عشق مجنون

روح الله واصف


به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 199 میباشد.

 

همکاران عزیز سلام و خداقوت


وقتی به نسل مهندسان پیشرو تاسیسات ایران و نسل طلایی طراحان اولیه می‌نگریم درمی‌یابیم که هیچ‌کدام در عصر انتقال آزاد اطلاعات زندگی نکرده‌اند. به کتاب‌های فراوان و جامع دسترسی نداشته‌اند و حتی کاتالوگ مناسبی در اختیار نداشته‌اند.


پس چرا این عصر طلایی است و ساختمان‌های بزرگ و عظیمی با معماری خاص و البته کاملاً مدرن زاده این نسل است؟ درست است که با اروپا و آمریکا مراودات بزرگ فنی داشته‌ایم اما طراحان این عصر بی‌نیاز از خود مهندسان خارجی، طراحی کرده‌اند و ساخته‌اند و نگهداری کرده‌اند. در این خصوص می‌توانید به مصاحبه با مرحوم منصف، مهندس خواجه‌نوری، مهندس سپهری، مهندس قوامی، مهندس ظهوری و دیگران در همین نشریه مراجعه کنید.


این نسل طلایی و صاحب‌نام که همه ما به‌نوعی شاگرد آنان محسوب می‌شویم در یکجا به اشتراک می‌رسند و آن معلمان بزرگی است که به آن‌ها اندیشیدن را آموخته است. باقی ماجرا همت و غیرت خود آنان بوده است و بس.


اگر امروز دانش مهندسی تاسیسات ما کمی رشد و بالندگی یافته است و از رخوت دهه‌های 60 و 70 به حرکت‌های بزرگ دهه 90 رسیده است نیز، دلیل را باید در انتقال دانش توسط مدرسان عصر حاضر دانست و بس. کسانی که تصمیم گرفتند دانش را منتشر کنند. این زحمت بزرگ را برخی با تألیف و ترجمه کتاب‌هایی آموزشی انجام دادند و برخی به کلاس رفتند و وقت خود را با دست و دلبازی و با هزینه‌ای بسیار کم، به دیگران فروختند.


در این میان اما برخی نیز با سوءاستفاده از شرایط پیش‌آمده قدم در کلاس و در کسوت تدریس نهادند که تنها هنر آن‌ها شاگردی خوب بودن در کلاس دیگران بوده است. چنین است که آفت بر درختی افتاده است که قرار است میوه‌ها دهد و گرسنگانی فراوان را غذا دهد. افسوس که این باغ را باغبانی در خور نیست اما می‌توان دارکوب‌وار، درخت را از آفات رهانید.


سرتان سبز و لبتان پر خنده، نفستان گرم و دمتان مسیحایی مدرسان و آموزگاران تمام عمر ما.


ای‌کاش زحمات شما را قدر بدانیم و حتی با یک تلفن، جویای احوال شما باشیم.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;