علائم و رفع گرفتگی لوله مویی کولر گازی

تاسیسات نیوز: با نزدیک شدن به فصل گرما، باید برای سرویس کولر و وسایل سرمایشی منزل خود اقدام کنیم تا بتوانیم از این وسایل سرمایشی به‌خوبی استفاده کنیم و هوای خنک و دلنشینی را در هوای گرم تجربه کنیم.
کولرهای گازی نیاز به سرویس‌های دوره‌ای دارند تا بتوانند به‌درستی کار کنند و مشکلی برای آنها ایجاد نشود. یکی از مشکلاتی که ممکن است در کولرهای گازی با آن مواجه شوید، مشکل گرفتگی در لوله مویی کولر گازی است.
لوله مویی یکی از قطعات مهم و ضروری در کولر گازی است که خراب بودن آن، باعث می‌شود که کولر به‌خوبی کار خود را انجام ندهد و هوای محیط را به درستی خنک نکند. اگر میزان گرفتگی لوله مویی کولر زیاد باشد، استفاده از کولر گازی غیرممکن می‌شود و باید سریعاً برای شستشوی کانال کولر گازی اقدام کرد.
در این مقاله می‌خواهیم درباره علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی صحبت کنیم و نحوه تعویض و شستشوی لوله مویی کولرگازی را به شما توضیح دهیم. بعد از مطالعه این نوشته متوجه خواهید شد که لوله مویی کولر شما از چه زمانی گرفته است و چه زمانی باید برای تعویض لوله مویی کولر یا شستشوی آن اقدام کنید.
اگر دوست دارید از کولر گازی منزل خود بهتر استفاده کنید و با علائم گرفتگی لوله مویی کولر و روش حل این مشکل آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.
لوله مویی کولر گازیلوله مویی کولر گازی
لوله مویی کولر گازی چیست؟
قبل از اینکه به سراغ علائم گرفتگی و نحوه تعویض لوله مویی برویم، بهتر است ابتدا با لوله مویی کولر گازی و عملکرد آن آشنا شوید. لوله مویی قطعه‌ای در وسایل سرمایشی است که مایع مبرد را از خود عبور می‌دهد، سپس فشار مبرد را کم کرده و به گاز تبدیل می‌کند. یعنی به‌صورت مختصر می‌توانیم بگوییم که وظیفه لوله مویی، کم‌ کردن فشار مایع مبرد در وسایل سرمایشی است. در بعضی از وسایل سرمایشی مانند کولرهای گازی، یخچال و فریزر این قطعه وجود دارد.
لوله مویی یک لوله مسی است که به‌صورت حلقه‌ای در وسایل سرمایشی وجود دارد و همان‌طور که احتمالاً با کار آن آشنا شده‌اید، گرفتگی این لوله می‌تواند در کار کولر اختلال ایجاد کند.
علائم گرفتگی لوله موییعلائم گرفتگی لوله مویی
علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی چیست؟
حالا که با لوله مویی آشنا شدید، لازم است با علائم گرفتگی لوله مویی کولرگازی نیز آشنا شوید تا سریعتر متوجه شوید که این لوله دچار گرفتگی شده است و باید برای تعویض لوله مویی یا شستشوی آن اقدام کنید.
موارد زیر از جمله مهم‌ترین علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی هستند:
۱- نیاز به آمپر بالا برای شروع به کار:
همان‌طور که گفتیم لوله مویی قطعه‌ای است که به کمپرسور متصل است و اگر این قطعه دچار گرفتگی شده باشد، کمپرسور نیز دچار مشکل خواهد شد. یکی از علائم این موضوع این است که کمپرسور برای شروع کار خود نیاز به آمپر برق بالایی دارد تا بتواند شروع به کار کند.
اگر به محض روشن کردن کولر، کنتور می‌پرد یا مواردی مانند داغ شدن بیش از حد کمپرسور و از کار افتادن موتور کولر را مشاهده می‌کنید، بهتر است سریعاً کولرتان را خاموش کرده و اقدام به تعویض یا شستشوی لوله مویی کنید.
۲- روشن و خاموش‌ شدن مداوم کمپرسور:
یکی دیگر از علائم وجود مشکل در لوله مویی کولر این است که کمپرسور کولر به‌صورت مداوم روشن و خاموش می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که کولر نتواند کار خود را به‌درستی انجام دهد.
۳- تولید صداهای زیاد از کمپرسور:
سومین مورد از علائم گرفتگی لوله مویی کولرگازی، تولید صداهای زیاد از کمپرسور است. اگر بعد از روشن شدن کولر گازی، صداهای ناهنجار و خاصی را از کمپرسور می‌شنوید و این موضوع شما را نگران کرده است، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً بررسی مناسب روی لوله مویی کولر انجام دهید و از افراد متخصص برای تعمیر کولر گازی منزل خود کمک بگیرید.
