محدودیت در تولید انرژی در این حجم بزرگ، به فکر سایش پیک افتاده است.
سخنی که شاید به گمان بسیاری تاثیرچندانی در کاهش مصرف انرژی نداشته باشد، اما به گفته کارشناسان،” کاهش هر یک درجه دما می تواند به بهینه سازی حدود ۱۲ تا ۲۰ درصدی مصرف انرژی کمک کند.
واقعیتی که پیش از اجرا، نیاز به ایجاد فرهنگ مناسب و درک واقعیتهای جهانی و اهمیت حفظ محیط زیست و منابع موجود با لحاظ کردن سهمِ آیندگان دارد و باید به آن به طور جدی تری پرداخت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;