عملکرد گروه تخصصی مکانیک شورای مرکزی

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی ، گرو تخصصی مکانیک با برگزاری 42 جلسه داخلی، یک جلسه در هیأت عمومی، و یک اجلاس سراسری در استان قم و یک اجلاس سراسری در شورای مرکزی اهم دستاوردها و اقدامات انجام شده خود را اعلام کرد:

 

 

 

شرح فعالیت:



یکی از رشته‌های هفتگانه که می‌تواند نقش مهمی در ایجاد آسایش و آرامش و همچنین افزایش طول عمر ساختمان و به عبارتی کمک به حفظ سرمایه ملی و ایجاد ظرفیت‌های مختلف در بخش اشتغال و اقتصاد داشته باشد، گروه تخصصی مکانیک می‌باشد. گستردگی فعالیت این گروه آنقدر بالاست که در اکثر مباحث مربوط به مقررات ملی نقش پررنگی دارد.





مبحث سوم (اطفاء حریق)، مبحث پانزدهم آسانسور، مبحث بیست و دوم تعمیر و نگهداری، مبحث هفدهم بازرسی گاز و مبحث نوزدهم موضوع انرژی نمونه‌هایی از آن می‌باشد.





یکی از بارزترین و شاخص‌ترین نمونه واگذاری وظیفه دولت به بخش خصوصی که رضایت همگان را در پی داشته و یک تجربه موفق در این زمینه می‌باشد موضوع بازرسی گاز می‌باشد که علاوه بر کاهش هزینه دولت (شرکت ملی گاز) عامل مهمی در کاهش تلفات انسانی و افزایش بهره‌وری در این خصوص شده است. لذا گروه تخصصی مکانیک رویکرد خودش را در کمک به همه بخش‌های دولتی که می‌توانند در این مسیر حرکت نمایند کرده است که در محل شورا مبادرت به تشکیل چندین جلسه در رابطه با بازرسی آبفا و اصلاح شیوه نامه آن نموده که با حضور دلسوزانه و تأکید نمایندگان محترم شرکت آبفا و اعضای محترم شورا در کوتاهترین زمان این اصلاحات انجام شد و علیرغم آمادگی شورای مرکزی و وزارت نیرو متأسفانه نمایندگان وزارت راه و شهرسازی اهتمام لازم را ندارند که امیدوارم با توجه به انتظاری که از این وزارت در حوزه فعالیت مهندسی می‌گردد توجه لازم بعمل آید.






از جمله موارد دیگری که در گروه تخصصی مکانیک مورد پیگیری قرار گرفته تهیه شیوه نامه اجرایی مباحث بیست و دوم، سوم، پانزدهم و نوزدهم می‌باشد که افراد کارگروه مشخص شدند و بودجه آن هم در هیأت عمومی مصوب شد که ضمن تشکر از جناب آقای دکتر ترکان از عزیزان هیأت رئیسه انتظار داریم در جهت ابلاغ احکام اقدامات لازم را معمول دارند.





در بخش آسانسور فعلاً تعداد محدودی از شرکت‌ها وظیفه بازرسی را عهده‌دار هستند که هم از لحاظ زمانی مشکلاتی را برای بهره برداران ایجاد کرده‌اند و هم از لحاظ مسائل ایمنی آمار تلفات و جراحات در این بخش بسیار نگران کننده است که باید مسئولین محترم از این سرمایه عظیم نیروی انسانی در نظام مهندسی نهایت استفاده را داشته باشند.





در هر حال امروز اگر گردش مالی بخش ساختمان را مورد توجه قرار دهیم بر همگان تکلیف است که در جهت حفظ سرمایه ملی و افزایش طول عمر ساختمان از همه ظرفیت‌ها استفاده لازم را داشته باشیم. در پایان ضمن تشکر از همه عزیزان هیأت رئیسه و اعضای محترم شورای مرکزی و گروه تخصصی مکانیک و به ویژه جناب آقای دکتر ترکان که دارای جایگاه و نفوذ بالایی در دولت بوده و هم از تجارب ارزشمندی برخوردار می‌باشند این تقاضا را داریم که در جهت توجه به نیازها و دغدغه‌های مهندسین کشور و استفاده از این ظرفیت بزرگ به آنچه که نتایج چندین جلسه کار کارشناسی توسط اعضای محترم گروه می‌باشد و در قالب مساعدت وزارت محترم راه و شهرسازی قابلیت تحقق دارد با تعامل و ارتباط بیشتر به این امر کمک نمایند.

