آغاز به کار تاسیساتی که آلودگی را جذب می کند

اولین و بزرگ‌ترین کارخانه‌ای که دی‌اکسید کربن هوا را جذب و به سنگ تبدیل می‌کند از روز چهارشنبه در ایسلند آغاز به کار می کند.
به گزارش تاسیسات نیوز،  کارخانه “اورکا” (Orca) که توسط استارتاپ “کلایم ورکز” (Climeworks AG) برای کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای ایجاد شده است نقطه عطفی در جذب مستقیم آلاینده از هوا است.
اگرچه “کلایم ورکز” ۱۶ تاسیسات در سراسر اروپا دارد اما “اورکا” تنها تاسیساتی است که دی‌اکسید کربن را مستقیما از هوا جذب و ذخیره می‌کند.
به گفته‌ی این استارتاپ، کارخانه “اورکا” می‌تواند سالانه ۴ هزار تن دی‌اکسید کربن از هوا جذب کند و آن را طی یک فرآیند شیمیایی ایمن که توسط شرکت “کرب‌فیکس” (carbfix) ایجاد شده است، ذخیره کند. طی این فرآیند دی‌اکسید کربن به سنگ تبدیل می‌شود.
به گفته‌ی شرکت “کرب‌فیکس”، دی‌اکسید کربن هوا با آب ترکیب می‌شود و سپس به عمق زمین منتقل می‌شود و با تماس با سنگ‌های بازالت به سرعت تبدیل به یک ماده معدنی می‌شود.
اگرچه این کارخانه تنها قادر به جذب بخش کوچکی از دی‌اکسید کربنی است که سالانه حدود ۳۵ میلیارد تن منتشر می‌شود  اما این شرکت خصوصی باور دارد که این اولین قدم برای توسعه ظرفیت چنین تاسیساتی است.
طبق گزارش هیئت بین دولتی سازمان ملل که درمورد تغییرات جوی هشدار داده است در پی گرم شدن زمین طی سال‌های آینده، جهان شاهد حوادث آب ‌و هوایی بیشتری خواهد بود و متخصصین بر اهمیت کاهش سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید کربن هوا تاکید می‌کنند.
به گفته‌ی “کلایم ورکز” ساخت کارخانه‌ی “اورکا” در ماه مه سال ۲۰۲۰ بر اساس فناوری ماژولار پیشرفته آغاز شد و از این فناوری می‌توان به راحتی در سایر مکان‌های جهان و حتی در مقایس‌های بزرگ‌تر بهره برد.این شرکت می‌گوید که فناوری پیشرفته آن‌ها برای جذب بیشتر دی‌اکسید کربن بهینه‌سازی شده است.
در حالی که سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌های جذب کننده کربن از هوا در حال افزایش است اما متخصصین به معایب این فناوری‌ها نیز اشاره می‌کنند و می گویند انتظارات از این فناوری‌ها بیش از حد خوش‌بینانه است.
“کریستوف جبالد” (Christoph Gebald) مدیرعامل شرکت “کلایم ورکز” می‌گوید: برای رسیدن به  انتشار صفر خالص دی‌اکسید کربن هنوز راه زیادی در پیش داریم اما ما معتقدیم که شرکت ما با ساخت “اوکرا” گام بزرگی در جهت رسیدن به این هدف برداشته است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;