۴- دمای نامناسب هوای خروجی از کولر:
یکی دیگر از علائم گرفتگی لوله مویی، این است که هوای خروجی از کولر نوسان زیادی دارد و گاهی اوقات هوای بسیار سردی از کولر خارج می‌شود و گاهی اوقات نیز هوای خروجی بسیار گرم است. بسیاری از افراد بعد از مشاهده چنین وضعیتی به دنبال شماره تلفن تعمیرات کولر گازی می‌گردند تا کار تعمیر کولرگازی سریعتر انجام شود و بتوانند به‌خوبی از کولر خود برای خنک کردن هوای منزل استفاده کنند.
روش شستشوی لوله مویی کولرروش شستشوی لوله مویی کولر
نحوه شستشوی لوله مویی کولر گازی
حالا که با علائم گرفتگی لوله مویی آشنا شدید، نوبت به این می‌رسد که بدانید چطور می‌توانید کار شستشوی لوله مویی را انجام دهید. خیلی از اوقات لوله مویی نیاز به تعویض ندارد و می‌توانید با شستشوی آن، گرفتگی لوله را حل کرده و کاری کنید که مجدداً قابل‌ استفاده باشد.
برای این کار باید از «گاز ازت» استفاده کنیم که هم مقرون‌به‌صرفه و هم ایمن است. در کنار گاز ازت، به یک مغزی و والف نیز نیاز داریم تا بتوانیم گاز را به قسمت رفت کولر متصل کرده و کار شستشوی لوله مویی را انجام دهیم.
زمانی که اتصال انجام شد، باید گاز را باز کنیم تا گاز وارد لوله مویی و سیکل تبرید شود. با وارد شدن گاز ازت به داخل لوله، به محتویات داخل لوله فشار آورده می‌شود. در نتیجه گاز ازت، تمامی لجن‌ها و گرفتگی‌ها را از بین خواهد برد و لوله مویی کولر را تمیز می‌کند. به این روش، شما می‌توانید پاکسازی لوله مویی را انجام دهید.
همان‌طور که توضیح دادیم این موضوع زمانی کاربردی است که لوله مویی کاملاً کیپ نشده باشد و مجدداً قابل‌ استفاده باشد؛ اما اگر لوله مویی کاملاً گرفته و پر شده است، نمی‌توانید از این روش استفاده کنید و باید برای تعویض لوله مویی کولر خود اقدام کنید.
یکی از کارهای مهم برای مراقبت صحیح از کولر گازی، شارژ گاز کولر است که باید به صورت مرتب این کار را انجام دهید. برای اطلاع از قیمت گاز کولر گازی اسپلیت، روش تعویض لوله مویی
روش تعویض لوله مویی
نحوه تعویض لوله مویی کولر گازی چگونه است؟
همان‌طور که گفتیم، گاهی اوقات لوله مویی دیگر قابل‌ تعمیر نیست و نیاز است که حتماً آن را تعویض کنید. در این صورت باید به صورتی که در ادامه گفته می‌شود عمل کنید تا بتوانید کار تعویض لوله مویی را به صورت کامل انجام دهید.
  1. لوله مویی قبلی را از روی شیر لیکویید باز کنید. دقت کنید که به قطعات دیگر صدمه و ضربه‌ای وارد نشود.
  2. یک والف را به همراه شیلنگ گیج فشار، به خروجی کندانسور متصل کنید. سپس کمپرسور کولر را روشن کنید تا هوا از طریق والف به کندانسور وارد شده و از لوله مویی خارج شود.
  3. در زمان خارج‌ شدن هوا باید گیج فشار را چک کنید تا ببینید که هنگام خارج‌ شدن هوا، گیج روی چه عددی ثابت می‌شود. اگر گیج روی اعداد خاصی ثابت شد، نیاز است که با کوتاه‌ کردن لوله مویی، آن را روی ۷۵ تا ۸۵ تنظیم کنید.
  4. وقتی که این عدد را روی گیج تنظیم کردید و مطمئن شدید، باید انتهای لوله مویی را به شیر لیکویید جوش دهید تا مجدداً قابل‌ استفاده باشد.
  5. محل اتصال والف را ببرید و کور کنید و در نهایت نیز عملیات گازگیری را انجام دهید تا بتوانید مجدداً بدون مشکل از کولرگازی خودتان استفاده کنید.
سرویس کولر گازی در محلجمع‌بندی مطالب
در این مقاله درباره لوله مویی کولر گازی و نقش آن در سیستم‌های سرمایشی صحبت کردیم. سپس به شما توضیح دادیم که علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی چیست و گرفتگی لوله مویی چه آسیبی به کولر می‌زند؟ سپس به شما توضیح دادیم که برای شستشوی لوله مویی کولر گازی چه کارهایی را باید انجام دهید تا تمام گرفتگی‌های داخل لوله بیرون بیاید و لوله مویی تمیز شود. همچنین شما را با نحوه تعویض لوله مویی کولر گازی آشنا کردیم.
اگر خودتان در این کار تخصصی ندارید، حتماً از یک متخصص در سرویس کولرگازی کمک بگیرید تا بتواند به بهترین شکل این کارها را برایتان انجام دهد.
امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با لوله مویی کولر گازی و نحوه شستشو و تعویض آن آشنا شوید و بتوانید در صورت لزوم، این کار را به‌سادگی انجام دهید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;