 

 

 

 

درخصوص عمده مسائل اقدام شده شامل پیشگیری کاهش و تعیین نظارت زمان مسئولیت اصلاح شیوه‏نامه‏های مربوط به گاز و آبفا و رساندن به جلسه تصمیم نهایی توسط ارکان تفاهم نامه ها و جلسات مشترک با آقای دکتر ترکان و مدیران و کارشناسان وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی درخصوص موارد یادشده و همچنین افزایش تعرفه تمامی خدمات مهندسی مکانیک و شورای مرکزی و واگذاری طراحی در بخش گاز به مهندسان ذیصلاح یکسان سازی حق السهم سازمان در رابطه با بازرسی گاز که باید 5% باشد (پنج درصد) و تدوین شیوه نامه های مربوط به آسانسور مبحث پانزدهم که در شورای سیاست گذاری آسانسور در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی است و پیشگیری برای اجرایی شدن مبحث 22 اعلام و اطفای حریق مبحث سوم و مبحث نوزدهم و تعیین تکلیف این مباحث و جزئیات مربوط به آن همچین پیشنهاد تشکیل کارگروههای مشورتی به شرح جدول زیر که امید است در دوره هفتم شورای مرکزی این کارگروهها به قوت تشکیل و در ارائه فکر به هیأت رئیسه گروه تخصصی مکانیک کوشا باشند.




کارگروه:

 

 

1-کارگروه مبحث 15 (آسانسور)

 

2-کارگروه آبفا:

 

3-کارگروه مبحث سوم (آتش نشانی)

 

 

4-کارگروه مبحث 19 (انرژی)

 

 

5-کارگروه مبحث 22 (نگهداری)

 

 

 

6-کارگروه تهیه فهرست بهاء تجمیعی تأسیسات مکانیکی

 

 

 

7-کارگروه یک چهارم پوند تا 60 پوند

 

 

 

همایش :

 

 

کنفرانس بین المللی گرمایش سرمایش و تحویه مطبوع

 

 

و سایر….

 

 

 

اهم اقدامات انجام شده:

 

 

 

اهم فعالیت هایی که گروه تخصصی مکانیک شورای مرکزی نظام مهندسی کشور:

 

 

 

تدوین برنامه کوتاه مدت و میان مدت و درازمدت همراه با تعیین سرفصل ها و اولویت بندی ها و همچنین زمان بندی و نحوه تأمین هزینه ها و پیشنهاد بوده آن در سال 93 و ارائه آن به هیأت رئیسه محترم برای تصویب

 

 

 

1-بررسی نامه های وارده و پاسخ به آن

 

 

 

2-تعیین موضوعات و مسائل مهم محوری و جمع بندی مطالبات استانها در اجلاس های سراسری و پیگیری امور عنوان شده

 

 

 

3-دعوت از شرکت ها و انجمن های علمی در رابطه با مسائل مهمی چون استاندارد نمودن دودکش ها و بهینه سازی انرژی و موضوعات مرتبط با سیستم های تهویه مطبوع و معرفی نرم‏افزارهای تخصصی.

 

 

 

 

4-بررسی نقش استفاده از تجهیزات هوشمند و ایمنی در بخش گاز و تأکید بر استفاده آن در همه ساختمانها و تلاش در جهت اجباری کردن آن در همه ساختمانها در اصلاح مبحث هفدهم و پیشنهاد به کمیته تدوین این مبحث و همچنین اصلاح موتورخانه‏ های عمومی که به زودی دوره های آموزشی مربوط به آن اجرا خواهدشد.

 

 

 

 

5-بررسی گزارش مربوط به فعالیت ها و موفقیت های استانها در موضوعات مختلف مرتبط با تأسیسات مکانیک ساختمانها اعم از بازرسی گاز 4/1 پوند و بالاتر و بازرسی آسانسور همچنین اجرایی کردن شیوه نامه بازرسی آب و فاضلاب و بازرسی آتش نشانی و مجریان تأسیسات و اصلاح تعرفه ها و نحوی اجرایی مبحث 19 موضوع انرژی در اجلاس سراسری استان قم و پیگیری برای اجرایی شدن دفاتر مهندسی اجرای تأسیسات و اطفای حریق مبحث 22 مقررات ملی ساختمان و اصلاح مبحث 3 مقررات ملی ساختمان در جهت تقویت موضوع اعلام

 

 

 

 

6-تعیین سرفصل هفتگانه برنامه گروه تحت عنوان:

 

 

 

7-1- پیگیری برای تدوین و تهیه شیوه نامه مربوط به مبحث 22 که در حال حاضر برای اجرایی شدن مبحث 22 در کمیته فنی مربوط در حال بازنگری است و قول داده شده که پس از بازنگری اجرایی خواهدشد.

