استانداردسازی آسانسور

تاسیسات نیوز: برای حفظ جان مسافران آسانسور، باید حتما قوانین امنیتی رعایت شود. از سال ۱۳۸۳، اخذ استاندارد آسانسور برای همه آسانسورها اجباری شده است و اگر آسانسوری این استاندارد را نداشته باشد، گواهی پایان کار به ساختمان داده نمی شود. با اخذ استاندارد آسانسور می توان احتمال وقوع حوادث ناگوار جانی و مالی را کاهش داد.
البته اخذ استاندارد آسانسور به تنهایی کافی نیست. اهالی هر ساختمان باید به فکر سرویس ماهیانه آسانسور خود نیز باشند تا حوادث جبران ناپذیری رخ ندهد. بهتر است بدانید در برخی از سال ها، تعداد کشته های حوادث مربوط به آسانسور به بیش از ۳۰ نفر رسیده است. چنین حوادثی رابطه مستقیمی با عدم اخذ استاندارد آسانسور و عدم رعایت اصول ایمنی دارد. بنابراین با اخذ استاندارد آسانسور و رعایت اصول ایمنی در جهت کاهش حوادث آسانسور گام بردارید.
انواع استاندارد آسانسور
استاندارد اولیه آسانسور و استاندارد ادواری آسانسور، دو نوع استاندارد آسانسور محسوب می شوند که باید اخذ شوند. اگر مدیر ساختمانی از اخذ این استاندارد آسانسور خودداری کند، به ساختمان پایان کار داده نخواهد شد. به این نوع استاندارد، استاندارد اولیه آسانسور گفته می شود. استاندارد اولیه آسانسور نشان دهنده استاندارد بودن آسانسور شما از لحاظ ایمنی و کارایی است.
نوع دوم استاندارد آسانسور که به آن استاندارد ادواری آسانسور گفته می شود، باید هر سال اخذ شود تا از سرویس و نگهداری مناسب آسانسور شما اطمینان حاصل شود. به عبارت دیگر، اگر از خدمات سرویس و نگهداری یک شرکت معتبر استفاده کنید، به آسانی خواهید توانست استاندارد ادواری آسانسور را اخذ کنید. از نظر فنی، اخذ این استاندارد لازم است. بهتر است بدانید در صورتی که استاندارد ادواری آسانسور اخذ نشود و حادثه ای رخ دهد، مدیر ساختمان مسئول خواهد بود.
هدف از اخذ استاندارد آسانسور چیست؟
هدف اخذ استاندارد، رعایت قواعد ایمنی و حفاظت از مصرف کنندگان، سرویس کاران و بازرسان در برابر حوادث جبران ناپذیر جانی و مالی است. این حوادث ممکن است طی سرویس و نگهداری آسانسور یا هنگامی که درون آسانسور هستید، رخ دهد. برای مثال ممکن است به دلایلی مانند آسیب یا خوردگی آسانسور، حوادثی چون سقوط، ضربه، حبس شدن درون آسانسور، آتش گرفتگی و برق گرفتگی رخ دهد. بنابراین ایمنی بارهای داخل کابین، محل نصب و تجهیزات آسانسور باید تامین شود.
زمان موردنیاز برای اخذ استاندارد آسانسور
اگر می خواهید شخصا اقدام به اخذ استاندارد آسانسور کنید، باید وقت زیادی برای آن صرف کنید؛ زیرا ممکن است شرکت نصب کننده آسانسور همه استانداردهای لازم را رعایت نکرده باشد. در این صورت با بازدیدهای متعدد بازرسان و اشکالات بسیاری که آن ها به آسانسور شما وارد می کنند، روبرو خواهید شد. پس از هر بازرسی، مجبور می شوید یک متخصص را برای رفع مشکلات بیاورید و هزینه بالایی پرداخت کنید.
اما اگر از خدمات استانداردسازی یک شرکت معتبر کمک بگیرید، کمتر از یک ماه خواهید توانست استاندارد آسانسور خود را اخذ کنید؛ زیرا متخصصان یک شرکت معتبر تمام اشکالات رایج را می شناسند و تمامی مراحل اخذ استاندارد آسانسور را انجام خواهد داد. به طور کلی، ۱۰ تا ۳۰ روز برای اخذ استاندارد ادواری آسانسور و استاندارد اولیه آسانسور موردنیاز است.
مراحل اخذ استاندارد آسانسور
برای اخذ استاندارد آسانسور باید مراحل زیر را طی کنید:
ابتدا مطمئن شوید که آسانسور ساختمان شما نصب و راه اندازی شده است. ساخت و برق کشی ساختمان نیز باید به اتمام رسیده باشد.
از صفحه اول پروانه ساختمان و پشت و روی کارت ملی خود کپی بگیرید و به شرکتی که قرار است بر امور مربوط به اخذ استاندارد آسانسور شما نظارت کند، تحویل دهید.
شرکت ذکر شده به صورت اینترنتی برای اخذ گواهی استاندارد آسانسور اقدام کرده و یک کد رهگیری از سامانه دریافت می کند.
شرکتی که قرار است از آسانسور شما بازرسی کند، مشخص می شود.
هزینه بازرسی را پرداخت کنید و اصل فیش را به شرکتی که با آن قرارداد بسته اید، بدهید.
