خوزستان امروز، یزد فردا

تاسیسات نیوز/ روح الله واصف:  به نام خدا / همکاران گرامی سلام و خداقوت؛ نحوه مصرف حامل های انرژی، آب و سوخت های مختلف سال هاست که در کشور ما مطرح است. طبیعی است که نخستین متهم را مصرف کننده نهایی می دانیم که باید فیش را پرداخت کند.
شاید این حرف تاحدی قابل قبول باشد ولی باید همه جوانب را سنجید. بهانه اصلی من برای نگارش این سطور، سخن اخیر رییس مجلس است که در مورد قیمت انرژی باید تصمیمات شجاعانه بگیریم و پرمصرف ها را از کم مصرف ها تمیز بدهیم.
سوال اول این است که با گران شدن می توان مصرف را کم کرد؟ آمارهای رسمی دولتمردان پس از گرانی های شدید در دولت آقای احمدی نژاد، نشان می دهد که پاسخ به این سوال منفی است. در همان زمان هم بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران، که معمولاً حرف های آنان فقط برای روزنامه ها خوب است!، هشدار دادند که این کار باید آخرین مرحله باشد و نه اولین. نتیجه این تصمیم ایجاد فرهنگی اشتباه به نام مستقل کردن مصرف واحدها از هم شد و میلیون ها عدد پکیج در خانه ها نصب شد و موتورخانه به حاشیه رفت. در شهرک های چندهزار واحدی اسپلیت نصب کردیم و در آپارتمان ها داکت اسپلیت! ما کشوری بودیم که از دهه پنجاه نصب چیلر و فن کویل را آغاز کرده بودیم و اکنون … .
مساله بعدی نقش بسیار ضعیف سیاستمداران و برنامه ریزان ما در هدایت درست برنامه ها است. ما با گران کردن انرژی سعی کردیم به مردم یارانه بدهیم. قرار بود پول دریافتی صرف بهبود زیرساخت ها شود ولی چه کردیم؟ کدام خط نیروگاه خورشیدی را راه اندازی کردیم؟ برای آن که مردم بتوانند از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنند چه فکری کردیم؟ چنان دلار گران شد که از هیچ تجهیز وارداتی برای بهینه سازی نمی توان استفاده کرد. CHP و CCHP را نمی توان وارد کرد و برندهای مطرح تاسیساتی جهانی که روی بهینه کردن مصرف و افزایش بازدهی کارکرده اند هیچ ارتباط فنی، تکنولوژیکی و حتی اقتصادی با ما ندارند.
باید بپذیریم که حاکمیت هنوز متوجه اهمیت بهینه شدن مصرف انرژی و آب نشده است و نمی خواهد بفهمد که خوزستان امروز نتیجه ده ها سال مدیریت بی برنامه، بی هدف و نمایشی است. حاکمیت نمی خواهد بفهمد که خوزستان و سیستان امروز، یزد فردا و تهران پس فردا است. به جای این همه سفرهای بی فایده رفتن و صرف صدها میلیون تومان پول برای نمایش حضور مدیران در محل حادثه! بهتر است تصمیم بگیریم اتاق های عملیاتی ای تشکیل دهیم از مدیران و صاحب نظران و اساتیدی که بی توجه به نگرش سیاسی انتخاب شده اند و با تغییر هیچ دولتی تغییر نخواهند کرد. چنانی که در ابتدای انقلاب و در نبود خارجی ها چنین کردیم و ده ها بیمارستان و اتاق تمیز و کارخانه، نتیجه هنر این بزرگان است.
تابعد!
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;