عطش سرد

به گزارش تاسیسات نیوز، این روز‌ها که گرما طاقت سوز می‌شود، همه به وسایل سرمایشی پناه می‌برند، حرفی نیست اما آماری که مسئولان می‌دهند از شکسته شدن رکورد مصرف برق ، جای حرف دارد.





حرفی از جنس هشدار و البته هوشیار باش برای مصرف درست برق، این حامل ارزشمند انرژی. حرف این است که در این هوا، باید مدیریت مصرف را بهینه کرد. باید اعضای خانواده را کنار هم نشاند تا مهربانانه ، در نسیم سرمایش یک دستگاه جان سبک کنند چه اگر قرار باشد هر عضو خانواده در اتاق اختصاصی خود از کولر استفاده کند و ضریب پیدا کند مصرف، شاید مشکل کمبود برق پیدا شود و عرق و رمق همه را بگیرد. بله، برق هست اما در هیچ کجای دنیا به اندازه اسراف مردم نخواهد بود. برق هست به اندازه مصرف بهینه.




مثل آب که آن هم برای مصرف بهینه کفایت می‌کند نه این وضعی که داریم و خود ما ، با تمام توان به جنگ خویش می‌رویم! تعجب نفرمایید لطفا، وقتی آگاهان، جنگ آینده جهان را جنگ آب می‌خوانند، وقتی همه ما به فقر منابع آبی آگاهیم و خبرهای نشست دشت‌ها و مردن درخت‌ها و هزار زخم شدن زمین را می‌دانیم و باز بی حساب و برخلاف کتاب، به تاراج آب می‌پردازیم آیا به واقع در سنگر دشمن خود ننشسته ایم؟ وقتی ظرفیت تولید برق مان را می‌دانیم و چنین بی مهابا ، مصرف را افزایش می‌دهیم چه می‌توان گفت به ما جز اینکه دارید دشنه دشمن خود را تیز می‌کنید؟

 

 

 

باور کنید این نوع استفاده از منابع با گردن نهادن به تیغ داعش فرقی نمی‌کند، هر دو نابودگر است. پس همان طور که باور داریم و تلاش می‌کنیم پای حرامیان داعش را بشکنیم، بیاییم از دشمنی با منابع ملی به ویژه در حوزه انرژی ، دست برداریم و با درست مصرف کردن، دست دوستی طبیعت را هم به گرمی بفشاریم که این حق است، حق طبیعت که احقاق حق خود ما را هم در پی دارد.





نمی‌دانم چرا باید مصرف ما در همه حوزه‌ها « بی رویه» باشد؟ چرا نمی‌دانیم این گونه رفتار کردن« کار خیلی بدیه». چرا یادمان رفته است سفارش « بابا برقی» که ما را به درست مصرف کردن توصیه می‌کرد که خود هنری ارزشمند در حوزه زندگی است.

 

 

 

هواگرم است، بله، خیلی هم گرم است. چنان که تن به خنکا به نیاز فرد عطش زده به آب مانند می‌شود اما با درست مصرف کردن هم می‌توان گرما را مدیریت کرد و هم به ورطه اسراف نیفتاد تا شیطان را به فراوانی خواهران و برادرانش شاد نکنیم که خداوند در آیه ۲۳ سوره مبارکه اسراء ، اسرافکاران را برادران شیطان‌ها خوانده است، تا هوشیارمان فرماید که با درست مصرف کردن، دست از اسراف بشوییم و به بیعت برادری شیطان نرویم. فرهنگ ملی ما نیز چونان فرهنگ دینی ما به مذمت اسراف و تبذیر می‌پردازد اما نمی‌دانم چرا ما تربیت شدگان این مکتب، دچار فراموشی می‌شویم و از یاد می‌بریم ضرورت مصرف درست را؟ بله، هوا گرم است و نیاز به خنکای آب و برق، روز افزون اما توجه داریم که منابع آبی و برقی چنین روز افزون نیست که بی حساب مصرف کنیم. این واقعیت باید ما را به تامل و البته تکامل شیوه بهره برداری هدایت کند تا فردا را راحت تر از امروز زندگی کنیم نه این که با مشکلاتی مواجه شویم که گرمای امروز، کوچک ترین مسئله آن باشد.

 

 

برداشت: خراسان

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;