 

 

 

7-2- پیگیری برای تغییر نسبی قیمت گذاری طراحی و نظارت و اجرای ساختمانها بر پایه شرح خدمات بجای درصدی از قیمت تمام شده ساختمان.

 

 

 

7-3- پیگیری برای تدوین شیوه نامه مربوط به مبحث 19

 

 

 

7-4- پیشنهاد و پیگیری برای تکمیل مبحث سوم برای شفاف شدن موضوع اعلام و اطفای حریق

 

 

 

7-5- جمع آوری نظرات و ارائه پیشنهادات برای اصلاح و بازنگری گاز 4/1 پوند و بالاتر به وزارت راه و شهرسازی

 

 

 

7-6- اصلاح و بازنگری شیوه نامه آب و فاضلاب (در حال بررسی و تصویب نهایی)

 

 

 

7-7- پیشنهاد و پیگیری تهیه شرح خدمات تأسیسات مکانیک و یکسان سازی تعرفه ها در سراسر کشور و انتخاب استانهای داوطلب جهت فعالیت و به نتیجه رساندن مباحث یادشده. (ادامه دارد)

 

 

 

8-استماع دغدغه ها و اولویت بندی و جمع بندی آن در قالب بیانیه 17 ماده ای که به پیوست آمده است که اجرایی شدن آن می تواند مبنای فعالیت این گروه در رفع همه مطالبات به حق مهندسان تأسیسات و بهره برداران در کل کشور در طول این دوره شورای محترم باشد.

 

 

 

اجرایی نمودن بیانیه اجلاس سراسری استان قم با محورهای :

 

 

 

الف- اهداف قابل پیگیری: نظام واحد تعرفه حق‏الزحمه خدمات مهندسی مکانیک برمبنای شرح خدمات

 

 

 

ب- نظام واحد پرداخت حق الزحمه و کسر مطالبات سازمان‏های استانی

 

 

 

ج- نظام واحد شرح خدمات

 

 

 

د- نظام واحد سایر خدمات مهندسی (آبفا، گاز، اعلام و اطفای حریق، آسانسور، بازرسی اداری، بازرسی جوش)

 

 

 

هـ- نظام واحد حل و فصل مسایل و مشکلات اعضای مکانیک استانها.

 

 

 

و- نظام واحد تشکیل کمیته پیشنهادات در کلیه استانها

 

 

 

9-جلسه مشترک با دکتر ترکان رئیس محترم سازمان و اعضای محترم هیأت رئیسه و ادامه پیشنهادها به شرح زیر:

 

 

 

1-9- اختصاص بودجه به کارگروههای مربوط به تهیه پیش نویس مباحث 19 با موضوع صرفه‏جویی در مصرف انرژی سوم مبحث آتش نشانی و اطفاء حریق و مبحث 15 مربوط به آسانسور و مبحث 22 تعمیر و نگهداری و…

 

 

 

2-9- پیگیری نهایی بازرسی آبفا از طریق مکاتبه جناب دکتر ترکان با وزیر محترم نیرو

 

 

 

3-9- انتخاب اعضای مربوط به کارگروههای مباحث 15-19-22-3 و همچنین تهیه فهرست بهاء

 

 

 

4-9- جلسه مشترک با قائم مقام وزیر صنعت- معدن و تجارت در جهت ساماندهی مجریان تجربی و چگونگی صدور پروانه حرفه ای تجربی برای ایشان.



اعضا گروه تخصصی مکانیک :

 

 

مهندس سیف اله علی نیا

 

مهنس رسول باقر زاده محاسفی

 

مهندس کیومرث اسدی

 

مهندس محمد مصطفوی

 

مهندس محمود علی سنگی

 

مهندس باقر کرد

 

مهندس منوچهر باقری

 

مهندس سیامک منشاری

 

مهندس علی فرج زاده ها

 

دکتر اصغر شیرازپور






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;