غوره نشده مویز گشته ایم

روح اله واصف

 یادداشتی که مطالعه می کنید، سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 69 است.

به نام خدا

غوره نشده مویز گشته ایم

همکاران عزیزم سلام و خداقوت

هفته گذشته وزیر محترم صنعت، آقای مهندس نعمت‌زاده، در حین سخنرانی جمله جالبی برزبان آورد به این مضمون که چرا هرکسی به محض رسیدن به سن کار به فکر کارآفرینی و تاسیس بنگاه کار می‌افتد؟

به نظر نگارنده، این شاید یکی از بزرگترین نکاتی است که در سالهای اخیر به اشتباه و به صورت وارونه به آن پرداخته شده بود و در واقع شیپور را از سر گشاد آن می‌نواختیم!

تشویق مداوم به تاسیس بنگاه‌های زودبازده و با ابزارهایی چون وام و تشویق و … بیکارانی بدهکار برجاگذاشته است. انبوهی از مدیران جوان که از دانستن حداقل‌هایی از کسب و کار عاجزند و هیچ تجربه‌ای از قوانین کار، بیمه، مالیات، بازاریابی، سیستم سازی و … ندارند و از قضای روزگار برخی ظاهراً موفق نیز هستند.

آیا نباید مدتی در شرکت هایی بزرگ و موثر کارآموزی کنند و بیاموزند چگونه باید حرفه‌ای اندیشید و حرفه‌ای کار کرد؟ چه بسا این نسل جوان چنان توانمند باشند که در چنین شرکت‌هایی رشد کنند و خود پایه‌ای برای این خیمه باشند.آیا نمی توان مدیری قدرتمند و در عین حال عضوی از یک مجموعه بزرگ بود؟
البته فراموش نکنیم که شرکت های بزرگ نیز اگر قصد بقا دارند باید به دنبال چنین افرادی باشند و عجیب است که چنین سرمایه گذاری پرمنفعتی را برنمی‌تابند. هزینه مناسب برای رشد و آموزش چنین نیروهایی در مقابل درآمد حاصل از آن قابل اغماض است.


اینچنین است که امروزه بعضاً مدیرانی حاکم بر شرکت های بزرگ داریم با تفکراتی کامل بسته و رشد نیافته. مدیرانی که یا کارآموزی نکرده‌اند و یا خوب کارآموزی نکرده‌اند. و فردا با خیل مدیرانی روبرو خواهیم بود که از بدو تولد مدیریت کرده‌اند ولی بدیهیات مدیریت را نمی‌دانند. پدرانی که بچگی نکرده‌اند و جوانی را به یاد ندارند!!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;