عوامل مهم در انتخاب کولر چیست؟

تاسیسات نیوز: فارغ از این که در حال حاضر چه سیستمی را به عنوان سیستم تهیه مطبوع ساختمان خود در نظر گرفته اید، باید با در نظر گرفتن برخی عوامل، از تناسب انتخاب خود با نیازهایتان مطمئن شوید. به همین دلیل عوامل مهمی که در روند انتخاب شما تاثیرگذار خواهند بود را ذکر می کنیم.
هزینه
اولین عاملی که تاثیر شگرفی در انتخاب شما خواهد داشت، میزان هزینه ای است که برای خرید کولر در نظر دارید. همانطور که می دانید امروزه برای خرید کولر گازی شما باید هزینه بیشتری را نسبت به کولر آبی صرف کنید اما آیا این تمام ماجراست؟

با این که هزینه خرید کولر گازی بیشتر است ولی شما نباید صرفا این عامل را مدنظر خود قرار دهید، چرا که این هزینه در برابر امکاناتی که در اختیار شما قرار خواهد گرفت، تعیین می شود. به طور مثال اگر کولر آبی نیازهای شما را کاملا برطرف کند، صرف هزینه بیشتر برای تهیه کولر گازی منطقی نیست اما اگر قابلیت های منحصربه‌فرد کولر گازی از قبیل تبدیل شدن به سیستم گرمایشی و … برای شما کارایی دارد، صرف هزینه بیشتر برای خرید این دستگاه در بلندمدت برای شما توجیه اقتصادی خواهد داشت.

مصرف انرژی
انرژی میانی که این دو سیستم از آن ها استفاده می کنند، آب و برق است. در واقع می توان گفت که انرژی اصلی مورد نیاز کولر آبی، آب و انرژی میانی مورد نیاز کولر گازی، برق است. با در نظر گرفتن این نکته شما باید سیستمی را انتخاب کنید که تامین انرژی مصرفی مورد نیاز آن برای شما دشوار نباشد.

به عنوان مثال اگر در منطقه ای زندگی می کنید که افراد با کمبود آب مواجه هستند، شاید انتخاب کولر گازی، گزینه بهتری برای شما محسوب شود. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که مصرف آب کولر آبی و مصرف برق کولر گازی معمولی بسیار زیاد است اما امروزه با معرفی کولر گازی اینورتر (Inverter)، مصرف برق این سیستم به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. با این وجود شما برای خرید این نوع کولر گازی باید هزینه بیشتری را صرف کنید.

محیط جغرافیایی
دیگر عاملی که باید نقش مهمی در انتخاب شما ایفا کند، محیط جغرافیایی ساختمان مورد نظر شماست. در صورتی که در منطقه ای خشک زندگی می کنید، استفاده از کولر آبی به دلیل افزایش رطوبت محیط، گزینه مناسب تری برای شماست اما اگر در مناطق مرطوب مثل مناطق جنوبی و شمالی کشور زندگی می کنید، استفاده از کولر آبی به شما توصیه نمی شود. در این شرایط تهیه یک کولر گازی، بسیاری از مشکلات شما را برطرف خواهد کرد. بنابراین انتخاب سیستم تهویه مطبوع خود را حتما با توجه به این نکته انجام دهید.
آسیب های زیست محیطی
شاید تاثیراتی که این دو سیستم بر روی محیط زیست و محیط اطراف ما می گذارند، به صورت روزانه قابل مشاهده نباشد اما نباید فراموش کنید که هر کدام از این دستگاه ها در بلندمدت تاثیراتی را بر این محیط خواهند گذاشت. کولر آبی به دلیل مصرف زیاد آب و کولر گازی به دلیل مصرف زیاد برق (تولید برق با سوخت فسیلی) و تولید گازهای گلخانه ای مثل دی اکسید کربن (CO2)، تاثیرات مخربی را بر روی محیط زیست می گذارند اما آیا راهکاری برای جلوگیری از پیش آمد این موضوع وجود دارد؟

یکی از راهکارهایی که شما در جهت کاهش آسیب زیست محیطی می توانید از آن استفاده کنید، کولر گازی خورشیدی هست که بخشی یا تمام انرژی موردنیاز خود را از طریق جذب انرژی خورشیدی تامین می کند. البته شما در استفاده از کولر آبی و کولر گازی معمولی نیز می توانید با رعایت نکاتی مثل کاهش میزان استفاده و … این آسیب ها را به حداقل ممکن برسانید.

هوای تولیدی
آیا تا به حال از خود پرسیده اید که این سیستم ها هوای تولیدی خود را چگونه وارد محیط داخلی می کنند؟ کولر آبی با کشیدن هوای محیط بیرونی به داخل محفظه کولر و انتقال آن به درون ساختمان، دمای محیط را تنظیم خواهد کرد. بنابراین اگر هوای محیط بیرونی ساختمان شما به هر دلیلی آلوده باشد، این هوا به درون ساختمان نیز راه پیدا خواهد کرد.
همچنین سطح مرطوب پوشال ها می تواند به مرور زمان باعث ایجاد انواع قارچ و … در این سطح شود که در ادامه می تواند سلامتی ساکنین را در معرض خطر قرار دهد. شما با بررسی منظم شرایط کولر آبی باید تا حد ممکن از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.
به دلیل استفاده از فیلترهای مخصوص هوا در ساختار کولر گازی، این نقطه ضعف در این دستگاه برطرف شده است و شما می توانید صرفا با سرویس منظم سالیانه کولر گازی، هوایی کاملا پاک در ساختمان خود داشته باشید و با اطمینان خاطر به استفاده از این دستگاه بپردازید.
تعمیر و نگهداری
آخرین عامل مهمی که شما نباید آن را نادیده بگیرید، تعمیر و نگهداری این سیستم هاست. در ساختار کولر گازی به مراتب از قطعات و بخش های پیچیده تری نسبت به کولر آبی استفاده شده که تعمیر و نگهداری این اجزا را به روندی نسبتا تخصصی تبدیل کرده است. به همین دلیل برای سرویس سالانه کولر گازی شما باید هزینه بیشتری را نسبت به سرویس کولر آبی صرف کنید.
فارغ از این که تعمیر و نگهداری این سیستم ها را خودتان برعهده می گیرید و یا آن را به افراد متخصص می سپارید، شما باید عواملی مثل هزینه خرید قطعات، دشواری روند تعمیر و نگهداری و … را در این روند مدنظر داشته باشید. به صورت کلی تعمیر و نگهداری کولر گازی نسبت به کولر آبی، تخصص، هزینه و زمان بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;