عملیاتی استاندارد در کنترل فوران

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل شرکت حفاری شمال، عملیات انجام شده در منطقه عملیاتی رگ‎سفید را به منظور مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید-۲ کاملا استاندارد خواند و گفت: باید دست متخصصان مجربی که جان خود را کف دست گذاشته‌اند و در دل آتش فعالیت می‎کنند بوسید.


حمیدرضا گلپایگانی با بیان این مطلب، به برخی گمانه‎زنی‎های نادرست درباره روند مهار فوران در این منطقه عملیاتی پاسخ داد و گفت: برخی می‎گویند استفاده از دانش جهانی می‌توانست این فوران را زودتر مهار کند در حالی که در حادثه چاه کنگان ۲۳، تیم خارجی برای بررسی یک ماه، برای تجهیز کارگاه ۲ ماه و برای اطفا ۶ ماه زمان می‌خواست و متخصصان ایرانی در کمتر از چهار ماه عملیات مهار را به سرانجام رساندند.

 

شانا افزود، مدیرعامل شرکت حفاری شمال عنوان کرد: از آنجا که من در عملیات مهار ۴ چاه کنگان ۲۳، نفت شهر ۲۴، مارون ۱۰۴ و رگ سفید ۱۲۰ همکاری داشته‎ام یا مدیر پروژه بوده‎ام، اطلاعات کاملی در این زمینه دارم و اینکه می‌شنوم برخی مقایسه‌هایی را در‌باره مهار فوران انجام می‌دهند، تعجب می‌کنم.


افرادی که متخصص هستند، می‌دانند که مقایسه این عملیات‌ها کاملا اشتباه است. مدیرعامل شرکت حفاری شمال کج شدن شیر فوران گیر، کوهستانی بودن منطقه، آبرسانی سخت و دمای بالا را جزو عواملی دانست که کار کنترل را در رگ سفید ۱۴۷ سخت می‌کند و گفت: با کج شدن شیر فوران گیر، عملیات مهار از سطح مختل شده و همین که می‌شنویم همکاران بیش از ۱۰ بار ابزار استینگر را وارد دهانه چاه کرده‌اند، از نظر من یک شاهکار و بسیار ارزشمند است.


گلپایگانی مقایسه عملیات اطفای حریق چاه با دیگر حوادث حریق را اشتباه خواند و گفت: چاه نفت و گاز، پالایشگاه یا کارخانه پتروشیمی نیست که با گرفتن شیر آتش نشانی روی منبع حرارتی یا پایان ذخیره سوخت خاموش شود.


وی افزود: کسانی که چنین مقایسه‌هایی انجام می‌دهند، همان افرادی هستند که در جریان آتش سوزی ساختمان پلاسکو می‌گفتند یک تیم از ملی حفاری بیاید و این آتش را خاموش کند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;