شرکت تمام اطلاعات لازم از جمله نقشه، محاسبات و فرم مهندس ناظر را به شرکت بازرسی آسانسور می فرستد.
پس از مدتی، تاریخ بازرسی آسانسور شما اعلام می شود.
در زمان اعلام شده، بازرس آسانسور به مکان آسانسور شما اعزام می شود. اگر ایراداتی وجود داشته باشد، بازرس ایمنی آسانسور شما را تایید نخواهد کرد. در این صورت، شرکت طرف قرارداد شما باید ایرادات ذکر شده توسط بازرس را رفع کرده و سپس از شرکت بازرسی یک زمان جدید برای بازرسی و تایید آسانسور درخواست کند.
اگر آسانسور خود را تازه خریداری کرده اید یا از زمان نصب و راه اندازی آن، اقدام به استفاده از خدمات سرویس و نگهداری نکرده اید، باید با یک شرکت معتبر سرویس و نگهداری آسانسور قرارداد ببندید. تعمیر آسانسور هنگام خرابی به هیچ وجه به نفع شما نیست.
در آخرین مرحله، کپی قرارداد سرویس و نگهداری ادواری و قرارداد بیمه آسانسور به شرکت بازرسی تحویل داده می شود.
در نهایت شرکت بازرسی گواهی استاندارد آسانسور را به شما تحویل می دهد.
چک لیست موارد لازم برای اخذ استاندارد آسانسور
در تمامی بخش های آسانسور مانند چاه آسانسور، کابین و تابلوی کنترل آن باید تمامی استانداردها رعایت شود. برخی از مواردی باید باید رعایت شوند، عبارت اند از:
قرارگیری ریل آسانسور در جای مناسب
رسیدن قسمت پایانی ریل آسانسور به کف چاه
آزاد بودن انتهای ریل آسانسور
عدم وجود گرد و غبار در چاه آسانسور
فاصله استاندارد سینی کابین آسانسور با درب طبقه
عملکرد دقیق سنسور اضافه بار
اتصالات استاندارد قاب وزنه
فاصله مناسب قاب وزنه با دیواره آسانسور
عدم ایجاد غبار توسط دیواره چاه
هم سطح بودن کف چاه
قرارگیری سیم کشی های چاه درون کانال
متناسب بودن وزن قاب وزنه با کابین آسانسور
عدم لرزش و عملکرد بی صدای موتور
جنس مناسب و لغزنده نبودن کف موتورخانه
فاصله یک متری تابلو برق با تابلو فرمان
و موارد بسیار دیگر
اگر از خدمات استانداردسازی یک شرکت معتبر استفاده کنید، دیگر نیازی نیست خودتان این موارد را رعایت کنید تا تایید بازرس را به دست آورید.
عدم برابری استاندارد آسانسور با ایمنی آسانسور
مهم نیست استاندارد آسانسور شما از چه نوع است؛ زیرا استاندارد آسانسور، ایمنی آسانسور شما را تضمین نمی کند. برای مثال، گاهی آسانسور شما هر دو نوع استاندارد را دارد، ولی ایمن نیست. بهترین روش برای حل این مشکل، بستن یک قرارداد سرویس و نگهداری ماهیانه آسانسور با یک شرکت معتبر است تا ایمنی آسانسور شما با بررسی های منظم تضمین شود. هزینه سرویس و نگهداری ماهیانه آسانسور، شما را از پرداخت هزینه های مربوط به حوادث آسانسور و هزینه های قانونی آن نجات می دهد.
برعکس این موضوع نیز صادق است. ایمن بودن آسانسور به معنی استاندارد بودن آسانسور نیست. اگر آسانسور شما ایمن است و قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه نیز بسته اید، در اخذ استاندارد آسانسور درنگ نکنید. با اخذ استاندارد آسانسور به دیگران نشان می دهید که شما مسئولیت پذیر هستید و همیشه برای ایمن سازی آسانسور تلاش می کنید.
جمع بندی
طبق قوانین، اگر به علت عدم اخذ استاندارد آسانسور و عدم سرویس و نگهداری آن، حادثه ای رخ دهد، مالک ساختمان مسئول شناخته خواهد شد. همچنین برای اخذ بیمه آسانسور، ابتدا نیاز است گواهی استاندارد آسانسور از شرکت مربوطه دریافت شود. بنابراین مدیران و مالکان ساختمان باید همه عواقب قانونی و حوادث احتمالی را که به علت عدم اخذ استاندارد آسانسور رخ می دهد، برای ساکنین ساختمان توضیح دهند. سپس بودجه ای برای اخذ استاندارد آسانسور و سرویس و نگهداری ماهیانه آن اختصاص دهند.
امیدواریم اکنون که در این مقاله با تمام موضوعات مربوط به استاندارد آسانسور و همچین مراحل اخذ آن آشنا شده اید، حتما به اخذ آسانسور اقدام کنید تا آسانسور شما هیچ گونه آسیب مالی و جانی به استفاده کنندگان آن وارد نکند و یک عمر طولانی داشته باشد. اگر درباره استاندارد آسانسور و خدمات استانداردسازی آسانسور به توضیحات بیشتری نیازمندید، می توانید با کارشناسان آقای آسانسور تماس حاصل فرمایید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;